|
KOSOWO JAKO SUWERENNE PAŃSTWO TEORIA I PRAKTYKA
MARCINKOWSKA P. wydawnictwo: SCHOLAR, 2016, wydanie Icena netto: 32.25 Twoja cena 30,64 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kosowo jako suwerenne państwo
Teoria i praktyka
Praca doktor Patrycji Marcinkowskiej stanowi interesujący
przykład analizy kształtowania i funkcjonowania systemu społeczno-politycznego i
gospodarczego państwa, dotychczas w małym stopniu będącego przedmiotem zainteresowania
politologii polskiej. Problem Kosowa wydaje się wdzięczny do zaprezentowania z kilku
względów. Po pierwsze: jest to jedno z najmłodszych organizmów państwowych na Starym
Kontynencie. Po wtóre: de facto od konfliktu w Kosowie rozpoczął się proces
dekompozycji federacji jugosłowiańskiej. Po trzecie: zainteresowanie państwami
islamskimi wzrosło szczególnie w ostatnim okresie. Obecne na rynku opracowania
odnoszące się do Kosowa przedmiotem swojej analizy czynią przede wszystkim – należy
dodać w sposób wycinkowy i wyrwany z szerszego kontekstu – najnowsze dzieje
polityczne, kwestie konfliktu zbrojnego i interwencji NATO wiosną 1999 roku – natomiast
kwestia samego zagadnienia funkcjonowania omawianego organizmu państwowego, często
określanego jako ,,państwo upadłe”, pozostaje mniej znana.
(z recenzji dr. hab. Jacka Wojnickiego, prof. UW)
Dr Patrycja Marcinkowska – autorka licznych publikacji na temat
współczesnych problemów państw bałkańskich oraz polityki zagranicznej i
bezpieczeństwa Niemiec, dotychczas wydawanych pod panieńskim nazwiskiem Sokołowska.
Ukończyła stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe
Master of Peace and Security Studies w Instytucie Badań nad Pokojem i Bezpieczeństwem na
Uniwersytecie w Hamburgu. Przebywała na stażach naukowych na Uniwersytecie Bundeswehry w
Hamburgu i Akademii Dowodzenia Bundeswehry w Hamburgu, Federalnej Akademii ds. Polityki
Bezpieczeństwa w Berlinie oraz George C. Marshall Center w Garmisch-Partenkirchen. Jej
praca doktorska pt. Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa RFN wobec państw obszaru
byłej Jugosławii w latach 1990–2005 uzyskała w 2009 roku nagrodę Prezesa Rady
Ministrów oraz Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych. Była
adiunktem w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz pracownikiem i członkiem Rady Fundacji
„Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, a w latach 2011–2015 doradcą
Władysława Bartoszewskiego.
Wstęp
1. Suwerenność zewnętrzna
1.1. Kosowo pod administracją ONZ
1.2. Plan Ahtisaariego a przyszły status Kosowa
1.3. Deklaracja niepodległości i konstytucja a obecność międzynarodowa w Kosowie
1.4. Instytucje międzynarodowe po ogłoszeniu niepodległości jako zewnętrzny czynnik
ograniczający suwerenność Kosowa
1.4.1. ICR - międzynarodowy przedstawiciel cywilny oraz ICO - Międzynarodowe Biuro
Cywilne
1.4.2. EUSR - specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej
1.4.3. Misja Tymczasowej Administracji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie
1.4.4. EULEX - Misja Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie
1.4.5. OBWE
1.4.6. NATO/KFOR
1.5. Mozaika i legitymizacja instytucji międzynarodowych i ich wpływ na suwerenność
Kosowa. Konkluzje
1.6. Republika Kosowa jako aktor stosunków międzynarodowych i implikacje dla
suwerenności państwa
1.6.1. Główne kierunki polityki zagranicznej Kosowa
1.6.2. Szczególne relacje z Albanią i Turcją
1.6.3. Relacje z państwami powstałymi po rozpadzie Jugosławii
1.6.4. Członkostwo Kosowa w organizacjach międzynarodowych
1.7. Symboliczne atrybuty państwowości
1.7.1. Symbole państwowe Kosowa
1.7.2. Krajowa domena internetowa i dyplomacja cyfrowa
1.7.3. Członkostwo w ITU i kierunkowy numer telefoniczny
1.7.4. Problem samochodowych tablic rejestracyjnych
1.8. Stanowisko Serbii wobec niepodległości Kosowa
2. Suwerenność wewnętrzna wyzwaniem dla kosowskiej państwowości
2.1. Elity i partie polityczne jako element suwerenności wewnętrznej
2.1.1. Historyczna legitymizacja elit politycznych i jej konsekwencje
2.1.2. Finansowanie partii politycznych
2.1.3. Charakterystyka głównych partii politycznych
2.2. Stabilność mechanizmów demokratycznych wyzwaniem dla suwerenności państwa
2.2.1. System wyborczy i jego konsekwencje
2.2.2. Nieudane próby reformy systemu wyborczego
2.2.3. Wybory parlamentarne w okresie 2001-2010
2.2.4. Wybory parlamentarne z 2014 r. i ich konsekwencje
2.2.5. Wybory prezydenta Kosowa
2.3. Funkcjonowanie niezależnych instytucji kontrolnych i regulacyjnych
2.4. Administracja publiczna w Kosowie
2.4.1. Podstawowe słabości administracji publicznej
2.4.2. Słabości systemu zamówień publicznych
2.5. Praworządność
2.5.1. Historyczne determinanty praworządności w Kosowie
2.5.2. Wymiar sprawiedliwości
2.5.3. Kosowska Policja
2.5.4. Problem współpracy instytucjonalnej policji i prokuratury a funkcjonowanie
wymiaru sprawiedliwości
2.5.5. Korupcja i przestępczość zorganizowana
2.6. Kosowskie Siły Bezpieczeństwa a suwerenność państwa
2.6.1. Kosowskie Siły Bezpieczeństwa
2.6.2. Projekt utworzenia Sił Zbrojnych Kosowa
2.7. Zarządzanie granicami zewnętrznymi Kosowa
2.7.1. Policja Graniczna Kosowa
2.7.2. System Zintegrowanego Zarządzania Granicami
2.7.3. Współpraca międzynarodowa
2.7.4. Stanowisko Serbii i kosowskich Serbów
3. Suwerenność wewnętrzna a integralność terytorialna i ochrona mniejszości
narodowych
3.1. Efektywność władzy i integralność terytorialna. Problem północnego Kosowa
3.1.1. Problem zwierzchnictwa terytorialnego. Mozaika instytucji sprawujących
jurysdykcję na północy
3.2. Wymiar sprawiedliwości w północnym Kosowie
3.2.1. Wymiar sprawiedliwości po Deklaracji niepodległości
3.2.2. Porozumienie brukselskie z 2013 r. i jego realizacja
3.2.3. Porozumienie z lutego 2015 r.
3.2.4. Stowarzyszenie/Wspólnota Gmin Serbskich w Kosowie: decentralizacja Kosowa
potencjalnym rozwiązaniem problemu północy Kosowa
3.3. Ochrona mniejszości narodowych
3.3.1. Struktura narodowościowa Kosowa
3.3.2. Ramy prawne obywatelstwa i społeczności
3.3.3. Konstytucja Kosowa a ochrona mniejszości narodowych. Teoria i praktyka
3.3.4. Reprezentacja w instytucjach państwowych
3.3.5. Języki mniejszości i edukacja w językach mniejszości
3.3.6. Wolność poruszania się i problem własności
4. Suwerenność ekonomiczna Kosowa
4.1. Wpływ konfliktu z lat 1998-1999 na sytuację gospodarczą Kosowa
4.2. Zagraniczna pomoc gospodarcza
4.3. Przyjęcie euro jako oficjalnej waluty
4.4. Kondycja kosowskiej gospodarki jako czynnik ograniczający suwerenność państwa
4.4.1. Sytuacja gospodarcza po uzyskaniu niepodległości
4.4.2. Inwestycje zagraniczne
4.4.3. Liberalizacja handlu zagranicznego i jej konsekwencje
4.4.4. Transfery od diaspory (przekazy migrantów)
4.4.5. Bezrobocie i ubóstwo
4.5. Kwestie własności i prywatyzacja
4.5.1. Własność prywatna
4.5.2. Prywatyzacja
4.5.3. Dostęp do zasobów: energia elektryczna
4.5.4. Dostęp do zasobów: woda pitna
4.5.5. Dostęp do zasobów: kompleks górniczo-hutniczy Trepa w Mitrovicy
4.6. Kosowska Służba Celna
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób
254 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|