wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 32.25 30,64   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KOSOWO JAKO SUWERENNE PAŃSTWO TEORIA I PRAKTYKA


MARCINKOWSKA P.

wydawnictwo: SCHOLAR, 2016, wydanie I

cena netto: 32.25 Twoja cena  30,64 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Kosowo jako suwerenne państwo

Teoria i praktyka


Praca doktor Patrycji Marcinkowskiej stanowi interesujący przykład analizy kształtowania i funkcjonowania systemu społeczno-politycznego i gospodarczego państwa, dotychczas w małym stopniu będącego przedmiotem zainteresowania politologii polskiej. Problem Kosowa wydaje się wdzięczny do zaprezentowania z kilku względów. Po pierwsze: jest to jedno z najmłodszych organizmów państwowych na Starym Kontynencie. Po wtóre: de facto od konfliktu w Kosowie rozpoczął się proces dekompozycji federacji jugosłowiańskiej. Po trzecie: zainteresowanie państwami islamskimi wzrosło szczególnie w ostatnim okresie. Obecne na rynku opracowania odnoszące się do Kosowa przedmiotem swojej analizy czynią przede wszystkim – należy dodać w sposób wycinkowy i wyrwany z szerszego kontekstu – najnowsze dzieje polityczne, kwestie konfliktu zbrojnego i interwencji NATO wiosną 1999 roku – natomiast kwestia samego zagadnienia funkcjonowania omawianego organizmu państwowego, często określanego jako ,,państwo upadłe”, pozostaje mniej znana.

(z recenzji dr. hab. Jacka Wojnickiego, prof. UW)


Dr Patrycja Marcinkowska – autorka licznych publikacji na temat współczesnych problemów państw bałkańskich oraz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Niemiec, dotychczas wydawanych pod panieńskim nazwiskiem Sokołowska. Ukończyła stosunki międzynarodowe na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe Master of Peace and Security Studies w Instytucie Badań nad Pokojem i Bezpieczeństwem na Uniwersytecie w Hamburgu. Przebywała na stażach naukowych na Uniwersytecie Bundeswehry w Hamburgu i Akademii Dowodzenia Bundeswehry w Hamburgu, Federalnej Akademii ds. Polityki Bezpieczeństwa w Berlinie oraz George C. Marshall Center w Garmisch-Partenkirchen. Jej praca doktorska pt. Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa RFN wobec państw obszaru byłej Jugosławii w latach 1990–2005 uzyskała w 2009 roku nagrodę Prezesa Rady Ministrów oraz Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych. Była adiunktem w Dolnośląskiej Szkole Wyższej oraz pracownikiem i członkiem Rady Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, a w latach 2011–2015 doradcą Władysława Bartoszewskiego.


Wstęp

1. Suwerenność zewnętrzna
1.1. Kosowo pod administracją ONZ
1.2. Plan Ahtisaariego a przyszły status Kosowa
1.3. Deklaracja niepodległości i konstytucja a obecność międzynarodowa w Kosowie
1.4. Instytucje międzynarodowe po ogłoszeniu niepodległości jako zewnętrzny czynnik ograniczający suwerenność Kosowa
1.4.1. ICR - międzynarodowy przedstawiciel cywilny oraz ICO - Międzynarodowe Biuro Cywilne
1.4.2. EUSR - specjalny przedstawiciel Unii Europejskiej
1.4.3. Misja Tymczasowej Administracji Organizacji Narodów Zjednoczonych w Kosowie
1.4.4. EULEX - Misja Unii Europejskiej w zakresie praworządności w Kosowie
1.4.5. OBWE
1.4.6. NATO/KFOR
1.5. Mozaika i legitymizacja instytucji międzynarodowych i ich wpływ na suwerenność Kosowa. Konkluzje
1.6. Republika Kosowa jako aktor stosunków międzynarodowych i implikacje dla suwerenności państwa
1.6.1. Główne kierunki polityki zagranicznej Kosowa
1.6.2. Szczególne relacje z Albanią i Turcją
1.6.3. Relacje z państwami powstałymi po rozpadzie Jugosławii
1.6.4. Członkostwo Kosowa w organizacjach międzynarodowych
1.7. Symboliczne atrybuty państwowości
1.7.1. Symbole państwowe Kosowa
1.7.2. Krajowa domena internetowa i dyplomacja cyfrowa
1.7.3. Członkostwo w ITU i kierunkowy numer telefoniczny
1.7.4. Problem samochodowych tablic rejestracyjnych
1.8. Stanowisko Serbii wobec niepodległości Kosowa

2. Suwerenność wewnętrzna wyzwaniem dla kosowskiej państwowości
2.1. Elity i partie polityczne jako element suwerenności wewnętrznej
2.1.1. Historyczna legitymizacja elit politycznych i jej konsekwencje
2.1.2. Finansowanie partii politycznych
2.1.3. Charakterystyka głównych partii politycznych
2.2. Stabilność mechanizmów demokratycznych wyzwaniem dla suwerenności państwa
2.2.1. System wyborczy i jego konsekwencje
2.2.2. Nieudane próby reformy systemu wyborczego
2.2.3. Wybory parlamentarne w okresie 2001-2010
2.2.4. Wybory parlamentarne z 2014 r. i ich konsekwencje
2.2.5. Wybory prezydenta Kosowa
2.3. Funkcjonowanie niezależnych instytucji kontrolnych i regulacyjnych
2.4. Administracja publiczna w Kosowie
2.4.1. Podstawowe słabości administracji publicznej
2.4.2. Słabości systemu zamówień publicznych
2.5. Praworządność
2.5.1. Historyczne determinanty praworządności w Kosowie
2.5.2. Wymiar sprawiedliwości
2.5.3. Kosowska Policja
2.5.4. Problem współpracy instytucjonalnej policji i prokuratury a funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości
2.5.5. Korupcja i przestępczość zorganizowana
2.6. Kosowskie Siły Bezpieczeństwa a suwerenność państwa
2.6.1. Kosowskie Siły Bezpieczeństwa
2.6.2. Projekt utworzenia Sił Zbrojnych Kosowa
2.7. Zarządzanie granicami zewnętrznymi Kosowa
2.7.1. Policja Graniczna Kosowa
2.7.2. System Zintegrowanego Zarządzania Granicami
2.7.3. Współpraca międzynarodowa
2.7.4. Stanowisko Serbii i kosowskich Serbów

3. Suwerenność wewnętrzna a integralność terytorialna i ochrona mniejszości narodowych
3.1. Efektywność władzy i integralność terytorialna. Problem północnego Kosowa
3.1.1. Problem zwierzchnictwa terytorialnego. Mozaika instytucji sprawujących jurysdykcję na północy
3.2. Wymiar sprawiedliwości w północnym Kosowie
3.2.1. Wymiar sprawiedliwości po Deklaracji niepodległości
3.2.2. Porozumienie brukselskie z 2013 r. i jego realizacja
3.2.3. Porozumienie z lutego 2015 r.
3.2.4. Stowarzyszenie/Wspólnota Gmin Serbskich w Kosowie: decentralizacja Kosowa potencjalnym rozwiązaniem problemu północy Kosowa
3.3. Ochrona mniejszości narodowych
3.3.1. Struktura narodowościowa Kosowa
3.3.2. Ramy prawne obywatelstwa i społeczności
3.3.3. Konstytucja Kosowa a ochrona mniejszości narodowych. Teoria i praktyka
3.3.4. Reprezentacja w instytucjach państwowych
3.3.5. Języki mniejszości i edukacja w językach mniejszości
3.3.6. Wolność poruszania się i problem własności

4. Suwerenność ekonomiczna Kosowa
4.1. Wpływ konfliktu z lat 1998-1999 na sytuację gospodarczą Kosowa
4.2. Zagraniczna pomoc gospodarcza
4.3. Przyjęcie euro jako oficjalnej waluty
4.4. Kondycja kosowskiej gospodarki jako czynnik ograniczający suwerenność państwa
4.4.1. Sytuacja gospodarcza po uzyskaniu niepodległości
4.4.2. Inwestycje zagraniczne
4.4.3. Liberalizacja handlu zagranicznego i jej konsekwencje
4.4.4. Transfery od diaspory (przekazy migrantów)
4.4.5. Bezrobocie i ubóstwo
4.5. Kwestie własności i prywatyzacja
4.5.1. Własność prywatna
4.5.2. Prywatyzacja
4.5.3. Dostęp do zasobów: energia elektryczna
4.5.4. Dostęp do zasobów: woda pitna
4.5.5. Dostęp do zasobów: kompleks górniczo-hutniczy Trepa w Mitrovicy
4.6. Kosowska Służba Celna

Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób


254 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022