Doskonalenie jakości usług edukacyjnych w szkolnictwie wyższym
Podejście metodyczne
Rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz dynamika procesów globalizacyjnych wskazują
na kluczową rolę wiedzy i edukacji w ewolucji cywilizacyjnej państw, grup społecznych,
określonych zbiorowości krajowych i regionalnych, a przede wszystkim każdego
człowieka. Strategiczne znaczenie edukacji w gospodarce narodowej, pojawianie się nowych
postulatów w odniesieniu do efektów kształcenia, wykorzystanie technologii
komunikacyjno-informacyjnych do gromadzenia i dystrybuowania wiedzy, a także zastosowanie
określonych paradygmatów nauczania determinują charakter i sposób funkcjonowania współczesnych
polskich uczelni.
Szkolnictwo wyższe, podobnie jak każdy inny rodzaj działalności
społeczno-gospodarczej, podlega dynamicznym zmianom, co w konsekwencji prowadzi do
konieczności nowego spojrzenia na kształcenie akademickie, ze szczególnym uwzględnieniem
umiejętności określenia zakresu zmian, możliwości rozwojowych oraz inicjowania procesów
dostosowawczych.
Przed polskimi uczelniami stoją zatem określone wyzwania: dostosowanie oferty
programowej w kontekście dużych zmian demograficznych i migracyjnych w Polsce i Europie,
obserwacja globalnych i lokalnych tendencji społeczno-gospodarczych oraz ich wpływu na
rynek pracy i rynek usług edukacyjnych, współpraca naukowa i gospodarcza z
przedsiębiorcami, a przede wszystkim identyfikacja i doskonalenie czynników determinujących
poziom jakości usług edukacyjnych, które umożliwią budowanie przewagi konkurencyjnej
w przyszłości.
Ze wstępu
Rozdział I
Teoretyczne podstawy jakości usług edukacyjnych
1.1. Działalność edukacyjna jako przedmiot badań ekonomicznych
1.2. Istota jakości
1.3. Jakość usług edukacyjnych
1.4. Modele jakości usług edukacyjnych
Rozdział II
Strukturalne aspekty determinantów jakości usług edukacyjnych
2.1. System edukacyjny państwa i modele szkolnictwa wyższego
2.2. Wymiar organizacyjny i ekonomiczny jakości usług edukacyjnych
2.3. Wymiar infrastrukturalny jakości usług edukacyjnych
Rozdział III
Metodyczne i społeczne aspekty determinantów jakości usług edukacyjnych
3.1. Procesowy charakter usług edukacyjnych
3.2. Funkcjonale aspekty płaszczyzny metodycznej
3.3. Społeczny wymiar jakości usług edukacyjnych
Rozdział IV
Metody doskonalenia jakości usług edukacyjnych
4.1. Charakterystyka głównych koncepcji metodologicznych
4.2. Metody i techniki analizy i doskonalenia jakości usług edukacyjnych
4.2.1. Przegląd wybranych metod doskonalenia jakości usług
4.2.2. Koncepcja doskonalenia jakości usług edukacyjnych
4.3. Weryfikacja koncepcji doskonalenia jakości usług edukacyjnych
Rozdział V
Społeczno-gospodarcze efekty doskonalenia jakości usług edukacyjnych w
szkolnictwie wyższym
5.1. Wyzwania cywilizacyjne w szkolnictwie wyższym
5.2. Zmiany w doskonaleniu czynników strukturalnych
5.3. Zmiany w doskonaleniu czynników funkcjonalnych i społecznych
5.4. Wpływ jakości usług edukacyjnych na rozwój cywilizacyjny państwa
Zakończenie
Bibliografia
Spis ilustracji i tabel
Summary
276 stron, Format: 24.1x16.9, oprawa miękka