Wybierz szkołę podstawową dla swojego dziecka
Dzień, w którym dziecko rozpoczyna naukę w szkole podstawowej, jest wyzwaniem i dla
świeżo upieczonego ucznia, i dla rodziców. Aby dobrze wybrać z bogatej oferty
dostępnych opcji edukacyjnych (szkoły publiczne, prywatne, nauczanie domowe), warto być
dobrze poinformowanym.
Zespół specjalistów w zakresie edukacji przygotował przewodnik dla rodziców,
który pomoże zorientować się w tym, czego mogą oczekiwać od szkoły, czego szkoła
może wymagać od nich, co powinno już umieć dziecko u progu szkoły oraz jak pomóc
dziecku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wprowadzenie STEFAN M. KWIATKOWSKI
1. Znajomość prawa pomaga, czyli prawne aspekty posyłania dziecka do szkoły
AGNIESZKA PAWLAK
Organizacja i sposób zarządzania oświatą w Polsce
Czy w Polsce trzeba chodzić do szkoły i po co
Jak to działa
Ile kosztuje szkoła i kto za nią płaci
Kto jest kim w oświacie i co może
Która szkoła jest lepsza? Czy można to sprawdzić
Prawo oświatowe w praktyce
Oświatowe know-how
Podręczny przegląd najważniejszych uregulowań (ważnych dla rodzica)
Czego rodzic może oczekiwać od szkoły
Czego i dlaczego szkoła powinna oczekiwaćod rodziców
2.Charakterystyka rozwojowa dziecka rozpoczynającego naukę w szkole, czyli co
mówi o dziecku u progu I klasy współczesna psychologia rozwojowa AGNIESZKA
OLECHOWSKA
Twoje dziecko u progu szkoły
Co zadecyduje o powodzeniu Twojego dziecka w szkole
Jak dobrze zacząć– przygotowanie i adaptacja w klasie I wyzwaniem dla Twojego dziecka,
Ciebie i szkoły .
3. Publiczna szkoła podstawowa, czyli co nam gwarantuje państwo ANNA
BRZYWCA
Polskie szkoły publiczne
Założenia prawne regulujące działanie szkół publicznych
Rodzaje publicznych szkół podstawowych
Co gwarantuje państwo, co zapewnia polski system oświaty?
Bezpłatne nauczanie w szkole podstawowej
Zasada powszechnej dostępności do edukacji w publicznej szkole podstawowej
Kwalifikacje nauczycieli zatrudnionych w publicznej szkole podstawowej
Programy nauczania realizowane w publicznej szkole podstawowej
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i
sprawdzianów w publicznej szkole podstawowej
Co jeszcze zapewnia publiczna szkoła podstawowa?
Źródła informacji o publicznych szkołach podstawowych
Wybierz publiczną szkołę podstawową dla swojego dziecka
Wybór szkoły podstawowej – etapy działania
4. Niepubliczne szkoły podstawowe, czyli alternatywa dla szkół publicznych
WANDA PAKULNIEWICZ
Szkoła niepubliczna jako miejsce realizacji obowiązku szkolnego
Rodzaje niepublicznych szkół podstawowych
Szkoły publiczne a niepubliczne – podobieństwa
Uprawnienia szkoły publicznej.
Świadectwa państwowe
Warunki do spełnienia przez niepubliczną szkołę podstawową
Przestrzeganie statutu szkoły. Prawo wewnętrzne
Prawa dziecka i prawa ucznia
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Indywidualne nauczanie. Indywidualny tok i program nauki
Bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki
Zajęcia dodatkowe i pozalekcyjne
Szkoły publiczne a niepubliczne – istotne rozbieżności
Wpis do ewidencji i jego wykreślenie. Cofnięcie uprawnień szkoły publicznej
Wymagania wobec dyrektora
Zasady rekrutacji
Skreślanie z listy uczniów
Autonomia szkoły niepublicznej
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Zasady współpracy z rodzicami
Pomoc materialna. Dowożenie uczniów
Religia i etyka
Nadzór nad szkołą
Źródła informacji o szkole niepublicznej
Ogląd bazy lokalowej szkoły, wyposażenia i terenu przyszkolnego
Formalne dokumenty szkoły statut, regulaminy, procedury
Strona internetowa szkoły. Materiały promocyjne
Publikacje w mediach. Opinie rodziców
Informacje o wynikach sprawdzianu zewnętrznego
Informacje z nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty
Ewidencja szkół niepublicznych zbiór informacji
Jak czytać statut szkoły niepublicznej – na co zwrócić uwagę?
Podmiot prowadzący szkołę i organy szkoły źródło informacji o stylu zarządzania
Nazwa szkoły informacja o specyfice szkoły czy element gry marketingowej?
Cele i zadania szkoły zbiór zobowiązań szkoły wobec uczniów i rodziców
Organizacja pracy szkoły może zachęcić lub zniechęcić
Rekrutacja do szkoły przegląd najczęściej stosowanych zasad
Prawa i obowiązki nauczycieli zbiór zobowiązań szkoły wobec uczniów i rodziców
Skreślenie ucznia z listy zgodne ze statutem i kodeksem postępowania administracyjnego
Umowa i opłata za kształcenie oferta szkoły a wysokość czesnego
Egzekwowanie zobowiązań szkoły wobec rodziców
Składanie skarg na pracę szkoły do urzędów i instytucji zewnętrznych
Odpowiedzialność szkoły za bezpieczeństwo uczniów
5. Edukacja domowa, czyli inna forma spełniania obowiązku szkolnego
WANDA PAKULNIEWICZ
Warunki uzyskania zezwolenia
Roczne egzaminy klasyfikacyjne
Cofnięcie zezwolenia
Uprawnienia dziecka w edukacji domowej
Zalety i wady kształcenia poza szkołą
.
6. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi idzie do szkoły, czyli jak
dobrze wybrać ogólnodostępną lub integracyjną szkołę podstawową dla dziecka z
trudnościami w rozwoju AGNIESZKA OLECHOWSKA
Czy Twoje dziecko ma specjalne potrzeby edukacyjne i czy w związku z tym przysługują
Wam jakieś„specjalne” prawa w otwartym systemie edukacji
Między jakimi typami szkół (szkołami) możesz wybierać
Co, gdzie, kiedy – kryteria oceny szkół„Barometr Szkoły” i „Kalendarz” Twoich
działań
Zakończenie STEFAN M. KWIATKOWSKI
Załącznik 1 . Kwestionariusz obserwacji dziecka. Propozycja dla rodziców
Załącznik 2. Barometr – publiczna szkoła podstawowa
Załącznik 3 . Barometr – niepubliczna szkoła podstawowa
Załącznik 4. Barometr szkoły dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Bibliografia
O Autorach
328 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka