|
CYWILNOPRAWNA OCHRONA INWESTORÓW KORZYSTAJĄCYCH Z USŁUG MAKLERSKICH NA RYNKU KAPITAŁOWYM
SÓJKA T. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2016, wydanie Icena netto: 145.10 Twoja cena 137,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Cywilnoprawna ochrona inwestorów korzystających z usług maklerskich na rynku
kapitałowym
Książka stanowi wyjątkową na rynku publikację traktującą o ochronie inwestorów,
zwłaszcza tych nieprofesjonalnych, korzystających z usług maklerskich na rynku
kapitałowym.
Uwzględnia zarówno prawo polskie, jak i prawo Unii Europejskiej.
W monografii zawarto m.in.:
wnikliwe omówienie obowiązków firm inwestycyjnych dotyczących świadczenia
usług na rzecz nieprofesjonalnych inwestorów,
charakterystykę poszczególnych usług świadczonych przez firmy inwestycyjne,
wyjaśnienie najistotniejszych wątpliwości w związku ze świadczeniem usług
przez firmę inwestycyjną na rzecz inwestora,
prezentację zagadnień kolizyjnoprawnych związanych ze świadczeniem usług przez
firmę inwestycyjną.
Opracowanie przeznaczone jest dla wszystkich osób zainteresowanych omawianą
tematyką, w tym przede wszystkim dla firm inwestycyjnych oraz inwestorów.
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Ogólna charakterystyka umów dotyczących świadczenia usług maklerskich
1. Wprowadzenie - pojęcie usług maklerskich
2. Ekonomiczna specyfika usług maklerskich
3. Świadczenie usług maklerskich według dyrektywy MiFID I
3.1. Wprowadzenie
3.2. Dyrektywa o rynkach instrumentów finansowych (MiFID)
3.3. Regulacje MiFID dotyczące świadczenia usług inwestycyjnych
3.4. Zasadniczo publicznoprawny charakter norm implementujących MiFID
3.5. Cywilnoprawne skutki naruszenia obowiązków wynikających z dyrektywy MiFID I
4. Ważność umownego wyłączenia obowiązków wynikających z dyrektywy MiFID I
5. Wpływ naruszenia obowiązków wynikających z dyrektywy MiFID I na ważność umów o
świadczenie usług inwestycyjnych
Rozdział II
Wpływ dyrektywy MiFID I na regulacje prywatnoprawne w państwach członkowskich
1. Wprowadzenie
2. Wpływ postanowień dyrektyw na prawo krajowe - zasady ogólne
3. Harmonizacja minimalna i zupełna - konsekwencje
4. Dyrektywa MiFID I a harmonizacja zupełna
5. Zakres zastosowania dyrektyw
6. Podsumowanie
Rozdział III
Obowiązek lojalności usługodawcy: powierniczy charakter umów o świadczenie
usług maklerskich
1. Wprowadzenie
2. Pojęcie powierniczych czynności prawnych
3. Umowy o świadczenie usług maklerskich jako powiernicze czynności prawne
4. Obowiązek poznania swojego klienta i świadczenia usługi odpowiedniej (adekwatnej)
dla danego klienta
4.1. Wprowadzenie
4.2. Stan prawny w Stanach Zjednoczonych
4.3. Regulacje publicznoprawne
4.4. Odpowiedzialność odszkodowawcza za naruszenie unormowań publicznoprawnych
4.5. Kontraktowy obowiązek pozyskania wiedzy o swoim kliencie?
5. Zakaz wykorzystywania uzyskanych od klienta informacji
6. Ochrona majątku klienta powierzonego usługodawcy
Rozdział IV
Przedkontraktowe obowiązki informacyjno-doradcze
1. Wprowadzenie
2. Publicznoprawne obowiązki informacyjne i odpowiedzialność za ich naruszenie
2.1. Wprowadzenie
2.2. Normy kształtujące ogólną komunikację firmy inwestycyjnej z klientami
2.3. Obowiązki informacyjne firmy inwestycyjnej
2.4. Odpowiedzialność cywilna za naruszenie obowiązków publicznoprawnych
3. Uzupełniające podstawy odpowiedzialności za naruszenie przedkontraktowych obowiązków
informacyjno-doradczych
3.1. Uwagi wprowadzające
3.2. Odpowiedzialność za brak należytej informacji w fazie przedkontraktowej jako culpa
in contrahendo
3.3. Obowiązki informacyjno-doradcze wynikające z konkludentnie zawartej umowy o
doradztwo inwestycyjne
4. Obowiązki informacyjno-doradcze wynikające z bezumownego świadczenia doradztwa
inwestycyjnego
Rozdział V
Świadczenie usług maklerskich w warunkach konfliktu interesów
1. Pojęcie konfliktu interesów
2. Konflikt interesów w systemach prawnych common law
3. Konflikty interesów w ramach wielousługowych instytucji finansowych
4. Publicznoprawne unormowania dyrektywy MiFID I
5. Kontraktowy obowiązek unikania lub ujawniania konfliktu interesów
6. Sprzeczności interesów usługodawcy i usługobiorcy niestanowiące naruszenia
obowiązku lojalności usługodawcy
7. Typowe konflikty interesów wynikające z własnej działalności usługodawcy
7.1. Wprowadzenie
7.2. Wykorzystywanie informacji o transakcjach klientów we własnym handlu (front
running)
7.3. Rekomendowanie klientom transakcji dotyczącej instrumentów finansowych we własnym
interesie (scalping)
7.4. Nadmierna częstotliwość transakcji (tzw. churning)
8. Konflikty interesów wynikające z obsługiwania większej liczby klientów i
świadczenia różnorodnych usług finansowych
9. Problematyka opłat (zachęt) udzielanych lub otrzymywanych od podmiotów trzecich w
związku z usługą świadczoną na rzecz klienta
9.1. Wprowadzenie
9.2. Europejskie i krajowe regulacje publicznoprawne
9.3. Wpływ publicznoprawnych regulacji na stosunki cywilnoprawne
9.3.1. Obowiązek zwrotu świadczeń na rzecz klienta
9.3.2. Ważność umów o niedozwolone świadczenia
9.3.3. Problem roszczeń odszkodowawczych wobec firmy inwestycyjnej
9.3.4. Swoboda kontraktowa w zakresie "zachęt"
Rozdział VI
Umowa o wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych
1. Funkcja
2. Definicja
3. Charakter umowy o wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych
4. Zlecenie klienta firmy inwestycyjnej
5. Zobowiązania stron umowy o wykonywanie zleceń nabycia i zbycia instrumentów
finansowych, forma i rozwiązanie umowy
6. Obowiązek możliwie najlepszego dla klienta wykonania zlecenia (best execution)
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Publicznoprawny obowiązek najkorzystniejszego wykonywania zleceń
6.3. Kontraktowy obowiązek najkorzystniejszego wykonywania zleceń
6.4. Transakcje bezpośrednie
6.5. Cywilnoprawne skutki naruszenia obowiązku możliwie najkorzystniejszego wykonywania
zleceń
6.5.1 Naruszenie przepisów publicznoprawnych
6.6. Naruszenie obowiązków kontraktowych
7. Rozstrzyganie konfliktów pomiędzy interesami różnych klientów
8. Dodatkowe zobowiązania firmy inwestycyjnej
8.1. Prowadzenie rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych
8.2. Obowiązek wydania korzyści
8.3. Obowiązki informacyjne firmy inwestycyjnej
9. Inne przypadki naruszenia umowy o wykonywanie zleceń
Rozdział VII
Umowa o przekazywanie zleceń
1. Zagadnienia wstępne
2. Obowiązki firmy przekazującej zlecenie
3. Obowiązki firmy inwestycyjnej wykonującej przekazane jej zlecenie
Rozdział VIII
Umowa o doradztwo inwestycyjne w obrocie instrumentami finansowymi
1. Wprowadzenie
2. Definicja i charakter prawny
3. Forma umowy
4. Pojęcie rekomendacji
5. Spersonalizowany charakter rekomendacji
6. Przedmiot rekomendacji
7. Obowiązek pozyskania informacji o kliencie
8. Problem protokołowania ustnych rekomendacji
9. Doradztwo inwestycyjne a inne formy działalności doradczej
10. Obowiązki informacyjne i wymogi dotyczące niezależnego doradztwa inwestycyjnego
11. Odpowiedzialność za nienależyte wykonanie umowy
Rozdział IX
Umowa o zarządzanie portfelem instrumentów finansowych
1. Wprowadzenie
2. Istota zarządzania portfelem instrumentów finansowych
3. Charakter prawny umowy o zarządzanie instrumentami finansowymi
4. Publicznoprawne regulacje zarządzania instrumentami finansowymi w dyrektywie MiFID I
4.1. Wprowadzenie
4.2. Sposób oceny efektywności
4.3. Obowiązki informacyjne
4.4. Obowiązek poznania swojego klienta
4.5. Informacje dotyczące wykonywania umowy
4.6. Obowiązek działania na warunkach najkorzystniejszych dla klienta
4.7. Zmiany wprowadzone przez dyrektywę MiFID II - reżim dotyczący tzw. zachęt
5. Obowiązek zarządzania portfelem
5.1. Pojęcie
5.2. Ustalenie celów inwestycyjnych klienta
5.3. Ustalenie polityki zarządzania portfelem odpowiadającej celom klienta
5.4. Podejmowanie i wykonywanie decyzji inwestycyjnej
5.5. Monitorowanie adekwatności składu portfela i polityki zarządzania nim
5.6. Problem wykonywania prawa głosu z akcji znajdujących się w portfelu
6. Odpowiedzialność cywilna zarządzającego
6.1. Wprowadzenie
6.2. Typowe przypadki naruszenia obowiązków przez zarządzającego
6.3. Szkoda i związek przyczynowy
6.4. Przyczynienie się poszkodowanego
6.5. Klauzule ograniczające odpowiedzialność zarządzającego
Rozdział X
Kolizyjnoprawne aspekty dochodzenia przez inwestorów roszczeń w stosunku do
podmiotów świadczących usługi maklerskie
1. Zagadnienia wstępne
2. Prawo właściwe dla zobowiązania umownego
3. Prawo właściwe dla zobowiązania pozaumownego wynikającego z czynu niedozwolonego
4. Odpowiedzialność przedkontraktowa
5. Przepisy wymuszające swoje zastosowanie
6. Zakończenie
Rozdział XI
Rozstrzyganie sporów związanych ze świadczeniem usług inwestycyjnych na rzecz
konsumentów przez sądy polubowne
1. Wprowadzenie
2. Arbitraż z udziałem konsumentów. Uwagi ogólne
3. Dopuszczalność rozstrzygania sporów z konsumentami przez sądy arbitrażowe w
wybranych systemach prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej i Stanów
Zjednoczonych
3.1. Stany Zjednoczone
3.2. Prawo Unii Europejskiej
3.2.1. Arbitraż konsumencki w świetle postanowień dyrektywy 2013/11/UE
3.2.2. Klauzule arbitrażowe jako nieuczciwe klauzule umowne
3.3. Wybrane ustawodawstwa państw członkowskich Unii Europejskiej
4. Arbitraż konsumencki w prawie polskim
5. Podsumowanie
Podsumowanie
Bibliografia
324 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|