|
CENTRALIZACJA VAT W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
NAMYSŁOWSKI R. BOROWSKI M. SAJNAJ B. wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie Icena netto: 136.00 Twoja cena 129,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Centralizacja VAT w jednostkach sektora finansów publicznych
Centralizacja VAT – sposób organizacji, procedury, rozwiązania problemów poparte
konkretnymi przykładami!
Od 1.1.2017 r. wszystkie JST muszą scentralizować VAT w jednostkach organizacyjnych.
Faktury nie będą już wystawione na szkoły, OPS, samorządowe zakłady budżetowe, czy
też inne jednostki organizacyjne, ale faktura będzie wystawiana na gminę, powiat lub
województwo. Od obowiązku centralizacji VAT będą zwolnione samorządowe jednostki
posiadające osobowość prawną tj. instytucje kultury, ZOZ-y.
Publikacja przedstawia także obszerny przykład zasad ewidencji księgowej podatku od
towarów i usług (VAT) w JST (gminie), w której wdrożono centralny sposób rozliczania
tego podatku.
Istota publikacji:
Szczegółowo omówione księgowania VAT w zakresie centralizacji (ponad 30 stron
rozbudowanych księgowań). Zobacz przykład >>
Ponad 10 schematów obiegu dokumentów oraz działania centrów usług wspólnych wraz z
wyjaśnieniami! Zobacz przykład >>
Liczne przykłady obliczania współczynnika i prewspółczynnik VAT w scentralizowanej
jednostce samorządu terytorialnego
Omówienie specustawy w wersji po poprawach senatu – ustawa została uchwalona 22 lipca
2016 r.
Omówienie zagadnienia centrów usług wspólnych (CUW)
Centralizacja VAT wpływa na szereg czynności mających miejsce w jednostce takich jak:
ewidencja księgowa,
obieg dokumentów w jednostce,
numeracje dokumentacji,
zawarte wcześniej różnego rodzaju umowy,
przygotowywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).
Centralizacja VAT wywołuje w związku z tym wiele poważnych obaw i pytań:
1. Jakie zmiany organizacyjne należy przeprowadzić w procesie
centralizacji VAT?
2. Jak zaprojektować i wdrożyć właściwy sposób obiegu dokumentów
w jednostce samorządu oraz jednostkach podległych?
3. Jak stworzyć odpowiedni dla jednostki sposób tworzenia
skonsolidowanych deklaracji VAT?
4. Jakie są zasady składania deklaracji (cząstkowych i innych)?
5. Co zrobić, gdy jednostki podległe korzystają z odmiennych programów
kadrowo-księgowych i dane będą przekazywane w różnych układach sprawozdawczych?
6. Jak należy się przygotować, jeżeli podległe jednostki do tej
pory nie były podatnikami VAT?
7. W jaki sposób Centrum Usług Wspólnych może być pomocne we wdrożeniu
centralizacji VAT?
8. Jaki jest wpływ centralizacji na rozliczenia między jednostkami
organizacyjnymi?
9. Jak stworzyć zasady numeracji faktur (także faktur zakupowych), które
będą spójne na poziomie całej jednostki samorządu terytorialnego?
10. Jakie dane powinny być zamieszczane na fakturach?
11. Czy jednostki organizacyjne gminy tracą swój NIP?
12. Jaką metodę proporcjonalnego odliczenia VAT należy zastosować w
danej sytuacji (prewspółczynnik, współczynnik struktury sprzedaży czy oba te wskaźniki)?
13. Jakie są konsekwencje centralizacji VAT dla zawartych umów
cywilnoprawnych, a także na gruncie podatków PIT oraz CIT?
14. Jak prowadzić rejestry VAT?
15. Jak centralizacja VAT wpływa na obowiązek generowania i przesyłania
jednolitego pliku kontrolnego (JPK)?
16. Jakie przepisy przejściowe wprowadzi przygotowana specustawa w tym
zakresie?
Jednostka powinna wdrożyć wiele procedur, zarządzeń, instrukcji. W niniejszej
publikacji wiele schematów obiegu dokumentów oraz działania centrów usług wspólnych,
które pozwolą sporządzić stosowne procedury i instrukcje, m.in.:
1) Model przepływu faktur w wariancie podstawowym,
2) Model przepływu faktur z uwzględnieniem centrum usług wspólnych,
3) Obiegu cząstkowych i skonsolidowanych deklaracji VAT (w zależności
od obranego wariantu),
4) Obieg deklaracji cząstkowych, zbiorczej dla „sektora oświaty” i
skonsolidowanej,
5) Obieg deklaracji cząstkowych, zbiorczych dla „sektora oświaty”
oraz „sektora pomocy społecznej” i skonsolidowanej
6) Schemat sporządzania deklaracji zbiorczej na podstawie rejestrów cząstkowych,
7) Schemat centrum usług wspólnych dla wszystkich jednostek samorządu,
w tym urzędu JST,
8) Schemat centrum usług wspólnych dla wszystkich jednostek podległych
samorządowi,
9) Schemat centra usług wspólnych dla jednostek prowadzących jednakową
działalność,
10) Schemat wspólnego CUW dla kilku gmin obsługujący jednostki
prowadzące jednakową działalność.
Jeśli odpowiadasz za centralizacje VAT w jednostce – ta książka jest dla Ciebie!
Centralizacja VAT wywołuje w związku z tym wiele poważnych obaw i pytań:
Jakie zmiany organizacyjne należy przeprowadzić w procesie centralizacji VAT?
Jak zaprojektować i wdrożyć właściwy sposób obiegu dokumentów w jednostce samorządu
oraz jednostkach podległych?
Jak stworzyć odpowiedni dla jednostki sposób tworzenia skonsolidowanych deklaracji VAT?
Jakie są zasady składania deklaracji (cząstkowych i innych)?
Co zrobić, gdy jednostki podległe korzystają z odmiennych programów kadrowo-księgowych
i dane będą przekazywane w różnych układach sprawozdawczych?
Jak należy się przygotować, jeżeli podległe jednostki do tej pory nie były
podatnikami VAT?
W jaki sposób Centrum Usług Wspólnych może być pomocne we wdrożeniu centralizacji
VAT?
Jaki jest wpływ centralizacji na rozliczenia między jednostkami organizacyjnymi?
Jak stworzyć zasady numeracji faktur (także faktur zakupowych), które będą spójne na
poziomie całej jednostki samorządu terytorialnego?
Jakie dane powinny być zamieszczane na fakturach?
Czy jednostki organizacyjne gminy tracą swój NIP?
Jaką metodę proporcjonalnego odliczenia VAT należy zastosować w danej sytuacji (prewspółczynnik,
współczynnik struktury sprzedaży czy oba te wskaźniki)?
Jakie są konsekwencje centralizacji VAT dla zawartych umów cywilnoprawnych, a także na
gruncie podatków PIT oraz CIT?
Jak prowadzić rejestry VAT?
Jak centralizacja VAT wpływa na obowiązek generowania i przesyłania jednolitego pliku
kontrolnego (JPK)?
Jakie przepisy przejściowe wprowadzi przygotowana specustawa w tym zakresie?
Jednostka powinna wdrożyć wiele procedur, zarządzeń, instrukcji.
W niniejszej publikacji wiele schematów obiegu dokumentów oraz działania centrów usług
wspólnych, które pozwolą sporządzić stosowne procedury i instrukcje, m.in.:
Model przepływu faktur w wariancie podstawowym,
Model przepływu faktur z uwzględnieniem centrum usług wspólnych,
Obiegu cząstkowych i skonsolidowanych deklaracji VAT (w zależności od obranego
wariantu),
Obieg deklaracji cząstkowych, zbiorczej dla „sektora oświaty” i skonsolidowanej,
Obieg deklaracji cząstkowych, zbiorczych dla „sektora oświaty” oraz „sektora
pomocy społecznej” i skonsolidowanej
Schemat sporządzania deklaracji zbiorczej na podstawie rejestrów cząstkowych,
Schemat centrum usług wspólnych dla wszystkich jednostek samorządu, w tym urzędu JST,
Schemat centrum usług wspólnych dla wszystkich jednostek podległych samorządowi,
Schemat centra usług wspólnych dla jednostek prowadzących jednakową działalność,
Schemat wspólnego CUW dla kilku gmin obsługujący jednostki prowadzące jednakową działalność.
Wstęp
O autorach
Wykaz skrótów
Rozdział I. Koncepcja centralizacji. Procedury obiegu dokumentów i instrukcje
podatkowe (Tomasz Groszyk)
1. Wprowadzenie
2. Ogólna koncepcja centralizacji
3. Warianty prowadzenia scentralizowanych rozliczeń
3.1. Zagadnienia ogólne
3.2. Model podstawowy obiegu deklaracji cząstkowych i skonsolidowanej
3.3. Model obiegu dokumentów z uwzględnieniem osobnej deklaracji zbiorczej dla sektora
oświaty
3.4. Model obiegu dokumentów z wyodrębnieniem kilku jednostek organizacyjnych
4. Procedury obiegu dokumentów i instrukcje rozliczania VAT
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Procedura obiegu dokumentów
4.2.1. Podstawowe elementy procedury obiegu dokumentów
4.2.2. Zasady przekazywania deklaracji oraz rejestrów cząstkowych i zbiorczych
4.2.3. Pozostałe elementy procedury obiegu dokumentów
4.3. Instrukcje rozliczania VAT w jednostkach organizacyjnych
Rozdział II. Specustawa a proces centralizacji (Irmina Sobczuk)
1. Geneza oraz zakres regulacji
2. Rozwiązania prawne przyjęte w specustawie
2.1. Zakres podmiotowy centralizacji
2.2. Wybrane zasady rozliczania podatku VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego w
okresie przejściowym
2.2.1. Zagadnienia ogólne
2.2.2. Zwolnienie podmiotowe dla podatników osiągających obroty poniżej limitu
ustawowego
2.2.3. Sposób obliczania współczynnika VAT
2.2.4. Ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kas
rejestrujących
2.3. Zasady dokonywania korekt rozliczeń w podatku VAT za okresy rozliczeniowe
upływające przed przeprowadzeniem procesu centralizacji
2.4. Zasady zwrotu środków unijnych w związku ze zmianą oceny kwalifikowalności
podatku VAT będącą wynikiem orzeczenia TSUE
2.5. Tryb prowadzenia postępowań w okresie przejściowym
Rozdział III. Proces centralizacji a efektywność funkcjonowania samorządu
terytorialnego (Katarzyna Zembrzuska)
1. Konsekwencje centralizacji rozliczeń VAT w jednostce samorządu terytorialnego
1.1. Zagadnienia ogólne
1.2. Problemy z centralizacją rozliczeń VAT
1.2.1. Obowiązek sporządzania deklaracji zbiorczej na podstawie rejestrów cząstkowych
1.2.2. Merytoryczne przygotowanie samorządów do sporządzenia scentralizowanej
deklaracji VAT
1.2.3. Techniczne przygotowanie samorządów do sporządzenia scentralizowanej deklaracji
VAT
2. Centralizacja rozliczeń VAT a zmiany w strukturze organizacyjnej
2.1. Koncepcja centrum usług wspólnych
2.2. Zalety centrum usług wspólnych
2.3. Rodzaje centrów usług wspólnych
2.3.1. Centra usług wspólnych obsługujące wszystkie jednostki podlegające
centralizacji rozliczeń VAT, w tym urząd
2.3.2. Centra usług wspólnych obsługujące wszystkie jednostki podlegające
centralizacji rozliczeń VAT, za wyjątkiem urzędu
2.3.3. Wyspecjalizowane centra usług wspólnych
2.3.4. Centra usług wspólnych obsługujące jednostki kilku gmin
2.4. Korzyści ekonomiczno-organizacyjne utworzenia centrum usług wspólnych
3. Wpływ centralizacji na rozliczenia między jednostkami organizacyjnymi
3.1. Rozliczenia między jednostkami według dotychczasowego schematu
3.2. Rozliczenia między jednostkami według nowego schematu
3.4. Metody ograniczenia nieefektywności
3.4.1. Zmiany w strukturze organizacyjnej samorządu mające na celu uniknięcie
konieczności kalkulowania prewspółczynnika VAT
3.4.2. Interpretacje podatkowe dotyczące konieczności stosowania prewspółczynnika VAT
do sprzedaży wewnętrznej
Rozdział IV. Praktyczne skutki centralizacji (Michał Borowski)
1. Wprowadzenie
2. Wymagania dotyczące faktur
2.1. Numerowanie dokumentów sprzedażowych
2.2. Numerowanie faktur zakupowych
3. Ewidencja
3.1. Wymagania dotyczące rejestru VAT
3.2. Sposób prowadzenia rejestru
3.3. Nowe wymogi dotyczące raportowania
4. Zasady składania deklaracji (cząstkowych i innych)
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Dane zawarte w deklaracji cząstkowej VAT
4.3. Konsolidacja danych do innych deklaracji i informacji
5. Dane na fakturach
6. Zmiany umów i NIP
Rozdział V. Współczynnik i prewspółczynnik VAT w scentralizowanej jednostce
samorządu terytorialnego (Marcin Baj)
1. Prawo do odliczenia VAT
2. Proporcjonalne odliczenie VAT - współczynnik VAT
2.1. Podstawowe zasady ustalania współczynnika VAT
2.2. Zasady uwzględniania obrotu przy obliczaniu współczynnika VAT
2.3. Sposób obliczenia współczynnika VAT po zmianach wprowadzonych specustawą
3. Współczynnik VAT - korekta wieloletnia
4. Prewspółczynnik
4.1. Zagadnienia ogólne
4.2. Zasady określenia proporcji
4.2.1. Prewspółczynnik a specyfika wykonywanej przez podatnika działalności i
dokonywanych przez niego nabyć
4.2.2. Osobowy klucz ustalania prewspółczynnika
4.2.3. Czasowy klucz ustalenia prewspółczynnika
4.2.4. Przychodowy klucz ustalenia prewspółczynnika
4.2.5. Powierzchniowy klucz ustalenia prewspółczynnika
4.2.6. Inne klucze do ustalania prewspółczynnika
4.2.7. Zasady kalkulacji prewspółczynnika
4.2.8. Prewspółczynnik od wydatków związanych z nieruchomościami po 1.1.2016 r.
5. Ustalanie przez jednostki samorządu terytorialnego prewspółczynnika zgodnie z
rozporządzeniem
5.1. Zagadnienia ogólne
5.2. Kwestionowanie wyboru przez jednostkę samorządu terytorialnego klucza nnego niż
wskazany w rozporządzeniu
5.3. Zasady ustalania proporcji na podstawie rozporządzenia
5.3.1. Ustalanie proporcji a dyrektywa VAT
5.3.2. Sposób określenia proporcji
6. Czasowe granice zastosowania prewspółczynnika z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku
od towarów i usług
Rozdział VI. Pozapodatkowe skutki centralizacji (Michał Borowski)
1. Wprowadzenie
2. Konsekwencje centralizacji rozliczeń VAT w zakresie rozliczeń z ZUS oraz na gruncie
podatku dochodowego
2.1. Gmina jako strona umów cywilnoprawnych zawieranych przez jednostki i zakłady
budżetowe
2.2. Zawieranie umów cywilnoprawnych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy w
zakresie udzielonego pełnomocnictwa
3. Konsekwencje centralizacji dla zakładów budżetowych jako podatników podatku
dochodowego od osób prawnych
4. Konsekwencje centralizacji w zakresie jednolitego pliku kontrolnego
5. Kwalifikowalność VAT w projektach dotowanych ze środków zewnętrznych
Rozdział VII. Centralizacja VAT w oświacie (Michał Borowski)
1. Wprowadzenie
2. Działalność oświatowa: zwolniona z VAT czy niepodlegająca VAT?
3. Podstawowe rodzaje działalności w oświacie i zasady ich rozliczania na gruncie VAT 1
3.1. Katalog czynności wykonywanych przez jednostki oświatowe
3.2. Instrukcje rozliczania VAT
4. Stosowanie przez jednostki oświatowe prewspółczynnika VAT
Rozdział VIII. Ewidencja VAT po wprowadzeniu centralizacji (Barbara
Sajnaj)
1. Wprowadzenie
2. Wyjaśnienie pojęć
3. Czynności "sprzedażowe"
3.1. VAT od nieodpłatnie świadczonych usług
3.2. Konieczność prawidłowego rozpoznania stawki podatku
4. Zasady odliczenia VAT
4.1. Wykonywanie równocześnie działalności podlegającej opodatkowaniu i
działalności niepodlegającej VAT
4.2. Prewspółczynnik - sposób określenia proporcji
4.3. Współczynnik proporcji - odliczenie częściowe VAT naliczonego (art. 90 ust. 2
ustawy o podatku od towarów i usług)
4.4. Prawo do odliczenia a charakter czynności prowadzonych przez jednostkę samorządu
terytorialnego
4.5. Wpływ czynności podlegających opodatkowaniu VAT i pozostających poza zakresem
regulacji VAT na prawo do odliczenia
4.6. Wpływ czynności pozostających poza zakresem regulacji VAT na prawo do odliczenia
4.7. Rozróżnienie czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu w świetle
ustawy o podatku od towarów i usług
5. Dokumentowanie obrotu między jednostkami organizacyjnymi gminy
6. Zabezpieczenie w budżecie wydatków na podatek wynikający z niezapłaconej faktury
7. Dochód z tytułu VAT w przypadku nieprzekazania podatku przez urząd skarbowy na konto
gminy
8. Stan prawny w zakresie rozliczeń VAT w samorządzie
8.1. Sytuacja prawna do 31.12.2016 r. - możliwość uznawania jednostek organizacyjnych
za odrębnych podatników
9. Centralny system rozliczeń VAT pod jednym numerem NIP
10. Zadania jednostki samorządu terytorialnego związane ze wspólnym systemem rozliczeń
VAT
11. Ewidencja księgowa
11.1. Ewidencja w jednostkach sporządzających cząstkową deklarację VAT
11.1.1. Ogólne zasady ewidencji
11.1.2. Ewidencja podatku VAT na koncie 220 "Rozliczenie podatku VAT"
11.1.3. Księgowania na koncie 225 "Rozrachunki z budżetami"
11.1.4. Księgowania na koncie 300 "Rozliczenie zakupu"
11.2. Ewidencja podatku należnego
11.2.1. Wystawienie faktury
11.2.2. Ewidencja VAT należnego w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach
budżetowych
11.3. Ewidencja VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług
11.3.1. Przykładowa analityka wprowadzona do konta 300 "Rozliczenie zakupu"
(towarów i usług)
11.3.2. Przykładowa analityka wprowadzona do konta 220 "Rozliczenie podatku VAT
naliczonego"
12. Koncepcje centralnego rozliczania VAT
12.1. Rozwiązanie I - ewidencja VAT w jednostce samorządu terytorialnego rozliczającej
VAT centralnie na podstawie cząstkowych deklaracji jednostek i zakładów budżetowych
12.2. Rozwiązanie II - koncepcja ujęcia VAT rozliczanego centralnie w księgach organu
jednostki samorządu terytorialnego
12.2.1. Zasady rozliczeń VAT w jednostkach organizacyjnych i urzędzie
12.2.2. Sprzedaż towarów i usług - VAT należny
12.2.3. Zasady rozliczenia VAT w organie
Rozdział IX. Korekta wieloletnia oraz roczna podatku naliczonego wynikająca za
zmiany poziomu prewspółczynnika lub współczynnika (Irmina Sobczuk)
1. Wprowadzenie
2. Korekta mająca na celu urealnienie wskaźnika struktury sprzedaży za dany rok
podatkowy
2.1. Współczynnik VAT
2.2. Prewspółczynnik
2.3. Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, grunty i
prawa wieczystego użytkowania gruntów o wartości początkowej powyżej 15 000 zł
2.4. Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej
poniżej 15 000 zł
2.5. Nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania o wartości początkowej powyżej 15
000 zł
2.6. Korekta wynikająca ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych i
prawnych podlegających amortyzacji oraz nieruchomości i praw wieczystego użytkowania
Rozdział X. Pytania i odpowiedzi
1. Centralizacja
1.1. Centralizacja rozliczeń podatku VAT w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży
Pożarnej oraz Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego
1.2. Centralizacja rozliczeń skonsolidowanych a Fundusz Pracy
1.3. Centralizacja rozliczeń skonsolidowanych a Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
1.4. Centralizacja wsteczna
1.5. Centralizacja VAT a projekty dofinansowywane ze środków Unii Europejskiej
1.6. Rozliczanie czynności realizowanych między jednostkami organizacyjnymi danej gminy
po centralizacji
1.7. Zaliczanie wydatków do kosztów uzyskania przychodów po centralizacji
2. Jednolity plik kontrolny
2.1. Zastosowanie jednolitego pliku kontrolnego w jednostkach samorządu terytorialnego
2.2. Odroczenie terminu wprowadzenia JPK w małych i średnich przedsiębiorstwach
2.3. Obowiązek raportowania danych w formacie jednolitego pliku kontrolnego przez
państwową jednostkę budżetową
3. Prewspółczynnik
3.1. Wybór metody kalkulacji prewspółczynnika VAT
3.2. Współczynnik i prewspółczynnik VAT kalkulowany indywidualnie dla każdej
jednostki
3.3. Metody ustalenia prewspółczynnika
4. Centra usług wspólnych
4.1. Upoważnienie przez dyrektora powiatowego centrum usług wspólnych do
przeprowadzenia inwentaryzacji
4.2. Oddelegowanie pracowników jednostek obsługiwanych przez powiatowe centrum usług
wspólnych do zespołów inwentaryzacyjnych
4.3. Porozumienie między centrum usług wspólnych i jednostką obsługiwaną
4.4. Etapy przekształcenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno- Administracyjnego Szkół w
centrum usług wspólnych
4.5. Konsekwencje przekształcenia Powiatowego Zespołu Ekonomiczno- Administracyjnego Szkół
wynikające z ustawy o rachunkowości
4.6. Polityka rachunkowości w szkołach obsługiwanych przez centrum usług wspólnych
5. Korekta VAT
5.1. Rozliczenie podatku VAT z tytułu sprzedaży obiadów w placówkach oświatowych oraz
korekta VAT od sprzedaży zwolnionej
6. Rachunkowość
6.1. Klasyfikacja budżetowa dla centrum usług wspólnych
Rozdział XI. Akty prawne
1. Ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów
i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację
projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej
lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki
samorządu terytorialnego - akt prawny w wersji przekazanej do Senatu (druk nr 709)
2. Ustawa z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710) w
wersji na 1.1.2017 r. - wyciąg
3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania
zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej
w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193)
240 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|