|

ZMOWY PRZETARGOWE W PRAWIE OCHRONY KONKURENCJI I PRAWIE KARNYM
MATERNA G. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2016, wydanie Icena netto: 145.10 Twoja cena 137,85 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zmowy przetargowe w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym
Monografia zawiera omówienie uregulowań służących przeciwdziałaniu zmowom
przetargowym w prawie ochrony konkurencji i prawie karnym.
W publikacji przedstawiona jest krytyczna analiza przyjętego w polskim systemie
prawnym modelu wielotorowej odpowiedzialności - antymonopolowej i karnej - za zmowy
przetargowe.
Autor, opowiadając się zasadniczo za utrzymaniem tego modelu, uzasadnia potrzebę
zmian zapewniających respektowanie zasady niedublowania się postępowań i
odpowiedzialności tego samego podmiotu za ten sam czyn (ne bis in idem) oraz zasady
proporcjonalności.
W opracowaniu zawarto m.in.:
porównanie zakresu zastosowania zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony
konkurencji i w prawie karnym,
wskazówki dotyczące interpretacji problematycznych pojęć,
wnioski de lege ferenda,
aktualne krajowe i unijne orzecznictwo sądowe i administracyjne.
Książka przeznaczona jest dla pracowników UOKiK i pracowników innych służb, do których
kompetencji należy przeciwdziałanie zmowom, a także sędziów oraz arbitrów KIO,
którzy w swojej działalności orzeczniczej poszukują zarówno teoretycznych wyjaśnień,
jak i praktycznych wskazówek na temat sposobu oceny określonych zjawisk gospodarczych.
Monografia zainteresuje również prawników praktyków oraz pracowników naukowych
specjalizujących się w problematyce prawa gospodarczego publicznego.
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział I
Znaczenie konkurencyjnych przetargów dla obrotu gospodarczego
1. Wprowadzenie
2. Przetarg w obrocie gospodarczym
2.1. Wprowadzenie
2.2. Przetarg jako tryb zawierania umów w świetle przepisów prawa cywilnego
2.3. Przetarg jako mechanizm realizacji zadań publicznych
2.3.1. Przepisy o zamówieniach publicznych
2.3.2. Wybrane inne źródła przetargów
3. Znaczenie (uczciwej) konkurencji dla realizacji celów przetargów
3.1. Wprowadzenie
3.2. Konkurencyjność przetargu w świetle kodeksu cywilnego
3.3. Uczciwa konkurencja jako ogólna zasada prawa zamówień publicznych
3.3.1. Prawo Unii Europejskiej
3.3.2. Prawo polskie
3.4. Konkurencja jako uzasadnienie procedur przetargowych przewidzianych w innych
przepisach prawa publicznego
4. Ograniczenie konkurencji w przetargach jako aktualny problem dla prawidłowego obrotu
gospodarczego w Polsce
5. Wnioski
Rozdział II
Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i
prawie karnym
1. Wprowadzenie
2. Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji
2.1. Główny cel prawa ochrony konkurencji
2.2. Inne cele realizowane przez prawo ochrony konkurencji
2.3. Sprzeczność zmów przetargowych z celami prawa ochrony konkurencji
3. Przedmiot ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie karnym
3.1. Rodzajowy przedmiot ochrony
3.2. Indywidualny przedmiot ochrony
4. Porównanie przedmiotów ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie ochrony
konkurencji i prawie karnym
4.1. Podobieństwa przedmiotów ochrony
4.2. Różnice przedmiotów ochrony
5. Wnioski
5.1. Częściowa zbieżność przedmiotu ochrony w sprawach zmów przetargowych w prawie
ochrony konkurencji i prawie karnym
5.2. Konsekwencje zbieżności przedmiotu ochrony między prawem ochrony konkurencji i
prawem karnym dla interpretacji art. 305 k.k.
5.3. Potrzeba modyfikacji znamion bezprawności w art. 305 k.k.
Rozdział III
Pojęcia przetargu i przetargu publicznego na gruncie prawa ochrony konkurencji i
prawa karnego
1. Wprowadzenie
2. Przetarg i przetarg publiczny w przepisach prawa
3. Znaczenie pojęcia przetargu dla zakresu zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony
konkurencji
3.1. Pojęcie przetargu
3.2. Przetarg a inne sposoby wyboru oferty w doktrynie i orzecznictwie
3.3. Przetarg a inne sposoby wyboru oferty - stanowisko własne
3.3.1. Aukcja
3.3.2. Licytacja elektroniczna
3.3.3. Zapytanie o cenę
3.3.4. Dialog konkurencyjny
3.3.5. Negocjacje z ogłoszeniem oraz bez ogłoszenia
3.3.6. Zamówienia z wolnej ręki
3.3.7. Partnerstwo innowacyjne
3.3.8. Podsumowanie
4. Znaczenie pojęcia przetargu publicznego dla zakresu karalności zmów przetargowych w
prawie karnym
4.1. Pojęcie przetargu
4.2. Pojęcie przetargu publicznego
4.3. Pojęcie przetargu publicznego - stanowisko własne
5. Wnioski
5.1. Wnioski dotyczące pojęcia przetargu w prawie ochrony konkurencji
5.1.1. Postulat interpretacyjny
5.1.2. Wnioski de lege ferenda
5.2. Wnioski dotyczące pojęcia przetargu publicznego w prawie karnym
5.2.1. Postulat interpretacyjny
5.2.2. Wnioski de lege ferenda
5.2.3. Zakres kryminalizacji zmów przetargowych a przetargi prywatne
Rozdział IV
Zachowania objęte zakresem zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony
konkurencji i prawie karnym
1. Wprowadzenie
2. Zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję jako znamię zmowy przetargowej w
prawie ochrony konkurencji
2.1. Wprowadzenie
2.2. Porozumienie
2.3. Porozumienia ograniczające konkurencję
2.3.1. Ograniczenie konkurencji na rynku właściwym
2.3.2. Ograniczenie konkurencji a relacje wewnątrzorganizacyjne
2.3.3. Cel lub skutek ograniczenia konkurencji
2.3.4. Wyłączenia spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję
2.4. Zmowa przetargowa w świetle zakazu porozumień ograniczających konkurencję
2.4.1. "Kartelowe" zmowy przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k.
2.4.2. "Wertykalne" zmowy przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k.
2.4.3. "Kooperacyjne" porozumienia przetargowe w świetle art. 6 ust. 1 pkt 7
u.o.k.k.
2.4.3.1. Wspólne ubieganie się o udzielenie zamówienia
2.4.3.2. Podwykonawstwo
2.4.3.3. Korzystanie z potencjału (zasobów) osoby trzeciej
2.4.3.4. Antymonopolowa ocena "kooperacyjnych" porozumień przetargowych
2.4.4. Inne niż art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k. podstawy kwalifikacji zakazanych porozumień
przetargowych
2.4.4.1. Prawo polskie
2.4.4.2. Prawo Unii Europejskiej
2.4.5. Ocena aktualnego podejścia do zmów przetargowych w świetle zakazu porozumień
ograniczających konkurencję - ograniczenie konkurencji ze względu na cel czy skutek?
2.4.5.1. Uzgodnienia przetargowe niepowodujące ograniczenia konkurencji
2.4.5.2. Uzgodnienia przetargowe ograniczające konkurencję ze względu na cel
2.4.5.3. Uzgodnienia przetargowe ograniczające konkurencję ze względu na skutek
2.4.5.4. Porozumienia ograniczające konkurencję podlegające wyłączeniu spod zakazu
3. Wejście w porozumienie na szkodę beneficjenta przetargu jako znamię zmowy
przetargowej w prawie karnym
3.1. Wprowadzenie
3.2. Wejście w porozumienie
3.2.1. Wejście w porozumienie a współsprawstwo
3.2.2. Wejście w porozumienie jako dokonanie uzgodnień
3.2.3. Brak wymogów co do formy zawarcia porozumienia
3.3. Treść porozumienia
3.3.1. Różnice między znamionami zmowy przetargowej w art. 305 ő 1 i 2 k.k.
3.3.2. Przebieg przetargu jako przedmiot porozumienia
3.3.3. Treść porozumienia a rodzaje uczestników porozumienia
3.3.4. Treść porozumienia a inne typy przestępstw określone w art. 305 k.k.
3.3.5. Trudności w ustaleniu treści bezprawnego porozumienia przetargowego
3.3.6. Rola regulacji pozakarnych w odtwarzaniu zakresu kryminalizacji zmów przetargowych
3.4. Przesłanka działania na szkodę beneficjenta przetargu
3.4.1. Pojęcie szkody
3.4.2. Charakter i rozmiar szkody
3.4.3. Działanie na szkodę podmiotów innych niż beneficjent przetargu
3.4.4. Przesłanka działania na szkodę beneficjenta przetargu a wyrządzenie szkody
4. Zachowania objęte zakresem zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i
prawie karnym - podobieństwa i różnice
4.1. Pojęcie porozumienia
4.2. Treść porozumienia
4.3. Cel porozumienia
5. Wnioski
Rozdział V
Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji i prawie
karnym
1. Wprowadzenie
2. Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie ochrony konkurencji
2.1. Przedsiębiorca jako podmiot odpowiedzialności antymonopolowej
2.2. Odpowiedzialność przedsiębiorców za działania osób fizycznych będących ich
reprezentantami
2.3. Odpowiedzialność antymonopolowa uczestników i organizatorów przetargu
2.4. Odpowiedzialność antymonopolowa a powiązania między przedsiębiorcami
2.5. Osoba zarządzająca jako podmiot odpowiedzialności antymonopolowej
3. Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w prawie karnym
3.1. Osoba fizyczna jako podmiot odpowiedzialności prawnokarnej
3.2. Różnorodność ról pełnionych w związku z przetargiem przez podmioty
odpowiedzialności karnej z tytułu zmowy przetargowej
3.3. Problem porozumień zawieranych przez reprezentantów przedsiębiorców lub innych
podmiotów mogących oddziaływać na przebieg przetargu
3.4. Podmiot zbiorowy jako podmiot odpowiedzialności za czyny zabronione pod groźbą
kary
4. Podobieństwa i różnice zakresów podmiotowych zakazu zmów przetargowych w prawie
ochrony konkurencji i w prawie karnym
4.1. Udział w porozumieniu podmiotów niebędących przedsiębiorcami
4.2. Udział w porozumieniu osób fizycznych będących przedsiębiorcami
4.3. Udział w porozumieniu osób fizycznych działających na rzecz przedsiębiorców
4.4. Udział w porozumieniu organizatora przetargu
4.5. Udział w porozumieniu osób nieuczestniczących w przetargu
4.6. Porozumienia "wewnątrzorganizacyjne"
4.7. Problem odpowiedzialności następczej podmiotów zbiorowych
5. Wnioski
5.1. Ujęcie podmiotu naruszenia w prawie ochrony konkurencji
5.2. Ujęcie podmiotu naruszenia w prawie karnym
5.3. Konsekwencje podobieństwa podmiotowych zakresów zakazu zmów przetargowych w prawie
ochrony konkurencji i prawie karnym
Rozdział VI
Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie ochrony
konkurencji i prawie karnym
1. Wprowadzenie
2. Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie ochrony
konkurencji
2.1. Obiektywny charakter odpowiedzialności przedsiębiorcy z tytułu naruszenia zakazu
praktyk ograniczających konkurencję
2.2. Co najmniej nieumyślne naruszenie jako warunek nałożenia na przedsiębiorcę kary
pieniężnej z tytułu naruszenia zakazu praktyk ograniczających konkurencję
2.3. Umyślność jako warunek antymonopolowej odpowiedzialności osoby zarządzającej
2.4. Ujęcie strony podmiotowej w unijnym prawie ochrony konkurencji
3. Subiektywne przesłanki odpowiedzialności za zmowę przetargową w prawie karnym
3.1. Umyślność lub nieumyślność jako znamiona charakteryzujące stronę podmiotową
czynu zabronionego w prawie karnym
3.2. Znamiona charakteryzujące stronę podmiotową zmowy przetargowej w prawie karnym
3.3. Przesłanki odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą
kary
4. Wnioski
Rozdział VII
Wielość podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis
in idem oraz zasady proporcjonalności
1. Wprowadzenie
2. Źródła zasady ne bis in idem w świetle prawa międzynarodowego i krajowego
2.1. Prawnomiędzynarodowe źródła zasady ne bis in idem
2.2. Źródła zasady ne bis in idem w prawie Unii Europejskiej
2.3. Źródła zasady ne bis in idem w prawie polskim
3. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem
3.1. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w świetle europejskiej konwencji praw
człowieka i podstawowych wolności
3.2. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w świetle prawa Unii Europejskiej
3.3. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem jako polskiej zasady konstytucyjnej
3.4. Zakres zastosowania zasady ne bis in idem w odniesieniu do mechanizmów ochrony przed
zmowami przetargowymi
4. Treść zasady ne bis in idem
4.1. Znaczenie pojęcia idem
4.2. Znaczenie pojęcia bis
5. Zbieg podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady ne bis in idem
5.1. Warianty dublowania odpowiedzialności wskutek zastosowania przepisów krajowych
5.1.1. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi
5.1.2. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorców będących osobami fizycznymi
5.1.3. Dublowanie odpowiedzialności osoby fizycznej niebędącej przedsiębiorcą,
mającej status osoby zarządzającej w rozumieniu art. 4 pkt 3a u.o.k.k.
5.2. Warianty dublowania odpowiedzialności wskutek zastosowania przepisów prawa Unii
Europejskiej
5.2.1. Dublowanie odpowiedzialności jednostek organizacyjnych mających status podmiotu
zbiorowego oraz przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 101 TFUE
5.2.2. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE
będących osobami fizycznymi
5.2.3. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE mających
również status przedsiębiorcy w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów
5.2.4. Dublowanie odpowiedzialności przedsiębiorstw w rozumieniu art. 101 TFUE wskutek
zastosowania wyłącznie przepisów unijnego prawa konkurencji
5.3. Obszary, w których nie dochodzi do dublowania odpowiedzialności
5.4. Kwalifikacja zbiegu podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady
ne bis in idem
6. Zbieg podstaw odpowiedzialności za zmowy przetargowe w świetle zasady
proporcjonalności
7. Eliminacja niekonstytucyjnego zbiegu podstaw odpowiedzialności w świetle orzecznictwa
Trybunału Konstytucyjnego oraz propozycji doktryny i projektów legislacyjnych
7.1. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego
7.2. Propozycje doktryny i projekty legislacyjne
8. Wnioski
8.1. Wnioski z rozważań dotyczących wielości podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów
przetargowych
8.2. Eliminacja zbiegu podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych - uwagi de
lege ferenda i wnioski de lege lata
8.2.1. Założenia proponowanych zmian
8.2.2. Propozycje zmian legislacyjnych i wnioski de lege lata
Rozdział VIII
Podsumowanie - wnioski oraz propozycje interpretacyjne i legislacyjne
1. Wprowadzenie
1.1. Waga problematyki zmów przetargowych oraz prawnych instrumentów przeciwdziałania
tym praktykom
1.2. Wielotorowość prawnej interwencji służącej przeciwdziałaniu zmowom przetargowym
2. Zakres odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych
2.1. Wnioski z analizy zagadnienia
2.2. Propozycje interpretacyjne i legislacyjne
2.2.1. Pojęcie przetargu na gruncie art. 6 ust. 1 pkt 7 u.o.k.k.
2.2.2. Pojęcie przetargu publicznego na gruncie art. 305 k.k.
2.2.3. Konstrukcja przestępnej zmowy przetargowej
2.2.4. Przesłanka narażenia na szkodę beneficjenta przetargu publicznego na gruncie
art. 305 k.k.
2.2.5. Sposób oceny zmów przetargowych na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i
konsumentów
3. Wielość podstaw odpowiedzialności z tytułu zmów przetargowych
3.1. Wnioski z analizy zagadnienia
3.2. Propozycje interpretacyjne i legislacyjne
3.2.1. Założenia formułowanych propozycji
3.2.2. Zbieg odpowiedzialności antymonopolowej z odpowiedzialnością karną lub
odpowiedzialnością podmiotów zbiorowych
3.2.3. Artykuł 6 u.o.p.z.
3.2.4. Zbieg odpowiedzialności tzw. osób zarządzających
3.2.5. Zbieg odpowiedzialności przy stosowaniu prawa Unii Europejskiej
4. Wniosek końcowy
Bibliografia
Orzecznictwo
512 stron, Format: 21.1x15.2, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|