Dziecko z dysmorfią twarzy
Badania empiryczne uwarunkowań jego percepcji u matek i nauczycieli
Książka pozwoli spojrzeć na proces rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego na
podłożu genetycznym z perspektywy mało do tej pory eksplorowanej, mianowicie cech
osobowych rehabilitantów i ich roli w tworzeniu optymalnych relacji z opiekunami dzieci i
nimi samymi.
Książka dotyka także subtelnego aspektu jakim jest wygląd twarzy dziecka
rehabilitowanego.
W przekonaniu autora zmieniona twarz może mieć istotny wpływ na tworzenie relacji
ze specjalistami. Będą one tym lepsze, głębsze i trwalsze im bardziej specjalista
(logopeda, nauczyciel, psycholog, fizjoterapeuta) będzie posiadał odpowiednie zasoby
osobowe.
Najbardziej istotny przekaz jaki może popłynąć z treści książki zawiera myśl,
że twarz dziecka z zespołem genetycznym a także chorobą rzadką odgrywa niebagatelną
rolę w tworzeniu całościowego obrazu tego dziecka w umysłach różnych profesjonalistów
rehabilitujących to dziecko.
Streszczenie
Abstract
Przedmowa
Wstęp
Rozdział I. WSPÓŁCZESNE MODELE PRZEBIEGU PRAKTYKI REHABILITACYJNEJ
1. Wybrane zagadnienia teorii rehabilitacji
2. Przestrzeń teoretyczna rozumienia współczesnych modeli rehabilitacji osób z upośledzeniem
umysłowym
3. Model interpersonalny przebiegu praktyki rehabilitacyjnej osób z niepełnosprawnością
intelektualną S. Kowalika
3.1. Środowisko i sytuacja w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną
3.2. Matka jako osoba rehabilitująca swoje dziecko z niepełnosprawnością
intelektualną
3.3. Nauczyciel jako osoba rehabilitująca dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
4. Model interakcyjny przebiegu praktyki rehabilitacyjnej Otrębskiego
5. Uwarunkowania zgodności obrazów dziecka niepełnosprawnego u osób rehabilitujących
w świetle współczesnych badań
Rozdział II. WYBRANE UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA OBRAZÓW OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
INTELEKTUALNĄ O PODŁOŻU GENETYCZNYM
1. Obrazy osoby z niepełnosprawnością intelektualną w świetle teorii schematów
społecznych
2. Wygląd i funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej o podłożu genetycznym a jej obraz
3. Osobowość osób rehabilitujących a obraz osoby rehabilitowanej
4. System wartości a obraz osoby
5. Wiedza a obraz osoby
6. Twarz a obraz osoby
Rozdział III. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
1. Cel i przedmiot badań
2. Osoby badane
2.1. Kryteria doboru osób badanych
2.2. Grupa badana
2.3. Grupa porównawcza
3. Metody wykorzystane w badaniach
3.1. Dyferencjał semantyczny (DS)
3.2. Skala Wartości Schelerowskich (SWS)
3.3. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R
3.4. Skala Oceny Własnej Choroby (SOWCH) – S. Steuden
3.5. Kwestionariusz Wiedzy o Dysmorfiach (KWD) – w adaptacji A. Mańskiego
3.6. Kwestionariusz Wiedzy o Niepełnosprawności Intelektualnej w Stopniu Umiarkowanym
(KWNIU) – w adaptacji A. Mańskiego
3.7. Arkusz Indywidualny Matki (AIM) – A. Mańskiego
3.8. Arkusz Indywidualny Nauczyciela (AIN) – A. Mańskiego
3.9. Arkusz Indywidualny Dziecka (AID) – A. Mańskiego
Rozdział IV. OBRAZ DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU
UMIARKOWANYM Z DYSMORFIĄ TWARZY I BEZ DYSMORFII TWARZY
1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i
dysmorfią twarzy w grupie badanej
1.1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i dysmorfią twarzy u badanych matek
1.2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i
dysmorfią twarzy u badanych nauczycieli
1.3. Analiza istotności różnic w obrazach dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy między matkami i nauczycielami
w grupie badanej
2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
bez dysmorfii twarzy w grupie porównawczej
2.1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
bez dysmorfii twarzy u badanych matek
2.2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i
dysmorfią twarzy u badanych nauczycieli
2.3. Analiza istotności różnic w obrazach dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy między matkami i nauczycielami
w grupie porównawczej
3. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym faktem wystąpienia dysmorfii
3.1. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym faktem wystąpienia dysmorfii u matek z grupy badawczej i porównawczej
3.2. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym faktem wystąpieniadysmorfii u nauczycieli z grupy badane j i porównawczej
Rozdział V. STAN WYBRANYCH UWARUNKOWAŃ OSOBOWYCH U MATEK I NAUCZYCIELI DZIECI
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM Z DYSMORFIĄ TWARZY I BEZ DYSMORFII TWARZY
1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i dysmorfią
twarzy u matek i nauczycieli w grupie badanej
1.1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym i dysmorfią twarzy u matek
1.2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i dysmorfią twarzy u nauczycieli
1.3. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy między matkami i nauczycielami
w grupie badanej
2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
bez dysmorfiitwarzy u matek i nauczycieli w grupie porównawczej
2.1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu
umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u matek
2.2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
bez dysmorfii twarzy u nauczycieli
2.3. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy między matkami i nauczycielami
w grupie porównawczej
2.4. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu umiarkowanym z dysmorfią twarzy i bez dysmorfii twarzy u
badanych matek i nauczycieli
3. Osobowość matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice
między nimi
3.1. Osobowość matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między
nimi
3.2. Osobowość matek i nauczycieli w grupie porównawczej oraz istotne różnice
między nimi
3.3. Osobowość matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
4. System wartości matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne
różnice między nimi
4.1. System wartości matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice
między nimi
4.2. System wartości matek i nauczycieli w grupie porównawczej i istotne różnice
między nimi
4.3. System wartości matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między
nimi
5. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu
umiarkowanym u matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice
między nimi
5.1. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu
umiarkowanym u matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między
nimi
5.2. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu
umiarkowanym u matek i nauczycieli w grupie porównawczej oraz istotne różnice
między nimi
5.3. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu
umiarkowanym matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między
nimi
Rozdział VI. UWARUNKOWANIA OSOBOWE OBRAZU DZIECKA U BADANYCH MATEK I
NAUCZYCIELI
1. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli
1.1. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli w grupie
badanej
1.2. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli w grupie porównawczej
2. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli
2.1. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli w grupie badanej
2.2. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli w grupie porównawczej
3. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli
3.1. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli w grupie badanej
3.2. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli w grupie porównawczej
4. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności
intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli
4.1. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności
intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli w grupie badanej
4.2. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności
intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli w grupie porównawczej
5. Zespoły zmiennych wyjaśniające obraz dziecka u badanych matek i nauczycieli
6. Wnioski z przeprowadzonych badań – weryfikacja przyjętych hipotez
7. Dyskusja wyników
8. Implikacje praktyczne dla skutecznego przebiegu praktyki rehabilitacyjnej
BIBLIOGRAFIA
ANEKS
211 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka