|
DROGI NEGATYWNOŚCI NURT ESTETYCZNO-RELIGIJNY W POEZJI I MUZYCE AWANGARDOWEJ W XX WIEKU
KMIECIK M. wydawnictwo: WYD UJ, 2016, wydanie Icena netto: 44.89 Twoja cena 42,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Drogi negatywności
Nurt estetyczno-religijny w poezji i muzyce awangardowej w XX wieku
Książka jest poświęcona jednemu z najistotniejszych, lecz
niełatwych do badania i opisywania nurtów w łonie awangardy literackiej i estetycznej -
temu mianowicie, który celowo i na różne sposoby eksponuje szeroko pojętą negatywność
artystycznego przekazu. Nurt ten Michalina Kmiecik śledzi w perspektywie komparatystyki
literackiej, analizując dzieła poetów głównie polskich i niemieckich, jak też w
perspektywie komparatystyki intermedialnej, zestawiając utwory literackie z dziełami
muzycznymi. Trzeba podkreślić odwagę Autorki, która wkroczyła w obszar zagadnień
bardzo trudnych do uchwycenia, obszar wprawdzie już penetrowany przez badaczy awangard,
lecz wciąż nie do końca przecież rozpoznany i kryjący wiele zagadek.
Z recenzji drą hab. Andrzeja Zawadzkiego
Zbiór znakomitych analiz składających się na tę książkę
koncentruje się przede wszystkim na języku, na jego wariantach literackich i muzycznych
- dowodzą one dobitnie, że kwestia cierpienia i duchowego osamotnienia nie jest związana
wyłącznie ze słowną reprezentacją, ale oddziałuje również w sferze sztuki dźwięków.
Poetów i kompozytorów, których dzieła stały się przedmiotem fascynujących
mikroanaliz, łączy wspólnota estetyczna, a techniki poetyckie i muzyczne, zmierzające
ku niesemantyczności, ku nie-znaczeniu, są w jednym i drugim obszarze sztuki mocno do
siebie zbliżone. Dzieła odnajdują swoje miejsce na granicy, w sytuacji ciągłego
zawieszenia w dialektycznej nierozstrzygalności. Pod piórem Michaliny Kmiecik
nieprzejrzystość i polikontekstualność muzyki dodekafonicznej oraz poezji nurtu
estetyczno-religijnego zyskuje zupełnie nową jakość. Te niezwykłe teksty muzyczne i
poetyckie sytuują się po stronie mowy niesygnifikatywnej, nie objaśniają świata, nie
nazywają go po to, aby uczynić go przejrzystym, wchodzą w obszar ciszy, milczenia i
pustki znaków - najlepiej jeśli w takiej właśnie postaci odcisną swoje ślady w umysłach
słuchaczy i czytelników.
Z recenzji prof. drą hab. Adama Dziadka
Drogi negatywności to książka opowiadająca o marginesach awangardy, która zawsze
przecież chciała być „marginesowa": usiłowała wykraczać poza obowiązujące
normy estetyczne, rozpoznawać przyszłość, nazywać to, co inne. Nowa sztuka
przedstawiona w tej rozprawie powoli jednak przestaje być sobą; dochodzi do punktu własnego
spełnienia i - zgodnie z przewidywaniami teoretyków negatywności takich jak Theodor W.
Adorno, Matei Calinescu czy Paul Mann - zamiera, rozpływa się w paradoksach, hermetyczności
i absolutnej niezrozumiałości. Jej najdalej wysunięta sonda, nazwana na potrzeby książki
nurtem estetyczno--religijnym; rozpoczyna swoje poszukiwania tam, gdzie drogi awangardy
najczęściej się kończą. Zadając pytania o duchowe korzenie nowoczesnego doświadczenia,
mierząc się z traumami XX wieku, wkracza na ścieżkę estetycznego novum. Bohaterowie
Dróg negatywności - Aleksander Wat, Paul Celan, Arnold Schónberg oraz Anton Webern -
nie poszukują nowości rozumianej jako eksces wyrazowy czy artystyczny. Starają się
raczej, zgodnie z intuicją Adorna, odnaleźć i pochwycić własną „plamkę ślepą"
- miejsce objawiania się tego, co niekomunikowalne. Przestają wypierać się faktu, że
sztuka w swej istocie jest czymś niemożliwym do realizacji, a każda próba przezwyciężenia
jej aporii prowadzi do powstania artystycznego pozoru. Mnożenie negatywnych strategii
tworzenia poprzez rozwój form otwartych, skupienie na milczeniu oraz rozszczepianiu sensu
(prowadzącym do jego stopniowej eliminacji) okazuje się tym samym jedyną możliwością
prawdziwego mówienia wtedy, gdy wszystkie mowy się kończą.
dr Michalina Kmiecik - asystentka w Katedrze Teorii Literatury Wydziału
Polonistyki UJ. Autorka książki Oblicza miejsca. Topiczne i atopiczne wyobrażenia
przestrzeni w poezji Juliana Przybosia (Kraków 2013) oraz artykułów z zakresu historii
literatury dwudziestowiecznej publikowanych m.in. w „Pamiętniku Literackim", „Ruchu
Literackim" i „Tekstach Drugich". Redaktorka dwóch monografii zbiorowych poświęconych
awangardzie, ostatnio opublikowała tom Awangarda i krytyka. Kraje Europy Środkowej i
Wschodniej (wraz z Małgorzatą Szumną i Jakubem Kornhauserem, Kraków 2015). Zajmuje się
teorią i historią awangardy, intermediami, związkami muzyki i literatury oraz poezją
eksperymentalną.
400 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|