|
NAUCZYCIELSKIE PRAKTYKI OCENIANIA POZA STANDARDAMI wydawnictwo: IMPULS, 2011, wydanie Icena netto: 40.95 Twoja cena 38,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami
Książka dotyczy ważnego naukowo i społecznie zagadnienia. Dobrze wpisuje się w
dyskusję, toczącą się zarówno w profesjonalnych środowiskach pedagogicznych, jak i
na szerszym forum społecznym, nad istotą, przebiegiem i skutkami oceniania szkolnego i
jego związków z biografiami uczniów.
Ocenianie, jako element praktyki społecznej, pozostaje silnie powiązane z
aktualizacją stosunków władzy (w tym władzy nad wiedzą i nad rozwojem jednostki), co
sprawia, że jest z natury rzeczy problematyczne i budzi kontrowersje. Dylematy decyzyjne
odnoszące się do funkcji i skutków ocen szkolnych, przy poważnych psychicznych i
społecznych ich konsekwencjach, rodzą liczne pytania badawcze, które w pracy zostały
postawione. Każda próba pogłębienia rozumienia praktyki oceniania edukacyjnego jest
zatem warta uwagi, a próba udana, do jakich z pewnością należy książka Grażyny
Szyling, jest szczególnie interesująca.
[…] książka trafia w żywe zapotrzebowanie dydaktyki i szkoły, znajdzie więc
czytelników zarówno wśród kadry akademickiej i metodyków, jak i wśród nauczycieli.
Wypełnia ona wyraźną lukę w literaturze dotyczącej oceniania szkolnego, tym bardziej
dotkliwą że wynikającą z wciąż w polskiej szkole inercyjnie obecnego
bezrefleksyjnego traktowania oceny jako oczywistego, prostego w użyciu narzędzia pracy
szkoły. Książka Grażyny Szyling nie tylko ukazuje złożoność procesu oceniania, ale
również wskazuje czytelnikowi kierunki poszukiwań i drogi zmiany, której zainicjowanie
i utrzymanie jest niezbędne, by ocena pełniła funkcje prorozwojowe.
Z recenzji dr hab. Doroty Klus-Stańskiej, prof. Uniwersytetu Gdańskiego
Wstęp
Rozdział 1
Przestrzeń możliwości, czyli teoretyczne przesłanki oceniania osiągnięć
uczniów
1.1. Teoretyczne modele oceniania osiągnięć uczniów
1.1.1. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych
1.1.2. Źródła opozycyjnych modeli współczesnego oceniania szkolnego
1.1.3. Opozycyjne modele współczesnego oceniania szkolnego jako przesłanka dalszych
rozważań
1.2. Między przedmiotem i funkcjami oceny szkolnej
1.2.1. Przedmiot oceny i jego podstawowe właściwości
1.2.2. Holistyczne ujęcie przedmiotu oceny
1.2.3. Analityczne podejście do wielokryterialnego przedmiotu oceny
1.2.4. Ocenianie dydaktyczne
1.2.5. Relacje między przedmiotem i funkcjami oceny – synteza wstępna
1.2.6. Właściwości pomiaru dydaktycznego jako perspektywa myślenia o przedmiocie i
funkcjach oceny
Rozdział 2
Przestrzeń regulacji i sprzeczności, czyli w stronę nauczycielskich praktyk
oceniania
2.1. Rodzaje oceniania osiągnięć szkolnych uczniów
2.1.1. Podstawowe właściwości rodzajów oceniania osiągnięć ucznia
2.1.2. Odrębność oceniania zewnętrznego i wewnątrzszkolnego
2.1.3. Egzaminy zewnętrzne jako kontekst oceniania wewnątrzszkolnego
2.2. Nauczycielskie praktyki oceniania osiągnięć uczniów
2.2.1. Zalecane procedury a nauczycielskie praktyki oceniania
2.2.2. Wartości wiązane przez nauczycieli z ocenianiem osiągnięć uczniów
2.2.3. Rola strategii i schematów w praktykach nauczycielskiego oceniania
2.2.4. Postrzeganie przez uczniów wybranych aspektów oceniania szkolnego
Rozdział 3
Przestrzeń oceniania poza standardami, czyli drugi układ wymagań programowych
3.1. Kształcenie według wymagań jako koncepcja systemu dydaktycznego
3.1.1. Wymiar praktyczny kształcenia według wymagań
3.1.2. Właściwości pola problemowego koncepcji kształcenia według wymagań
3.2. Drugi układ wymagań programowych
3.2.1. Ustalenia definicyjne
3.2.2. Empiryczne przesłanki występowania drugiego układu wymagań
3.2.3. Właściwości drugiego układu wymagań
Rozdział 4
Niepowodzenia szkolne uczniów jako kontekst oceniania poza standardami
4.1. Właściwości zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów
4.2. Przyczyny niepowodzeń szkolnych
4.2.1. Tradycyjne ujęcie uwarunkowań niepowodzeń szkolnych uczniów
4.2.2. Źródła niepowodzeń szkolnych uczniów w świetle badań prowadzonych po 1990
roku
4.2.3. Hierarchia uwarunkowań niepowodzeń szkolnych uczniów
4.2.4. Postrzeganie przyczyn niepowodzeń szkolnych przez podmioty zaangażowane w proces
kształcenia
4.3. Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym
4.3.1. Szkodliwość zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów
4.3.2. Konsekwencje niepowodzeń szkolnych w opinii nauczycieli i rodziców uczniów
4.3.3. Przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym uczniów jako zadanie szkoły
4.3.4. Skuteczność standardowych działań zapobiegających niepowodzeniom szkolnym
uczniów
4.4. Podsumowanie
Rozdział 5
Metodologia badań własnych
5.1. Przedmiot i cele pracy
5.2. Charakterystyka typologiczna badań własnych
5.3. Problemy i hipotezy badawcze
5.4. Obraz przestrzeni zmiennych i model badawczy
5.4.1. Zmienne związane z pierwszym problemem badawczym
5.4.2. Zmienne związane z drugim problemem badawczym
5.4.3. Model badawczy
5.5. Dobór próby badawczej
5.5.1. Określenie populacji
5.5.2. Zasady doboru próby
5.5.3. Charakterystyka próby badawczej
5.6. Metody i narzędzia zbierania danych
5.6.1. Metoda epizodów (scenariuszowa)
5.6.2. Ankieta
5.7. Przebieg badań
Rozdział 6
Rezultaty badań własnych
6.1. Funkcjonowanie oceniania poza standardami – perspektywa nauczycielska
6.1.1. Miejsce drugiego układu wymagań wśród nauczycielskich praktyk oceniania
6.1.2. Zgodność decyzji podejmowanych przez nauczycieli w procesie oceniania z
zalecanymi procedurami
6.1.3. Zależność nauczycielskich praktyk oceniania od poziomu osiągnięć ucznia
6.1.4. Zależność nauczycielskich praktyk oceniania od kontekstu kształcenia
6.1.5. Sposób informowania o decyzjach podejmowanych przez nauczycieli w obszarze
oceniania poza standardami
6.1.6. Nauczycielskie praktyki oceniania a wyniki osiągane przez uczniów z egzaminów
zewnętrznych
6.2. Znaczenia i wartości wiązane przez nauczycieli z ocenianiem osiągnięć uczniów
poza wymaganiami programowymi
6.2.1. Dylematy praworządności. Nauczyciele wobec obowiązujących procedur określających
warunki dostosowania wymagań programowych do indywidualnych możliwości ucznia
Podsumowanie
6.2.2. O możliwości zamiany oceny osiągnięć ucznia w „koło ratunkowe”
Nauczycielskie uzasadnienia trafności teoretycznej oraz stosowności i użyteczności
oceny szkolnej
6.2.3. Kiedy ocena bywa „kłopotliwa etycznie”. Wartości przypisywane przez
nauczycieli ocenianiu osiągnięć uczniów
6.2.4. „Uskrzydla” – „deprawuje” – „na niczym nie zaważy”
Przewidywane przez nauczycieli konsekwencje wystawienia oceny szkolnej
6.3. Funkcjonowanie i znaczenie oceniania poza standardami – perspektywa uczniowska
6.3.1. Źródła uczniowskiej wiedzy o stosowaniu przez nauczycieli drugiego układu
wymagań
6.3.2. Przykłady nauczycielskich praktyk oceniania dostrzegane przez uczniów
6.3.3. Nauczycielskie praktyki oceniania dostrzegane przez uczniów a średnie wyniki szkół
z egzaminów zewnętrznych
6.3.4. Opinie uczniów o sprawiedliwości nauczycielskich strategii oceniania
6.3.5. Opinie uczniów na temat motywującej funkcji nauczycielskich strategii oceniania
6.3.6. Przewidywane przez uczniów konsekwencje nauczycielskiego oceniania poza
wymaganiami programowymi
Rozdział 7
Interpretacja wyników badań własnych
7.1. Swoistość nauczycielskiej praktyki oceniania poza standardami
7.1.1. Ocenianie poza wymaganiami wobec zalecanych procedur oceniania osiągnięć uczniów
7.1.2. Okoliczności sprzyjające zastosowaniu przez nauczycieli oceniania poza
standardami
7.2. Zjawisko oceniania poza standardami a wyniki egzaminów gimnazjalnych osiągane przez
uczniów
7.3. Jak ocenianie poza standardami funkcjonuje w praktyce oceniania osiągnięć uczniów
w gimnazjum? Podsumowanie
7.4. Znaczenia i wartości wiązane z ocenianiem osiągnięć uczniów poza standardami
7.4.1. Nauczycielskie praktyki oceniania postrzegane z perspektywy aspektów trafności
oceniania
7.4.2. W stronę znaczeń
7.4.3. W stronę wartości
7.4.4. W stronę konsekwencji
7.5. W stronę strategii i konkluzji
Bibliografia
Indeks nazwisk
386 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|