Kompetencje osobowościowe i twórcze
Psychologiczne uwarunkowania kreatywności pracowników
Chociaż na rynku wydawniczym istnieje wiele prac
poświęconych problematyce twórczości, książka ta stanowi pozycję wyróżniającą
się. Otrzymaliśmy w niej sporą dawkę wiedzy o tym, czym są kompetencje osobowościowe
i twórcze człowieka pracującego oraz kiedy i w czym mogą mu one być pomocne. Praca
warta jest publikacji, gdyż wnosi nowy wkład w rozumienie analizowanych zagadnień.
prof. dr hab. Augustyn Bańka, Uniwersytet SWPS – z recenzji
Zaprezentowane badania dokumentują podejmowany przez psychologów trud
weryfikacji opracowanych już narzędzi pomiaru i trwałe dążenie do ich doskonalenia.
Przeprowadzone analizy mają wysoki walor zarówno poznawczy, jak i aplikacyjny. Stanowią
także sygnał dla pracowników, że psychologowie dysponują narzędziami, które mogą
pomóc osobom nastawionym na osobistą i zawodową karierę.
dr hab. Grażyna Mendecka, prof. GWSH – z recenzji
Barbara Mróz, prof. nadzw. dr hab. w dziedzinie psychologii, jest
zatrudniona w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego. Studia psychologiczne ukończyła
na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, tam też się doktoryzowała. Przez 21 lat
pracowała w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Mieszka we Wrocławiu.
Jest autorką sześciu książek, w tym publikacji 20 lat później – osobowość i
hierarchia wartości wybitnych aktorów polskich. Badania podłużne, która w 2016 r.
zdobyła Nagrodę Teofrasta w kategorii najpopularniejsza naukowa książka
psychologiczna.
Agata Chudzicka-Czupała, prof. nadzw. dr hab., pracuje na Uniwersytecie
Humanistycznospołecznym SWPS Wydział Zamiejscowy w Katowicach. Specjalizuje się w
psychologii pracy i organizacji oraz w psychologii społecznej. Współpracuje z
psychologami z różnych krajów, analizując również kulturowe uwarunkowania zachowania
się pracowników. Autorka kilkudziesięciu publikacji, w tym kilku książek. Zajmuje
się diagnozą, doradztwem oraz edukacją dla biznesu w zakresie poprawy jakości relacji
międzyludzkich. Propaguje zespołowe, twórcze, aktywne podejście do rozwiązywania
konfliktów w miejscu pracy i do zapobiegania mobbingowi.
Małgorzata Kuśpit, doktor psychologii, adiunkt w Instytucie Psychologii
Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie,
gdzie obecnie pełni funkcję prodziekana ds. studenckich. Specjalizuje się w
problematyce osobowościowych i emocjonalnych aspektów funkcjonowania jednostek zdolnych
i uzdolnionych artystycznie, psychologii twórczości, różnic indywidualnych, konfliktów
oraz agresji i radzenia sobie ze stresem w kontekście edukacyjnym, arteterapii,
aktywizujących metod w pracy z grupą. Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych
poświęconych tej problematyce. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i menedżerów.
Wstęp
Część pierwsza Osobowość i sfera wartości a poczucie jakości życia
Rozdział 1
Wybrane wymiary osobowościowe i aksjologiczne w zmodyfikowanym narzędziu do
badania poczucia jakości życia
1.1. Motywacja do działań efektywnych i twórczych w pracy
1.2. Kompetencje osobowościowe i aksjologiczne a działania twórcze
1.3. Poczucie jakości życia - nowe podejście
1.4. Metodologia badań: charakterystyka metod, opis grupy badanej, procedura badań grupy
pracowników zaangażowanych zawodowo
1.4.1. Statystki opisowe, podobieństwa i różnice w Modelu Osobowościowo-Aksjologicznym
1.4.2. Miara siły związku między zmiennymi Zmodyfikowanego Kwestionariusza Poczucia
Jakości Życia a MOA
1.4.3. Uwarunkowania (kompetencje, relacje, autonomia, wartości) poczucia jakości życia
u osób zaangażowanych zawodowo
1.4.4. Wpływ analizowanych zmiennych na poczucie jakości życia u osób zaangażowanych
zawodowo
1.5. Podsumowanie
Część druga Twórczość a organizacja
Rozdział 2
Teoria i badania twórczości w organizacji. Propozycja kreatywnego podejścia do
rozwiązywania problemu mobbingu w miejscu pracy
2.1. Twórczość i kompetencje twórcze. Znaczenie twórczości, kreatywności i
innowacyjności w organizacji
2.2. Rozwój badań nad kreatywnością i procesami twórczymi w organizacji. Wybrane
teorie i modele procesu twórczej aktywności pracownika
2.3. Kreatywność jako domena jednostki i zespołu pracowniczego
2.4. Rola kontekstu. Klimat organizacji, czynniki go kształtujące oraz ich znaczenie dla
twórczego rozwiązywania problemów
2.5. Grupowe rozwiązywanie problemów w organizacji. Zastosowanie metody partycypacyjnego
badania w działaniu do twórczego radzenia sobie z mobbingiem i dyskryminacją
Część trzecia Kompetencje osobowościowe a style radzenia sobie ze stresem
Rozdział 3
Postawa twórcza a style radzenia sobie ze stresem i wypalenie zawodowe
nauczycieli szkół artystycznych
3.1. Wprowadzenie
3.2. Twórczość z perspektywy funkcjonowania człowieka
3.3. Pojęcie stresu
3.3.1. Wybrane psychologiczne koncepcje stresu
3.3.2. Radzenie sobie ze stresem
3.3.3. Stres w zawodzie nauczyciela
3.4. Wypalenie zawodowe
3.5. Wypalenie zawodowe a stres
3.6. Metodologia badań: cel i problem badań, metody, opis grupy badanej
3.7. Wyniki badań: wartości różnic, korelacje, analiza regresji
3.8. Podsumowanie
Zakończenie
Summary
Bibliografia
Indeks nazwisk
Biogramy autorek
174 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka