Dźwięk w filmie
Między sztuką a rzemiosłem
Przekrojowa analiza zagadnień dotyczących ontologii dźwięku w filmie.
Wykorzystując definicję sztuki sformułowaną przez Władysława Tatarkiewicza,
autor omawia sposoby tworzenia, funkcjonowania i percepcji warstwy dźwiękowej oraz jej
znaczenie w kreowaniu filmowej rzeczywistości.
Tematyka dotycząca audytywnego konstruowania formy filmu, powstawania przeżycia
estetycznego oraz wyrażania emocji przedstawiana jest z perspektywy kognitywnej.
Wstęp
7
Wprowadzenie
11
Analiza historyczna pojęcia sztuki
11
Nowe poszukiwania definicji sztuki
. 13
Podwójnie alternatywna definicja sztuki
. 14
Teza
.
17
Zespołowy i twórczy charakter realizacji dźwięku w filmie . 18
Rozdział I. Rzeczywistość
. 25
Odtwórczość jako pojęcie estetyczne
25
Mimetyczna funkcja warstwy dźwiękowej
27
Kreacja dźwiękowej rzeczywistości na planie filmowym . 29
Audiowizualne przeniesienie rzeczywistości
32
Zgodność dźwięku z obrazem
.
34
Dialog
.
35
Efekty synchroniczne
38
Atmosfery i efekty boczne. Przestrzeń pozakadrowa 40
Muzyka
42
Zgranie dźwięku w filmie
43
Podsumowanie
.
45
Rozdział II. Forma
. 47
Forma jako pojęcie estetyczne
. 47
Zarys rozwoju myśli filmoznawczej
. 50
Forma w kognitywnej teorii filmu
55
Miejsce dźwięku w strukturze formalnej filmu
60
Struktury dynamiczne
63
Struktury czasowe
.
66
Struktury przestrzenne
.
68
Struktury rytmiczne
.
72
Podsumowanie
.
75
Rozdział III. Przeżycie estetyczne. Ekspresja
77
Pojęcie przeżycia estetycznego
. 77
Zarys psychologii poznania
.
81
Perspektywa kognitywna a percepcja filmu
. 87
Percepcja dźwięku w filmie
.
92
Dźwięk w filmie a proces rozumienia
. 94
Dźwięk w filmie a proces interpretacji
. 97
Dźwięk w filmie a emocje
100
Dźwięk w filmie a ekspresja
.
106
Podsumowanie
.
110
Podsumowanie
111
Potwierdzenie tezy
111
Kognitywizm
113
Abstract
118
Bibliografia
.
120
124 strony, Format: 14.0x20.0cm, oprawa miękka