wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 42.55 40,42   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

KOMPUTERY POWIEŚCI I KINO NIEME PROCESY REMEDIACJI W PERSPEKTYWIE HISTORYCZNEJ


STACHOWICZ J.

wydawnictwo: WYD UW, 2018, wydanie I

cena netto: 42.55 Twoja cena  40,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Komputery powieści i kino nieme

Procesy remediacji w perspektywie historycznej


Tematem książki jest zjawisko remediacji – przekształcania dzieł filmowych w wyniku ich transpozycji medialnej.

Autor bada przemiany towarzyszące procesowi transformacji kina niemego w kino cyfrowe, jego relacje z książką i przenikanie się tych mediów. Korzysta przy tym z narzędzi medioznawczych, filmoznawczych i kulturoznawczych. Swoje analizy przeprowadza na przykładzie dwóch filmów: Mocnego człowieka i Metropolis, przedstawiających drogę tekstu kultury od książki przez film niemy po zdigitalizowane i obecne w sieci dzieło filmowe. Proces ten osadzony jest w szeroko zarysowanej perspektywie antropologicznej i kulturowej.

Kategoria remediacji najczęściej używana jest do badania zjawisk kultury współczesnej, ma jednak, zdaniem autora, znacznie większy potencjał. Jednym z podstawowych założeń książki jest poszerzenie zakresu zjawisk, do których odnosi się remediacja, dowiedzenie, że podobne relacje są podstawowymi cechami nie tylko medium cyfrowego, lecz zachodziły również między medium druku i kinem w początkach XX wieku. Centralnym punktem refleksji jest medium kina w początkowym stadium – film niemy, który ulegał i ulega przekształceniom, wchodząc w relacje z literaturą i siecią komputerową.

Wprowadzenie koncepcji remediacji pozwala wyjść poza niewątpliwe – zwłaszcza w polskich badaniach – ograniczenia w refleksji nad adaptacją filmową oraz osadza relację powieść – film fabularny w szerszym kontekście kulturowym. Umożliwia zastosowanie bardziej uniwersalnych narzędzi badawczych, nienależących jedynie do filmoznawstwa lub literaturoznawstwa. Pozwala również na pokazanie przemian – przez apologetów „cyfrowego świata” uznawanych za rewolucyjne i niepowtarzalne – w perspektywie historycznej, która, ujmując być może wiele z niepowtarzalności i niezwykłości, pozwala jednocześnie pokazać głęboki wpływ tych zmian na kulturę.

Książka adresowana jest do badaczy akademickich oraz studentów, przede wszystkim kulturoznawców, literaturoznawców, filmoznawców, teoretyków mediów, historyków kultury.


Wstęp . 7

Rozdział I. Medium i remediacja  15
Medium u McLuhana, czyli przejrzystość utracona . 15
Nowe media czy nowe medium  27
Interludium: Medium u niemieckich historyków sztuki, czyli medium obrazowe  28
Medium jako środowisko komunikacji . 42
Remediacja  47
Konwergencja a remediacja  51
Kino i cyfrowa sieć . 55

Rozdział II. Kino i literatura sensacyjna – remediacja i narodziny kultury masowej . 59
W kierunku remediacji – powieść filmowa  59
Powieść filmowalna  66
Mocny człowiek jako powieść filmowalna  68

Rozdział III. „Język filmu” w powieści: Mocny człowiek   101
Filmowa poetyka powieści . 101
Elementy filmowalne  115

Rozdział IV. Powieść filmowa właściwa 139
Typy powieści filmowej właściwej . 140
Wydanie filmowe  154
Transmedialność jako konsekwencja konwergencji . 163

Rozdział V. Napis filmowy  171
Okiem współczesnych  172
Typologia napisów. Napis międzyujęciowyi wewnątrzujęciowy  179
Napis międzyujęciowy  180
Napis wewnątrzujęciowy  197
Napis ruchomy  211
W stronę filmu cyfrowego  214

Rozdział VI. Film cyfrowy: nieme kino i globalna sieć . 225
Film cyfrowy – remediacja kina . 225
Miejsca odbioru . 228
Nowe funkcje zremediowanego kina – perspektywa odbiorcy . 242
Nowe cechy filmu zremediowanego . 247

Rozdział VII. Kino nieme – filmy z przeszłości w nowym kontekście . 277
Nowe źródło historii  277
Nowe edycje starego kina . 286
Making of – dodatek do filmu DVD . 297
Płynny obraz . 302

Rozdział VIII. Od maszyny do pisania do cyfrowego studia montażowego . 309
Kolejne powiązania z drukiem  310
Udomowienie mediów  313
Remediacja hardware‘u  317

Zakończenie . 321
Bibliografia  325
Indeks osób  335


340 stron, Format: 13.6x20.6, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022