|
ETOS NAUCZYCIELI MIT CZY RZECZYWISTOŚĆ?
PĘKALA L. J. wydawnictwo: WYD UW, 2017, wydanie Icena netto: 39.35 Twoja cena 37,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Etos nauczycieli - mit czy rzeczywistość?
Autorka dokonała przeglądu różnych ujęć etosu nauczycielskiego, uporządkowała
je i zaprezentowała własną definicję tego zagadnienia.
Przedstawiła interesujące, a momentami również zaskakujące wyniki badań,
dotyczące wymagań społecznych względem nauczycieli (okazało się między innymi, że
obejmują one także sferę życia osobistego tej grupy zawodowej). Starała się
odpowiedzieć na pytanie, czy i w jakim stopniu zbiorowość nauczycieli stanowi
współcześnie grupę reprezentującą dany etos. Rozstrzygnięcie tego problemu,
postrzeganego dawniej jako niebudzący wątpliwości, wydaje się obecnie bardzo istotne
dla statusu profesji nauczycielskiej.
Publikacja jest próbą ponownego rozbudzenia zainteresowania pojęciem etosu
nauczycielskiego – kategorią, która opisuje najistotniejsze i najtrudniejsze do
uchwycenia obszary pracy zawodowej nauczycieli. Temat ten został badawczo zaniedbany, a
jak wynika z ustaleń autorki, wyraźnie wpisuje się we współczesne debaty społeczne.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Etos - różnorodność definicji i podejść
1.1. Etymologia pojęcia
1.2. Przegląd stanowisk
1.2.1. Etos - styl życia
1.2.2. Etos - całokształt elementów dorobku społecznego
1.2.3. Etos - hierarchia wartości, zbiór norm
1.2.4. Etos - postawa, potrzeba, nawyk
1.2.5. Etos - wzór osobowy, typ idealny
1.2.6. Etos - sposób organizowania zbiorowego doświadczenia
ROZDZIAŁ 2. Etos - zagadnienia pozostające w obszarze tematycznym
2.1. Grupa społeczna
2.2. Grupa etosowa typem grupy społecznej
2.3. Oczekiwania społeczne i osobiste motywacje do podjęcia pracy a nauczycielski etos
2.4. Kompetencje nauczycieli oraz ich tożsamość
2.5. Wartości w zawodzie nauczyciela
ROZDZIAŁ 3. Metodologia badań własnych
3.1. Cel i przedmiot badań
3.2. Problematyka badawcza
3.3. Zmienne niezależne i zależne
3.4. Opis próby, organizacja i zakres badań
3.5. Podstawowe kierunki i techniki ilościowej analizy danych
3.6. Jakościowa analiza danych
ROZDZIAŁ 4. Etos w opiniach nauczycieli i rodziców
4.1. Wiedza na temat etosu
4.2. Aktualność i znaczenie pojęcia etosu
4.3. Rodzice a nauczyciele - oczekiwania i motywacje
4.4. Wzór nauczyciela
4.5. Czynniki ułatwiające i utrudniające nauczycielom sprostanie wymogom etosu w ich
pracy zawodowej
ROZDZIAŁ 5. Etos według dyrektorów placówek edukacyjnych
5.1. Zasady rekrutacji kadry pedagogicznej
5.2. Osobiste teorie etosu i dyrektorska ocena jego obecności w placówkach
5.3. Przejawy etosu w przedszkolach i szkołach
5.4. Przeszkody w realizacji nauczycielskiego etosu
5.5. Działania wspierające etos w instytucjach edukacyjnych
ROZDZIAŁ 6. Etos współczesnych nauczycieli - podsumowanie
Kwestionariusz ankiety dla Rodziców i Nauczycieli
Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem
Bibliografia
Indeks pojęć
Spis rysunków
Spis tabel
192 strony, Format: 14.5x20.2, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|