|
ZNACZENIE ORGANIZACJI KLASTROWEJ DLA ŚRODOWISKA POTRÓJNEJ HELISY
GŁÓWKA C. wydawnictwo: DIFIN, 2018, wydanie Icena netto: 66.39 Twoja cena 63,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Znaczenie organizacji klastrowej dla środowiska potrójnej helisy
Książka bazuje na obserwacji krajowych i zagranicznych organizacji klastrowych.
Autor przybliża koncepcję klastra często wykorzystywaną w strategiach
rozwojowych oraz przedstawia politykę rozwoju gospodarczego bazującą na klastrach na
szczeblu ponadnarodowym, krajowym i regionalnym.
Autor poddaje dyskusji skuteczność tych strategii. W części praktycznej czytelnik
odnajdzie kilka autorskich metod zarządzania strukturą klastrową – koncepcję
kreatywnej bezdomności skutecznie budującą relacje pomiędzy uczestnikami inicjatywy
klastrowej, koncepcję ograniczonego centrum pozwalającą efektywnie wykorzystywać
zasoby własne, trójetapową metodę współpracy mikroprzedsiębiorstw ze sferą nauki,
sprawdzoną w koordynowanej przez autora organizacji oraz metodę organizowania
kształcenia na potrzeby rynku pracy klastra. Aktywność organizacji klastrowej ma jednak
sens tylko wtedy, gdy zostanie zidentyfikowany klaster. Metody jego identyfikacji zostały
zaproponowane w książce. Publikacja adresowana jest do czytelników ze środowiska
badawczego, gospodarczego i administracji, a więc ze sfer nazwanych w tytule potrójną
helisą.
Wstęp
Rozdział 1. Współpraca instytucjonalnych sfer potrójnej helisy w koncepcji
klastra
1.1. Pojęcie współpracy na gruncie teorii ekonomii i zarządzania
1.2. Potrójna helisa - naturalne środowisko powstawania i rozwoju struktur klastrowych
1.2.1. Koncepcja potrójnej helisy
1.2.2. Komponenty systemu potrójnej helisy i relacje pomiędzy nimi
1.2.3. Funkcje systemu potrójnej helisy
1.2.4. Modyfikacje koncepcji potrójnej helisy
1.3. Podstawowe zagadnienia koncepcji klastra
1.3.1. Korzyści organizacji funkcjonujących w klastrach oraz dynamika klastra
1.3.2. Ewolucja klastrów
1.3.3. Definicje klastra
1.3.4. Identyfikacja klastrów
1.3.5. Ocena konkurencyjności klastra
1.4. Klaster w teorii konkurencyjności
1.5. Procedura i metoda badawcza
Podsumowanie
Rozdział 2. Polityka rozwoju gospodarczego bazująca na klastrach
2.1. Założenia polityki rozwoju bazującej na klastrach
2.2. Inicjatywa klastrowa jako instrument polityki rozwoju bazującej na klastrach
2.2.1. Koncepcja inicjatywy klastrowej
2.2.2. Cele inicjatyw klastrowych
2.2.3. Otwartość inicjatywy klastrowej
2.2.4. Trwałość inicjatywy klastrowej
2.2.5. Identyfikacja inicjatywy klastrowej
2.3. Programy wsparcia klastrów w krajach Unii Europejskiej
2.4. Programy wsparcia klastrów w Polsce
2.4.1. Badania identyfikacyjne klastrów w Polsce
2.4.2. Grupa robocza do spraw polityki klastrowej
2.4.3. Wizja polskiej gospodarki w 2020 roku - perspektywa klastrów
Podsumowanie
Rozdział 3. Regionalne i krajowe inicjatywy klastrowe
3.1. Klastry w Polsce
3.2. Organizacje klastrowe w Polsce
3.2.1. Inicjatywy klastrowe w Polsce
3.2.2. Uczestnicy badań benchmarkingowych klastrów polskich
3.2.3. Klastry kluczowe i standardy zarządzania klastrem
3.2.4. Inwentaryzacja organizacji klastrowych w Polsce 2015
3.2.5. Zidentyfikowane skupiska a inicjatywy klastrowe w Wielkopolsce
3.3. Inwestycje publiczne w rozwój klastrów
3.4. Wsparcie finansowe jako czynnik klastrotwórczy
3.5. Badania benchmarkingowe klastrów w Polsce
3.6. Formy wsparcia organizacji klastrowych w Wielkopolsce
3.7. Wsparcie aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw w Wielkopolsce ze środków
Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego
3.8. Wnioski
Podsumowanie
Rozdział 4. Identyfikacja i charakterystyka klastra w sektorze poligrafii i
reklamy w subregionie leszczyńskim
4.1. Metoda badania
4.1.1. Przedmiot badania empirycznego
4.1.2. Źródła danych pierwotnych i metody ich pozyskania
4.1.3. Źródła danych wtórnych
4.2. Identyfikacja klastra w sektorze poligrafii i reklamy subregionu leszczyńskiego
4.2.1. Historyczne korzenie klastra
4.2.2. Ilościowe dane dotyczące sektora poligrafii i reklamy w badanym obszarze
4.2.3. Kluczowe podmioty w klastrze - edukacja oraz badania i rozwój
4.2.4. Kluczowe podmioty w klastrze - instytucje publiczne
4.2.5. Kluczowe podmioty w klastrze - przedsiębiorstwa sektora poligrafii i reklamy
4.3. Schemat klastra w sektorze poligrafii i reklamy
Podsumowanie
Rozdział 5. Aktywność organizacji klastrowej w sektorze poligrafii i reklamy w
subregionie leszczyńskim
5.1. Organizacja klastrowa
5.1.1. Inicjatywa klastrowa jako czynnik sprawczy organizacji klastrowej
5.1.2. Misja, wizja, cele organizacji klastrowej
5.2. Skuteczna mobilizacja środowiska klastrowego
5.3. Sieciowanie - koncepcja kreatywnej bezdomności
5.4. Koncepcja ograniczonego centrum
5.5. Dyfuzja wiedzy i współpraca organizacji klastrowej z partnerami
badawczo-rozwojowymi
5.5.1. Zapotrzebowanie na szkolenia specjalistyczne w środowisku inicjatywy klastrowej
5.5.2. Realizacja potrzeb szkoleniowych
5.6. Współpraca przedsiębiorstw klastrowych z partnerami ze sfery nauki
5.6.1. Promocja wiedzy
5.6.2. Projekty przedsiębiorstw
5.7. Kształcenie na potrzeby rynku pracy klastra
5.7.1. Analiza potrzeb rynku pracy w zakresie kształcenia specjalistycznego
5.7.2. Partnerstwo organizacji klastrowej z ośrodkiem edukacyjnym
5.8. Komunikacja w środowisku klastrowym i promocja KPR
5.8.1. Portal internetowy www.poligrafia.leszno.eu
5.8.2. Drukowane materiały informacyjne
5.8.3. Działania lokalne
5.8.4. Promocja poza obszarem klastra
5.9. Budowanie kapitału społecznego
5.10. Internacjonalizacja klastra
5.11. System klastrowy
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Spis tabel i rysunków
264 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|