Archiwa cyfrowe w wybranych krajach europejskich, USA i Australii
Seria Biblioteka Zarządcy Dokumentacji powstała jako forma wymiany myśli naukowej na
bardzo aktualny problem, jakim jest współczesna biurowość.
W publikacjach niniejszej serii chcemy zmienić dotychczasową wąską optykę
postrzegania biurowości jako głównego „producenta” dokumentacji, sięgającą XIX
wieku, na nowoczesną, w której biurowość odgrywa inne bardzo ważne role: zarządcy
informacją urzędową, wskaźnika sprawności i skuteczności podmiotu, narzędzia
budowania jego wizerunku, także marketingowego.
Biblioteka Zarządcy Dokumentacjijest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych
kwestiami funkcjonowania współczesnej biurowości, a zwłaszcza do badaczy zgłębiających
tajniki biurowości tradycyjnej i nowoczesnej, zainteresowanych kierunkami ich zmian pod
wpływem nowoczesnych technologii oraz przemian społecznych.
Chcielibyśmy, aby po książki z naszej serii sięgali archiwiści zaangażowani na
stanowiskach związanych z kształtowaniem narastającego zasobu, na których – z racji
kontrolowania i uzgadniania instrukcji kancelaryjnych, wykazów akt i instrukcji dot.
archiwów zakładowych i składnic akt – ważna i niezbędna jest wiedza o
funkcjonowaniu współczesnej biurowości. Życzylibyśmy sobie, aby do naszych publikacji
zaglądali archiwiści w instytucjach pełniących funkcję koordynatorów kancelaryjnych,
czerpiąc z nich wiedzę użyteczną na co dzień.
Mamy nadzieję, że z naszych opracowań będą też korzystać urzędnicy w poszukiwaniu
praktycznych porad, zwłaszcza ci spośród nich, którzy sprawują kontrolę nad czynnościami
kancelaryjnymi lub są zobowiązani do przygotowania instrukcji kancelaryjnych, wykazów
akt lub instrukcji o organizacji i funkcjonowaniu archiwów bieżących.
Chcielibyśmy, aby z poszczególnych tomów Biblioteki skorzystali także pracownicy firm
komputerowych specjalizujących się w opracowaniu programów do elektronicznego zarządzania
dokumentacją w instytucji i sięgali po informacje o podstawowych zadaniach biurowości
(kancelarii) w instytucji, obiegu dokumentacji nie tylko elektronicznej oraz o zadaniach i
roli archiwum zakładowego lub składnicy akt na etapie przechowywania dokumentów.
Pomysłodawca serii
Halina Robótka
Wykaz skrótów / 5
Wstęp / 7
ROZDZIAŁ I
The National Archives w Wielkiej Brytanii / 25
ROZDZIAŁ II
National Archives w Australii / 55
ROZDZIAŁ III
National Archives and Records Administration w Stanach Zjednoczonych / 77
ROZDZIAŁ IV
Schweizerisches Bundesarchiv w Szwajcarii / 107
ROZDZIAŁ V
Rahvusarhiiv w Estonii / 125
ROZDZIAŁ VI
Riksarkivet w Norwegii / 141
Podsumowanie / 151
Bibliografia / 161
Załączniki / 179
Spis rysunków / 191
Spis tomów serii Biblioteka Zarządcy Dokumentacji / 195
196 stron, Format: 14.7x20.9, oprawa miękka