|
ETYKA URZĘDNICZA I ETYKA SŁUŻBY PUBLICZNEJ SYSTEM PRAWA ADMINISTRACYJNEGO TOM 13
HAUSER R. NIEWIADOMSKI Z. WRÓBEL A. RED. wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie Icena netto: 478.80 Twoja cena 454,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej
System Prawa Administracyjnego Tom 13
Tom 13 z serii Systemu Prawa Administracyjnego w sposób dogłębny i kompleksowy
omawia zagadnienia dotyczące etyki urzędniczej i etyki służby publicznej. Publikacja
została poświęcona osobom pełniących służbę publiczną, w szczególności
administracji publicznej, a także zagadnieniom z zakresu określanego na ogół jako
etyka (etyka służby publicznej, etyka w administracji publicznej, etyka urzędnicza
itp.).
Publikacja została podzielona na trzy części.
W części I. Ogólne problemy etyki urzędniczej i etyki w służbie
publicznej Autorzy omówili problem wyodrębnienia etyki urzędniczej i etyki
służby publicznej. Przedstawiono w niej następujące zagadnienia: kryteria podmiotowe
(w ramach władzy wykonawczej, w ramach administracji publicznej, w ramach służby
cywilnej i grupy pracowników samorządowych, w ramach innych władz, w ramach zawodów
zaufania publicznego) i przedmiotowe; etyka urzędnicza a etyka zawodowa, w tym prawnicza;
etyka urzędnicza a etyka służby publicznej; etyka urzędnicza a etyka służb
społecznych; etyka urzędnicza a etyka administracji publicznej.
W części II. Etyka urzędnicza omówiono takie zagadnienia jak:
- refleksje etyczną (m.in. etyczne treści prawa do administracji, kształtowanie kadr
administracji publicznej, interdyscyplinarność badań nad etyką urzędniczą);
- modele etyki urzędniczej;
- infrastrukturę etyczną administracji publicznej (m.in. Komitet Lorda Nolana, Komitet
Zarządzania Publicznego OECD);
- polityczne wsparcie i ograniczenie etyki urzędniczej;
- normatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej (m.in. system
odpowiedzialności urzędnika, odpowiedzialność dyscyplinarna urzędnika, kodeksy
etyczne);
- pozanormatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej (m.in.
mechanizmy socjalizacji zawodowej, warunki pełnienia służby publicznej, kontrola
społeczna i społeczeństwo obywatelskie);
- podstawowe zasady etyki urzędniczej, takie jak: godność zawodowa, profesjonalizm i
służba publiczna, lojalność, neutralność polityczna, bezstronność, rzetelność;
- obowiązki etyczne urzędnika (m.in. dbałość o środki publiczne, przestrzeganie
prawa, udzielanie informacji, dochowanie tajemnicy, forma kontaktów z innymi podmiotami,
godne zachowanie, doskonalenie zawodowe, unikanie konfliktów interesów);
- patologie administracji publicznej (korupcja, klientelizm, nepotyzm).
W części III. Etyka nieurzędniczej służby publicznej Autorzy
omówili etykę:
- władzy ustawodawczej (m.in. etyka poselska oraz parlamentarna, etyka legislatora);
- organów ścigania (etyka służb mundurowych i umundurowanych, etyka prokuratorska);
- samorządu terytorialnego i zawodowego;
- władzy sądowniczej (etyka sędziowska, etyka komorników sądowych, etyka kuratorów
sądowych, etyka referendarzy, asystentów oraz pracowników administracji sądowej);
- osób świadczących profesjonalną pomoc prawną (etyka adwokatów i radców prawnych,
etyka notarialna, etyka doradców podatkowych, etyka rzeczników patentowych).
Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktyków, w szczególności sędziów
sądów administracyjnych, a w sprawach dyscyplinarnych sędziów właściwych w ich
zakresie, radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych, rzeczników patentowych,
urzędników administracji publicznej i innych osób w służbie publicznej, w tym
członków organów samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego. Stanowi ona
również nieocenioną bazę wiedzy dla doktorantów, aplikantów zawodów prawniczych w
trakcie odbywania aplikacji i tych, którzy przygotowują się do egzaminu końcowego, a
także zainteresowanych tematem studentów.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Część I. Ogólne problemy etyki urzędniczej i etyki w służbie
publicznej
Rozdział I. Problem wyodrębnienia etyki urzędniczej i etyki służby publicznej
§ 1. Kryteria wyodrębnienia
§ 2. Etyka urzędnicza a etyka zawodowa
§ 3. Etyka urzędnicza a etyka służby publicznej
§ 4. Etyka urzędnicza a etyka służb społecznych
§ 5. Etyka urzędnicza a etyka administracji publicznej
Część II. Etyka urzędnicza
Rozdział II. Doniosłość refleksji etycznej we współczesnej administracji
publicznej
§ 6. Etyczne treści prawa do dobrej administracji
§ 7. Kształtowanie kadr administracji publicznej
§ 8. Etyka urzędnicza a zasada rzetelności i sprawności działania instytucji
publicznych w demokratycznym państwie prawnym
§ 9. Interdyscyplinarność badań nad etyką urzędniczą
Rozdział III. Modele etyki urzędniczej
§ 10. Etyka urzędnicza a teorie etyczne
§ 11. Etyka urzędnicza a teorie demokracji
§ 12. Etyka urzędnicza a teorie administracji publicznej
Rozdział IV. Infrastruktura etyczna administracji publicznej
§ 13. Infrastruktura etyczna jako instytucjonalizacja etyki urzędniczej
§ 14. Komitet Lorda Nolana
§ 15. Komitet Zarządzania Publicznego OECD
Rozdział V. Polityczne wsparcie i ograniczenia etyki urzędniczej
§ 16. Infrastruktura etyczna jako polityka administracyjna
§ 17. Zagrożenia polityczne dla infrastruktury etycznej administracji publicznej. Etyka
polityków i etyka urzędników
Rozdział VI. Normatywne elementy infrastruktury etycznej administracji publicznej
§ 18. Prawne elementy infrastruktury etycznej
§ 19. System odpowiedzialności urzędnika
§ 20. Odpowiedzialność dyscyplinarna urzędnika
§ 21. Kodeksy etyczne na przykładzie zasad etyki korpusu służby cywilnej
§ 22. Inne kodeksy etyczne w administracji publicznej
Rozdział VII. Pozanormatywne elementy infrastruktury etycznej administracji
publicznej
§ 23. Mechanizmy socjalizacji zawodowej
§ 24. Warunki pełnienia służby publicznej
§ 25. Instytucje koordynujące i wspierające działania w sferze etyki
§ 26. Kontrola społeczna i społeczeństwo obywatelskie
Rozdział VIII. Podstawowe zasady etyki urzędniczej
§ 27. Zasady etyki urzędniczej a zasady służby publicznej, w tym służby cywilnej
§ 28. Godność zawodowa
§ 29. Profesjonalizm i służba publiczna
§ 30. Lojalność
§ 31. Neutralność polityczna
§ 32. Bezstronność
§ 33. Rzetelność
Rozdział IX. Obowiązki etyczne urzędnika
§ 34. Wykonywanie zadań publicznych
§ 35. Dbałość o środki publiczne
§ 36. Przestrzeganie prawa
§ 37. Udzielanie informacji
§ 38. Dochowanie tajemnicy
§ 39. Forma kontaktów z innymi podmiotami
§ 40. Godne zachowanie
§ 41. Doskonalenie zawodowe
§ 42. Unikanie konfliktów interesów
Rozdział X. Etyka urzędnicza a patologie administracji publicznej
§ 43. Korupcja
§ 44. Klientelizm
§ 45. Nepotyzm
Część III. Etyka nieurzędniczej służby publicznej
Rozdział XI. Władza ustawodawcza i tworzenie prawa
§ 46. Etyka poselska i parlamentarna
§ 47. Etyka legislatora oraz pozostałych służb prawnych i eksperckich parlamentu
Rozdział XII. Organy ścigania
§ 48. Etyka służb mundurowych i umundurowanych
§ 49. Etyka prokuratorska
Rozdział XIII. Samorząd terytorialny i zawodowy
§ 50. Etyka radnych i innych wybieralnych funkcji w samorządzie terytorialnym
§ 51. Problemy etyczne sprawowania funkcji w samorządzie zawodowym
Rozdział XIV. Władza sądownicza
§ 52. Etyka sędziowska oraz etyczne aspekty wykonywania zawodu referendarza sądowego i
asystenta sędziego
§ 53. Etyka komorników sądowych
§ 54. Etyka kuratorów sądowych
Rozdział XV. Pomoc prawna
§ 55. Etyka adwokatów i radców prawnych
§ 56. Etyka notarialna
§ 57. Etyka doradców podatkowych
§ 58. Etyka rzeczników patentowych
Indeks rzeczowy
590 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa twarda z obwolutą
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|