|
MORDOWANIE NA EKRANIE
DUBOIS J. wydawnictwo: C.H. BECK, 2016, wydanie Icena netto: 46.79 Twoja cena 44,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Mordowanie na ekranie
Większość ludzi – co należy uznać za okoliczność raczej szczęśliwą – zna
salę sądową wyłącznie z sali kinowej. Od przeszło stulecia filmy najsilniej
kształtują nasze wyobrażenie o sprawiedliwości lub niesprawiedliwości, dziejących
się za drzwiami sądu. Sam również mam podobne doświadczenia: to nie prawnicy, ale
właśnie filmowcy byli moimi pierwszymi przewodnikami po świecie oskarżonych, świadków,
ławników, prokuratorów, sędziów i adwokatów, a podglądane zza pleców matki w
telewizorze takie filmy jak „Dwunastu gniewnych ludzi” Sidneya Lumeta, „Anatomia
morderstwa” Ottona Premingera czy „Zabić drozda” Roberta Mulligana, zbudowały moje
sądowe imaginarium. Na tyle silnie, że idealny obrońca już na zawsze musi mieć dla
mnie tę samą szlachetność w spojrzeniu, jaką mieli Henry Fonda, James Steward czy
Gregory Peck.
Jacek Dubois – jeden z najwybitniejszych współczesnych adwokatów polskich i autor książki,
na wstępie której kreślę tych kilka słów – ową szlachetność w spojrzeniu również,
rzecz jasna, posiada. Ale towarzyszy jej jeszcze coś, co mnie jako filmowca szczególnie
ujmuje: błysk zaskakująco silnej chłopięcości, która nie pozwala umysłowi klinować
się w wyżłobionych koleinach wcześniejszych doświadczeń i każe mu codziennie
odkrywać świat na nowo.
Dzięki pasji do ciągłego poznawania tego, co nowe, nazwanej przeze mnie
chłopięcością (za sprawą wesołych chochlików, jakie pojawiają się w oczach autora
„Mordowania na ekranie”, gdy opowiada o czymś, co go pasjonuje), Jacek Dubois staje
się kimś więcej niż jedynie uznanym prawnikiem; staje się przede wszystkim niezwykle
ciekawym intelektualistą, który umie analizować i tłumaczyć rzeczywistość w sposób
naprawdę odkrywczy i twórczy. Ma przy tym prawdziwy dar opowiadania, prawdopodobnie
doszlifowany także dzięki licznym powieściom dla dzieci i młodzieży, których jest
autorem. Nie od dziś wiadomo, że najmłodsza publiczność bywa bardzo niecierpliwa i
trzeba naprawdę znać się na sztuce zajmującej narracji, by jej do siebie nie zrazić.
Dubois to potrafi, czego liczne dowody daje w niniejszym zbiorze esejów o tzw. filmach sądowych.
Kino to moje życie. Mam wrażenie, że wiem o nim – teoretycznie i praktycznie –
całkiem sporo, a mimo to „Mordowanie na ekranie” pozwoliło mi dotrzeć do sensów
wielu wspaniałych filmów, które bez analizy prawniczej Jacka Dubois na zawsze pozostałyby
przede mną zakryte. Czytając jego książkę miałem wrażenie, jakbym znalazł się na
erudycyjnych wykładach, w których mieszają się filmoznawstwo z etyką, prawo z
literaturą i historia z filozofią. Głęboko wierzę, że podzielą Państwo mój punkt
widzenia.
Andrzej Saramonowicz
Przedmowa
Adwokat diabła
Anatomia morderstwa
Bezmiar sprawiedliwości
Czas zabijania
Dwunastu gniewnych ludzi
Druga prawda
Firma
...i sprawiedliwość dla wszystkich
Lęk pierwotny
Ludzie honoru
Samotny w obliczu prawa
Phil Spector
Ponad wszelką wątpliwość
Prawnik z lincolna
Proces
Sędzia
Słaby punkt
Układ zamknięty
Zabić drozda
Życie za życie
I na koniec
Sąd opinii publicznej a sprawa karna
336 stron, Format: 14.4x20.5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|