|
PROCES UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH PO NOWELIZACJI PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH KOMENTARZ PRAKTYCZNY Z ORZECZNICTWEM
ŚLEDZIEWSKA M. RED. wydawnictwo: C.H. BECK, 2017, wydanie Icena netto: 202.79 Twoja cena 192,65 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Proces udzielania zamówień publicznych po nowelizacji Prawa zamówień
publicznych
Komentarz praktyczny z orzecznictwem
Proces udzielania zamówień publicznych po nowelizacji Prawa zamówień publicznych
to praktyczny komentarz z orzecznictwem do ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U z 2015 r. poz. 2164) ujęty w blokach tematycznych
systematyzujących proces zakupów zgodnie z jego faktycznym przebiegiem omawiający w
sposób kompleksowy proces udzielania zamówień publicznych.
Komentarz zawiera omówienie bardzo obszernej zmiany wprowadzonej ustawą z 13.5.2016
r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Druk
sejmowy Nr 366), która ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektyw
Parlamentu Europejskiego i Rady:
- dyrektywy 2014/24/UE z 26.2.2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej
dyrektywę 2004/18/WE (Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 65 ze zm.),
- dyrektywy 2014/25/UE z 26.2.2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty
działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych,
uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz.Urz. UE L Nr 94, s. 243 ze zm.).
Najważniejsze zmiany wprowadzone przedmiotową nowelizacją obejmują m.in.
uproszczenie procedur udzielania zamówień publicznych i ich uelastycznienie, co
przyniesie korzyści zarówno zamawiającym jak i wykonawcom, szczególnie małym i
średnim przedsiębiorcom przez:
- lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków umów z
wykonawcami w celu uzyskania usługi, które najlepiej odpowiada potrzebom zamawiającego,
- zmniejszenie obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia;
przedstawianie przez wykonawców oświadczenia o spełnianiu warunków w postaci
jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia; obowiązek złożenia wszystkich dokumentów
co do zasady przez wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą.
W komentarzu omówiono m.in. zagadnienia dotyczące:
planu zakupów – znowelizowana ustawa Prawo zamówień publicznych wprowadza
obowiązek tworzenia planu zakupów; praca w kompleksowy sposób omawia zasady tworzenia
planu w świetle nowych regulacji prawnych;
przygotowania postępowania:
- dialog techniczny – zasady przygotowania i jego prowadzenie, informacje na temat
zakresu i treści regulaminu prowadzenia dialogu,
- opis przedmiotu zamówienia – jego kluczowe elementy w świetle przepisów i
orzecznictwa,
- prawo opcji – czym jest i kiedy można je stosować,
- podział zamówienia na części – przepisy i zasady prowadzenia postępowania z
podziałem na części,
- szacowanie wartości zamówienia – przy uwzględnieniu kategorii zakupowych,
- tworzenie dokumentacji w postępowaniach z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych
trybów;
dokumentów wymaganych od wykonawców – problematyczne zagadnienia i zawiłości
prawne w zakresie dokumentów w przypadku wykonawcy, podmiotu trzeciego, podwykonawcy i
konsorcjum;
przebiegu postępowań dla trybów przetargowych i bez przetargowych oraz trybu „z
wolnej ręki” – wraz z uwzględnieniem znacznych zmian, wprowadzonych przez
nowelizację;
oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert – uzupełnianie
i wyjaśnianie oświadczeń i dokumentów, wyjaśnianie oferty i poprawianie omyłek,
wykluczenie i odrzucenie, procedura self-cleaning;
wyboru oferty i unieważnienia postępowania – obowiązki informacyjne
zamawiającego, przesłanki unieważnienia postępowania;
umów – definicja „istotnych” zmian umowy i nowe zasady modyfikacji umów po
nowelizacji, zasady kształtowania umowy, okoliczności uzasadniające zmiany umów, umowy
ramowe;
środków ochrony prawnej po nowelizacji – korzystanie z nich po nowelizacji.
Prezentowany komentarz zawiera omówienie przepisów ustawy – Prawo zamówień
publicznych w sposób procesowy, usystematyzowany według poszczególny instytucji, a nie
według kolejności przepisów.
W poszczególnych rozdziałach została wyraźnie wyróżniona część wspólna dotycząca
wszystkich podmiotów zamawiających, jak i część dotycząca wyłącznie tzw.
zamawiających sektorowych.
Komentarz adresowany jest do wszystkich zainteresowanych problematyką zamówień
publicznych. Szczególnie polecany jest osobom świadczącym na co dzień pomoc prawną w
zakresie specjalności zamówień publicznych. Ponadto przeznaczony jest zarówno dla
zamawiających, jak i wykonawców oraz dla ich pełnomocników będących adwokatami
bądź radcami prawnymi.
Autorami komentarza są wieloletni praktycy, doradcy oraz osoby, które zarządzały
największymi i złożonymi organizacjami zakupowymi w Polsce. Każdy z nich posiada
wykształcenie prawnicze.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Rozdział 1. Plan zakupów jako jedno z kluczowych narzędzi w procesie zakupowym
1. Plan postępowań o udzielenie zamówień
2. Podmioty zobowiązane do sporządzania planów postępowań
3. Zasada równości i przejrzystości
4. Zasada celowości i racjonalności
5. Współpraca przy tworzeniu planu
6. Regulacje dotyczące zasad tworzenia planu
7. Najważniejsze cele związane z obowiązkiem tworzenia planów postępowań
8. Termin sporządzenia planu
9. Zakres informacji objętych planem
Rozdział 2. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia
1. Uwagi wstępne
2. Dialog techniczny
3. Opis przedmiotu zamówienia
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Znaki towarowe i produkty równoważne
3.3. Oznakowanie
3.4. Sposób opisywania przedmiotu zamówienia, normy
i specyfikacje techniczne
3.5. Klauzule społeczne
3.6. Umowy o pracę
4. Szacowanie wartości zamówienia
5. Podział zamówienia na części
6. Prawo opcji
7. Warunki udziału w postępowaniu
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Element społeczny w warunkach udziału w postępowaniu
7.3. Warunek zdolności technicznej lub zawodowej
7.4. Potencjał kadrowy
7.5. Sytuacja finansowa i ekonomiczna
8. Poleganie na potencjale innych podmiotów
9. Kryteria oceny ofert
10. Wybór orzecznictwa
Rozdział 3. Dokumenty wymagane od wykonawców
1. Uwagi wstępne
2. Oświadczenia własne zamiast kompletu dokumentów
3. Ograniczenie liczby żądanych dokumentów
4. Bezpłatne bazy danych
5. Dokumenty i oświadczenia będące w posiadaniu zamawiającego
6. Oświadczenia składane w JEDZ będące jednocześnie dokumentami
7. Żądanie kompletu dokumentów
8. Aktualność dokumentów
9. Możliwość żądania dokumentów na każdym etapie
10. Zakres żądanych dokumentów
11. Dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia
12. Oświadczenie dotyczące grupy kapitałowej
13. KRS i CEIDG
14. Forma składanych dokumentów
15. Oświadczenia
16. Dokumenty inne niż oświadczenia
17. Poświadczanie za zgodność z oryginałem
Rozdział 4. Tryby udzielania zamówień
1. Uwagi wstępne
2. Przetarg nieograniczony
3. Przetarg ograniczony
4. Negocjacje z ogłoszeniem i dialog konkurencyjny
5. Negocjacje bez ogłoszenia
6. Zamówienie z wolnej ręki
Rozdział 5. Procedura udzielania zamówień na usługi społeczne
1. Uwagi wstępne
2. Szacowanie wartości zamówienia na usługi społeczne
3. Progi dla usług społecznych
4. Zamówienia nadprogowe na usługi społeczne
4.1. Wszczęcie postępowania na usługi społeczne
4.2. Procedura
4.3. Sposoby prowadzenia postępowania
4.4. Zamówienia zastrzeżone
4.5. Termin składania ofert
4.6. Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia
5. Zamówienia podprogowe na usługi społeczne
6. Kryteria oceny ofert
Rozdział 6. Ocena wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i ofert
1. Uzupełnianie i wyjaśnianie oświadczeń i dokumentów
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Dyrektywy UE
1.3. Uzupełnianie oświadczeń lub dokumentów
1.4. Uzupełnianie pełnomocnictwa
1.5. Dopuszczalna liczba wezwań do uzupełnienia
1.6. Zasady formułowania wezwania
1.7. Możliwość odstąpienia od wezwania
1.8. Aktualność uzupełnianych dokumentów
1.9. Wyjaśnianie oświadczeń lub dokumentów
2. Wyjaśnienia treści oferty i poprawianie omyłek
2.1. Wyjaśnienia treści oferty
2.2. Poprawianie omyłek
3. Rażąco niska cena
4. Odrzucenie oferty
5. Wykluczenie
5.1. Obligatoryjne przesłanki wykluczenia
5.2. Fakultatywne przesłanki wykluczenia
5.3. Procedura samooczyszczenia (self-deaning)
6. Wybór orzecznictwa
Rozdział 7. Unieważnienie postępowania
1. Uwagi wstępne
2. Przesłanki unieważnienia postępowania
Rozdział 8. Umowa w sprawie zamówienia publicznego
1. Pojęcie umowy w sprawie zamówienia publicznego
2. Ograniczenia swobody kontraktowej
3. Wzór umowy a SIWZ
4. Odpłatność i ekwiwalentność jako cechy umowy w sprawie zamówienia publicznego
5. Podział ryzyk w umowach w sprawie zamówienia publicznego
6. Czas trwania umowy w sprawie zamówienia publicznego
7. Forma umowy w sprawie zamówienia publicznego
8. Jawność umów w sprawie zamówienia publicznego
9. Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego
10. Dopuszczalność zmiany umowy zawartej po przeprowadzeniu postępowania w trybie zamówienia
z wolnej ręki
11. Rozwiązania intertemporalne
12. Wybór orzecznictwa
Rozdział 9. Środki ochrony prawnej
1. System środków ochrony prawnej
2. Zasada koncentracji środków ochrony prawnej
3. Legitymacja czynna
3.1. Interes w uzyskaniu danego zamówienia
3.2. Szkoda
3.3. Naruszenie przepisów ustawy
3.4. Uprawnieni
3.5. Badanie legitymacji czynnej
3.6. Skutki nowelizacji z 22.6.2016 r. w zakresie legitymacji czynnej
4. Odwołanie
4.1. Podstawy odwołania, dopuszczalność
4.2. Termin wniesienia odwołania
4.3. Wymagania formalne, zasady wnoszenia
4.4. Obowiązki zamawiającego związane z wniesieniem odwołania
4.5. Przystąpienie
4.6. Sprzeciw
4.7. Odrzucenie odwołania
4.8. Rozpoznanie odwołania
4.9. Uwzględnienie odwołania
4.10. Koszty postępowania odwoławczego
5. Informacja o czynności niezgodnej z ustawą
6. Skarga
7. Wybór orzecznictwa
Indeks
672 strony, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|