Zamknięcie roku 2016 w jednostkach sektora publicznego
Przed ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych jednostki sektora finansów
publicznych muszą wykonać szereg czynności przygotowawczych związanych z zakończeniem
roku obrachunkowego.
W tym celu muszą m.in. ustalić termin wpływu dokumentacji finansowej do jednostki,
poprawnie przeprowadzić inwentaryzację oraz sprawdzić prawidłowość zapisów w księgach
rachunkowych.
Każda z tych czynności powinna być wykonana zgodnie z obowiązującymi przepisami
oraz wewnętrznymi procedurami, a także w przewidzianych prawem terminach.
Pozycja obowiązkowa w każdej jsfp. Inwentaryzacja, naliczenie odsetek, uzgodnienie
zapisów kont analitycznych z księgą główną – to tylko część z czynności, które
księgowi rozliczający jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki
organizazyjne ( jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe) powinni wykonać,
zanim zamkną swoje księgi rachunkowe za 2016 rok.
Publikacja to kompendium wiedzy, omawiające wszystkie niezbędne czynności krok po
kroku, niezbędne do zamknięcia ksiąg rachunkowych.
Rozdział I. Czynności przygotowawcze związane z zakończeniem roku
budżetowego
1.1. Ustalenie terminu wpływu dokumentacji finansowej do jednostki
1.2. Ustalenie terminu rocznych sprawozdań budżetowych i finansowych
Rozdział II. Inwentaryzacja składników aktywów i pasywów jednostki
2.1. Istota i cele inwentaryzacji
2.2. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji
2.3. Formy i metody inwentaryzacji
2.4. Etapy inwentaryzacji
2.5. Różnice inwentaryzacyjne i sposób ich ujęcia w księgach rachunkowych
2.6. Wycena aktywów i pasywów na dzień bilansowy
2.7. Odpowiedzialność w zakresie inwentaryzacji
Rozdział III. Ewidencja składników aktywów i pasywów jednostki na dzień
bilansowy
3.1. Należności i zobowiązania na koniec roku budżetowego
3.2. Dochody budżetowe i środki pieniężne na koniec okresu budżetowego
3.3. Przychody i koszty na koniec roku budżetowego
3.4. Dotacje i ich rozliczenie
3.5. Rozliczenia międzyokresowe kosztów
3.6. Wydatki uznane za niewygasające z końcem roku budżetowego
Rozdział IV. Przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia
4.1. Zapewnienie kompletności i poprawności zapisów w księgach rachunkowych jednostki
4.2. Uzgadnianie zapisów i sald kont księgi głównej
Rozdział V. Sprawozdawczość budżetowa na koniec roku
5.1. Sprawozdania budżetowe
5.2. Sprawozdania w zakresie operacji finansowych
Rozdział VI. Sprawozdawczość finansowa na koniec roku
6.1. Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
6.2. Bilans jednostki budżetowej, samorządowego zakładu budżetowego
6.3. Rachunek zysków i strat
6.4. Zestawienie zmian w funduszu jednostki
6.5. Łączne sprawozdania finansowe
6.6. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
Rozdział VII. Sprawozdanie z wykonania budżetu i absolutorium z wykonania
budżetu
7.1. Terminy sporządzenia sprawozdania z wykonania budżetu oraz zakres informacyjny w
nim zawarty
7.2. Procedura udzielania absolutorium organowi wykonawczemu samorządu terytorialnego
300 stron, Format: 16.5x23.1, oprawa miękka