Centralizacja w zakresie podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego
Od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem VAT jest wyłącznie jednostka samorządu
terytorialnego (tj. gmina, powiat, samorząd województwa), która od tego dnia rozlicza
ten podatek za siebie i podległe sobie jednostki.
Centralizacja rozliczeń podatku VAT stanowi ogromne wyzwanie dla jednostek samorządu
terytorialnego. W publikacji zawarto szereg komentarzy, wskazówek, przykładów pomocnych
w przeprowadzeniu tego procesu.
Autorzy omawiają tu m.in.:
kwestie związane z przejściem praw i obowiązków jednostek organizacyjnych
podlegających centralizacji na ich macierzyste gminy (powiaty, samorządy województwa);
zasady rozliczenia podatku VAT (należnego i naliczonego) w okresie przejściowym
– ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego czy terminu odliczenia podatku
naliczonego, składania deklaracji VAT za ostatni okres rozliczeniowy sprzed centralizacji
oraz kwestie korygowania deklaracji VAT i faktur;
problemy związane z prawidłowym dokumentowaniem transakcji – otrzymywanie i
wystawianie faktur zakupu i sprzedaży, faktur i not korygujących, duplikatów faktur,
ewidencji VAT (zakupu i sprzedaży) oraz ewidencji prowadzonej za pomocą kas fiskalnych,
w tym przepisy przejściowe związane ze stosowaniem kas rejestrujących centralizowanych
jednostek organizacyjnych.
Szczególną uwagę autorzy poświęcili kwestii podatku VAT naliczonego, zwłaszcza
rozliczanego według prewskaźnika i struktury zakupów.
Podstawa prawna
Wstęp
Rozdział 1. Status podatnika
1.1. Orzecznictwo będące podstawą do centralizacji
1.2. Sytuacja sprzed centralizacji oraz zakres jednostek objętych centralizacją
1.3. Jednostki samorządu terytorialnego jako podatnicy VAT
1.4. Obowiązek dokonania centralizacji rozliczeń podatku VAT i termin jej dokonania
1.5. Obowiązki formalne związane z centralizacją, np. zgłoszenie do urzędu skarbowego
1.6.Wykreślenie z rejestru podatników VAT jednostek budżetowych i zakładów budżetowych
1.7. Schemat centralizacji
1.8. Przejście praw i obowiązków centralizowanych jednostek na jednostki samorządu
terytorialnego
1.9. Sukcesja w zakresie wszczętych postępowań i kontroli podatkowych
1.10. Przejście praw i obowiązków centralizowanych jednostek na jednostki samorządu
terytorialnego - wykazanie podatku należnego od sprzedaży dokonanej przed centralizacją
1.11. Centralizacja a mechanizm odwróconego obciążenia
1.12. Przepisy przejściowe dotyczące zwolnienia podmiotowego
1.13. Rozliczenie zwrotu kwoty podatku VAT należnej zakładowi budżetowemu
1.14. Jednolity plik kontrolny
1.15. Zmiany w ustawie o CIT związane z centralizacją rozliczeń podatku VAT w
samorządach
Rozdział 2. Czynności wyłączone z opodatkowania i podlegające VAT
Rozdział 3. Podatek naliczony (w kontekście ustawy centralizacyjnej)
3.1. Faktury otrzymane po centralizacji z danymi jednostek podległych
3.2. Odliczenia z duplikatów i faktur korygujących jednostek podległych otrzymanych po
centralizacji
3.3. Obowiązek alokacji kosztów
3.4. Prewskaźnik
3.4.1. Podatek naliczony obliczany prewskaźnikiem
3.4.2. Prewskaźnik a pojazdy samochodowe wykorzystywane zarówno do celów wykonywanej
przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność
gospodarcza
3.4.3. Sposób ustalenia prewskaźnika odpowiadający specyfice działalności podatnika
3.4.4. Sposób określenia prewskaźnika w jednostkach samorządu terytorialnego
3.4.5. Alternatywne dane, jakie jednostki samorządu terytorialnego mogą wykorzystać
przy obliczaniu prewskaźnika
3.4.6. Prewskaźnik ustalany w formie prognozy
3.4.7. Niski prewskaźnik - możliwość niestosowania
3.5. Prewskaźnik - korekta podatku
3.5.1. Korekta roczna prewskaźnika
3.6. Częściowe i proporcjonalne odliczenie podatku - w aspekcie centralizacji rozliczeń
podatku VAT (art. 90 uptu)
3.7. Regulacje szczególne dotyczące proporcjonalnego odliczenia podatku VAT wynikające
z ustawy centralizacyjnej
3.8. Korekta proporcjonalnie odliczonego podatku VAT (art. 91 uptu)
3.8.1. Sprzedaż środka trwałego w okresie korekty
3.8.2. Korekta incydentalna z uwagi na zmianę przeznaczenia
3.8.3. Odliczenie na przełomie roku a właściwa struktura sprzedaży
3.9. Kolejność stosowania prewskaźnika i struktury sprzedaży
3.10. Dwie korekty podatku w przypadku stosowania prewskaźnika i proporcji sprzedaży
Rozdział 4. Podatek naliczony (VAT) jako koszt kwalifikowany - szczególna regulacja w
ustawie centralizacyjnej
4.1. Definicje z ustawy centralizacyjnej istotne dla kwestii kwalifikowalności podatku
VAT
4.2. Dokonywanie przez jednostki samorządu terytorialnego zwrotu środków przeznaczonych
na realizację projektów w przypadku zmiany kwalifikowalności podatku w związku z
wyrokiemwsprawie C-276/14
Rozdział 5. Dokumentacja dla podatku VAT
5.1. Faktury VAT
5.2. Faktury VAT RR a centralizacja - istotne dla jednostek organizacyjnych prowadzących
stołówki, np. szkół
5.3. Kasy rejestrujące
Rozdział 6. Deklaracje i informacje podatkowe
6.1. Deklaracje i informacje za ostatni okres sprzed centralizacji
6.2. Korekty deklaracji przewidzianewustawie centralizacyjnej
6.2.1. Korekty poszczególnych jednostek organizacyjnych
6.2.2. Korekty łączne (scentralizowane) wszystkich jednostek organizacyjnych i jednostki
samorządu terytorialnego
6.3. Rodzaj złożonej korekty a postępowania podatkowe
172 strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka