Ja - inny
Relacje społeczne osób z niepełnosprawnością
Autorka analizuje relacje osób niepełnosprawnych ruchowo z ludźmi dotkniętymi
innym rodzajem niepełnosprawności.
Interpretuje otrzymane wyniki oraz rozważa, czym powinna być autentyczna relacja
międzypodmiotowa, w odniesieniu do twórczości francuskiego myśliciela Emmanuela Lévinasa.
Próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy doświadczenie odmienności
(niepełnosprawności) drugiej osoby przez człowieka z niepełnosprawnością ruchową
charakteryzuje strach przed innym, związany z kulturą immanencji, o której pisze
Lévinas, czy kontakt ten jest autentycznym spotkaniem, pozbawionym uprzedzeń,
wyobrażeń i stereotypowych opinii.
Książka adresowana do teoretyków zajmujących się zagadnieniem niepełnosprawności
oraz praktyków: pedagogów, psychologów, nauczycieli wspomagających, liderów społecznych,
na co dzień mających do czynienia z kwestią postrzegania i traktowania ludzi z
niepełnosprawnością przez otoczenie. Zainteresuje wszystkich, dla których obecność
innego człowieka stanowi istotny aspekt interakcji społecznych.
Wstęp
1. Koncepcje relacji z innym
1.1. Psychologiczne mechanizmy postrzegania
1.1.1. Wpływ społeczny a postrzeganie siebie i innych
1.1.2. Interakcje w grupach a zachowanie
1.2. Socjologiczny model ludzkich interakcji
1.2.1. Symboliczna natura interakcji
1.2.2. Konstruowanie się jaźni — przyjmowanie roli innego
1.2.3. Interpretacyjny charakter ludzkich działań
1.3. Filozoficzna koncepcja międzypodmiotowej relacji w ujęciu Emmanuela Lévinasa
1.3.1. Urzeczywistnienie się istoty bytu — konstytucja ja
1.3.2. Metafizyczne wydarzenie transcendencji — przyjęcie innego
1.3.3. Separacja jako warunek autentycznej relacji zinnym
2. Niepełnosprawność jako inność
2.1. Niepełnosprawność w doświadczeniu społecznym
2.1.1. Społeczne postrzeganie i rozumienie inności
2.1.2. Społeczna sytuacja innego
2.2. Niepełnosprawność w doświadczeniu jednostkowym
2.2.1. Niepełnosprawność jako zburzenie własnego ja
2.2.2. Odbudowa własnego ja osoby z niepełnosprawnością
3. Metodologia badań własnych
3.1. Cel pracy i problematyka badań
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.3. Organizacja i teren badań
3.4. Charakterystyka osób badanych
4. Analiza wyników
4.1. Społeczny wizerunek ludzi z niepełnosprawnością w opinii osób z niepełnosprawnością
ruchową
.1. Społeczna percepcja ludzi z niepełnosprawnością
4.1.2. Sytuacja społeczna ludzi z niepełnosprawnością
4.1.3. Postrzeganie ludzi z niepełnosprawnością przez osoby z niepełnosprawnością
ruchową
4.1.3.1. Negatywna ocena poszczególnych grup ludzi z niepełnosprawnością
4.1.3.2. Pozytywna ocena poszczególnych grup ludzi z niepełnosprawnością
4.1.4. Wnioski
4.2. Znaczenie doświadczania własnej niepełnosprawności w postrzeganiu otoczenia społecznego
4.2.1. Aspekty przeżywania dysfunkcji własnego ciała
4.2.1.1. Przystosowanie się do własnej niepełnosprawności
4.2.1.2. Obraz siebie u osób z niepełnosprawnością ruchową
4.2.1.3. Wymiary doświadczania własnej niepełnosprawności
4.2.2. Percepcja środowiska społecznego
4.2.2.1. Przystosowanie do niepełnosprawności a preferencje społeczne
4.2.2.2. Obraz siebie a preferencje społeczne
4.2.2.3. Postrzeganie społeczne a preferencje w nawiązywaniu relacji
4.2.3. Wnioski
4.3. Społeczne orientacje integracyjne a separacyjne przejawiane przez osoby z niepełnosprawnością
ruchową wobec ludzi z inną niepełnosprawnością
4.3.1. Opinia na temat rozwiązań integracyjnych oraz udzielania pomocy
4.3.2. Stosunek wobec osób z inną niepełnosprawnością
4.3.2.1. Opinia na temat znaczenia doświadczania własnej niepełnosprawności a
preferencje społeczne
4.3.2.2. Częstotliwość kontaktów z ludźmi z inną niepełnosprawnością
4.3.2.3. Postrzeganie osób z inną niepełnosprawnością a częstotliwość kontaktów
4.3.2.4. Preferencje społeczne osób z niepełnosprawnością ruchową w grupie ludzi z
niepełnosprawnością
4.3.3. Wnioski
Podsumowanie
Bibliografia
Załącznik
Spis tabel i wykresów
192 strony, Format: 16.5x23.5, oprawa miękka