|
CENTRALIZACJA ROZLICZEŃ VAT W SAMORZĄDACH KOMENTARZ
BARTOSIEWICZ A. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2017, wydanie Icena netto: 178.85 Twoja cena 169,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach
Komentarz
W komentarzu omówiono przepisy tzw. ustawy centralizacyjnej, zmieniającej zasady
rozliczania podatku od towarów i usług w samorządach i ich jednostkach organizacyjnych,
którymi są jednostki budżetowe, zakłady budżetowe oraz urzędy gminy, starostwa
powiatowe i urzędy marszałkowskie.
Wprowadzenie nowej ustawy jest odpowiedzią na wyrok Trybunału Sprawiedliwości z
29.05.2015 r., C-276/14, w którym stwierdzono, że podmioty prawa publicznego, takie jak
gminne jednostki budżetowe, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości
dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności. Oznacza to, że wszelkie
czynności dla celów podatku od towarów i usług dokonywane przez samorządowe jednostki
budżetowe powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je
utworzyła. Bezwzględny obowiązek centralizacji nałożono na jednostki samorządu
terytorialnego od 1.01.2017 r.
W publikacji znajdą Państwo odpowiedzi na pytania:
Jakie są zasady dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) i ich
jednostki i zakłady budżetowe rozliczeń w podatku od towarów i usług za okresy
rozliczeniowe przypadające przed i po dacie obowiązkowej centralizacji, tj. 1 stycznia
2017 r.?
Jakie są zasady dokonywania przez JST wstecznych korekt rozliczeń podatku VAT za
okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie rozliczania tego podatku
wraz ze wszystkimi jednostkami i zakładami budżetowymi?
Jakie są zasady używania kas rejestrujących w związku ze scaleniem
(centralizacją) jednostki samorządu terytorialnego i jej jednostek organizacyjnych?
Jakie obowiązki informacyjne nakłada ustawa na centralizującą się jednostkę
samorządu terytorialnego względem organów podatkowych?
Jakie są regulacje prawne (zasady) dotyczące przede wszystkim zasad dokonywania
tzw. wstecznej centralizacji, tzn. składania korekt deklaracji podatkowych, w ramach których
ma być ujęte wspólne rozliczenie się z podatku za okresy minione (korekty scaleniowe)
przez jednostkę samorządu terytorialnego wespół z jej jednostkami organizacyjnymi?
Jakie są zasady zwrotu środków przeznaczonych na realizację projektów w
przypadku zmiany kwalifikowalności podatku w związku z wyrokiem Trybunału
Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14?
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Ustawa o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz
dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów
finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od
państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki
samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1454)
Rozdział 1. Przepisy ogólne
Rozdział 2. Zasady dokonywania rozliczeń podatku przez jednostki samorządu
terytorialnego
Rozdział 3. Zasady dokonywania przez jednostki samorządu terytorialnego korekt
rozliczeń podatku za okresy rozliczeniowe upływające przed dniem podjęcia przez nie
rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi
Rozdział 4. Dokonywanie przez jednostki samorządu terytorialnego zwrotu środków
przeznaczonych na realizację projektów w przypadku zmiany kwalifikowalności podatku w
związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości
Rozdział 5. Zmiany w przepisach
Rozdział 6. Przepisy przejściowe i końcowy
Załączniki
196 stron, Format: 14.5x20.3, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|