Księgowania na przełomie lat budżetowych w jednostkach finansów publicznych
Publikacja opisuje unikatowe księgowania i wyjaśnienia dotyczące zdarzeń na
przełomie 2016 i 2017 r.
Książka będzie pomocna do zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2016 r. (wycena
należności wyrażonych w walutach obcych, odsetki, odpisy aktualizacyjne).
Z uwagi na roczny wymiar budżetu państwa, budżetów JST i planów finansowych
jednostek sektora finansów publicznych koniec roku ma istotne zdarzenie dla wielu
aspektów ich działalności. Oznacza wygaśnięcie wydatków objętych planem wydatków
budżetu, konieczność rozliczenia się z posiadanych środków przez jednostki
budżetowe, zamknięcie rachunków dochodów i wydatków budżetowych, utratę
możliwości wydatkowania środków dotacyjnych. Obowiązujące przepisy określają
reguły wyznaczające konsekwencje związane z zakończeniem roku budżetowego.
Jednocześnie jednak z przełomem lat budżetowych wiążą się pewne szczególne
instytucje prawne i operacje finansowe, których specyfikę określa właśnie ta
sytuacja.
Z mocy przepisów rozporządzenia Rady Ministrów (budżet państwa) albo postanowień
uchwały organu stanowiącego (budżet JST) cześć wydatków może zostać uznana za
wydatki niewygasające, co oznacza, że będą one wykonywane w następnym roku
budżetowy, co pociąga za sobą szczególne konsekwencje w zakresie ewidencji i
sprawozdawczości. Odrębne zasady ewidencji i sprawozdawczości dotyczą także
przychodów i kosztów JSFP objętych rozliczeniami międzyokresowymi na przełomie lat
budżetowych. Istotne trudności sprawie często ewidencja wpływów otrzymanych przez
budżet w danym roku budżetowym zaliczonych do dochodów roku kolejnego (np. część
oświatowa subwencji ogólnej dla JST), jak również wpływów zrealizowanych w roku
kolejnym, ale zaliczonych do dochodów budżetowych roku poprzedniego (np. udziały w
podatkach za grudzień dla JST). Jeszcze większe nieporozumienia związane są z
prawidłowym zidentyfikowaniem zwrotu do budżetu wydatków dotyczących poprzednich lat
budżetowych (np. zwrot podatku VAT).
W przypadku jednostek budżetowych wątpliwości rodzi ewidencja faktur dotyczących
zdarzeń gospodarczych dotyczących grudnia roku budżetowego, na podstawie dokumentów
(faktur) otrzymanych już w roku następnym. W wielu wypadkach zaewidencjonowanie takich
faktur w księgach grudnia skutkuje wykazaniem w sprawozdawczości budżetowej
zobowiązań w kwocie wyższej niż plan wydatków, co rodzi obawy związane z
odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zasadność tych obaw
wyjaśnia przedmiotowa publikacja.
W dniu 31 grudnia powstaje także zobowiązanie wobec pracowników z tytułu
dodatkowego wynagrodzenia rocznego, które wypłacone zostanie w roku kolejnym. Nie
oznacza to jednak, że dopiero wówczas operacje związane z wypłatą "13"
zostaną objęte ewidencją, nastąpi to bowiem już w roku powstania zobowiązania (czyli
roku, za który wypłacane jest świadczenie).
Jednocześnie zakończenie roku to dla jednostek budżetowych także moment analizy
ewidencji zaangażowania wydatków roku bieżącego w celu wyznaczenia tego zakresu,
który zostanie przeniesiony na zaangażowanie roku kolejnego (zaangażowanie bez
wykonanych wydatków).
Koniec roku dla jednostek budżetowych związany jest również z obowiązkiem
rozliczenia pobranych dochodów i odprowadzenia ich do budżetu, z wyłączeniem dochodów
gromadzonych na wydzielonym rachunku.
W przypadku udzielonych z budżetu dotacji konieczne jest ich rozliczenie, co w
przypadku dotacji udzielonych na rok budżetowy następuje na dzień 31 grudnia.
Prawidłowe rozliczenie dotacji wymaga dobrej znajomości reguł związanych z procesem
rozliczania środków dotacyjnych.
Koniec roku to również konieczność dokonania przez JSFP wyceny składników
majątkowych. Problem pojawia się w przypadku należności wyrażonych w walutach obcych
(powstałe różnice kursowe) i powstania odsetek – które należy każdorazowo
wyceniać nie później niż na koniec kwartału, według zasad obowiązujących na dzień
bilansowy, czy też dokonywania odpisów aktualizujących.
Koniec roku, zamknięcie ksiąg rachunkowych, sprzyja możliwości dokonywania
kompensaty wierzytelności – w przypadkach, w których jednostka może być w stosunku
do innej jednostki zarówno wierzycielem, jak i dłużnikiem.
Powyżej wskazane problemy dotyczą nie tylko ewidencji księgowej, ale też ujęcia
tych zdarzeń w sprawozdaniach (budżetowych i finansowych), jak również w klasyfikacji
budżetowej.
Dzięki tej książce "Księgowania na przełomie lat budżetowych" dowiedzą
się Państwo:
Jak księgować faktury (głównie dotyczące mediów), które mają datę
wystawienia na grudzień, a wpływają do jednostki w styczniu?
Jak księgować przypisy należności samorządowej jednostki budżetowej z tytułu
rachunków wystawianych w styczniu 2017 r., ale dotyczących usług świadczonych przez
jednostkę budżetową w grudniu 2016 r. oraz refundacji wydatków za
grudzień 2016 r.?
Jak zaksięgować składkę ubezpieczeniową z tytułu ubezpieczenia
majątkowego opłaconą w grudniu 2016 r. a dotyczącą ubezpieczenia na 2017 r.?
Jak księgować zwrot wydatków za przekroczenie limitów rozmów telefonicznych –
faktura telekomunikacyjna została zapłacona w grudniu 2016 r., a pracownicy zostali
obciążeni notami księgowymi w styczniu 2017 r. ?
Kiedy zwrot środków uznać za zwiększenie dochodów, a kiedy za zmniejszenie
wydatków? Jak takie zdarzenia ujmować w księgach i sprawozdaniach (budżetowych i
finansowych)?
Jak zaksięgować zwrot nadmiernie pobranej dotacji?
Jak ująć w ewidencji zwrot do budżetu niewykorzystanej do końca roku
budżetowego dotacji celowej?
Co zrobić w sytuacji, gdy kontrahent nie opłacił faktury, a jednostka musi
odprowadzić należny VAT do US – czy ma w związku z tym należności wobec własnego
budżetu?
Czym są rozliczenia międzyokresowe bierne i czynne i w jakich sytuacjach
występują?
Na jakim rachunku gromadzić środki na wydatki niewygasające i jak je
ewidencjonować?
Dlaczego tak ważne jest ewidencjonowanie zaangażowania wydatków budżetowych?
Co stanowi podstawę ewidencji zaangażowania?
Czy środki, które na 31 grudnia pozostają na wydzielonym rachunku dochodów
podlegają przekazaniu do budżetu?
Jakie są różnice między kompensatą dokonywaną na podstawie Kodeksu cywilnego,
Ordynacji podatkowej i ustawy o finansach publicznych i jaka jest ewidencja tych
operacji?
Jak ująć w ewidencji dodatkowe wynagrodzenie roczne?
Czym jest faktura pro forma i jak ją ująć w ewidencji na przełomie lat
budżetowych?
Jak księgować faktury (głównie dotyczące mediów), które mają datę wystawienia
na grudzień, a wpływają do jednostki w styczniu? Jak księgować przypisy należności
samorządowej jednostki budżetowej z tytułu rachunków wystawianych w styczniu 2017 r.,
ale dotyczących usług świadczonych przez jednostkę budżetową w grudniu
2016 r. oraz refundacji wydatków za grudzień 2016 r.? Jak zaksięgować
składkę ubezpieczeniową z tytułu ubezpieczenia majątkowego opłaconą w grudniu
2016 r. a dotyczącą ubezpieczenia na 2017 r.? Jak księgować zwrot wydatków za
przekroczenie limitów rozmów telefonicznych – faktura telekomunikacyjna została
zapłacona w grudniu 2016 r., a pracownicy zostali obciążeni notami księgowymi w
styczniu 2017 r. ? Kiedy zwrot środków uznać za zwiększenie dochodów, a kiedy za
zmniejszenie wydatków? Jak takie zdarzenia ujmować w księgach i sprawozdaniach
(budżetowych i finansowych)? Jak zaksięgować zwrot nadmiernie pobranej dotacji? Jak
ująć w ewidencji zwrot do budżetu niewykorzystanej do końca roku budżetowego dotacji
celowej? Co zrobić w sytuacji, gdy kontrahent nie opłacił faktury, a jednostka musi
odprowadzić należny VAT do US – czy ma w związku z tym należności wobec własnego
budżetu? Czym są rozliczenia międzyokresowe bierne i czynne i w jakich sytuacjach
występują? Na jakim rachunku gromadzić środki na wydatki niewygasające i jak je
ewidencjonować? Dlaczego tak ważne jest ewidencjonowanie zaangażowania wydatków
budżetowych? Co stanowi podstawę ewidencji zaangażowania? Czy środki, które na 31
grudnia pozostają na wydzielonym rachunku dochodów podlegają przekazaniu do budżetu?
Jakie są różnice między kompensatą dokonywaną na podstawie Kodeksu cywilnego,
Ordynacji podatkowej i ustawy o finansach publicznych i jaka jest ewidencja tych
operacji? Jak ująć w ewidencji dodatkowe wynagrodzenie roczne? Czym jest faktura
pro forma i jak ją ująć w ewidencji na przełomie lat budżetowych? W książce
tej przedstawiamy:
Ponad 30 schematów księgowań z wyjaśnieniami
Liczne odpowiedzi na pytania
Przykłady ujmowania w księgach zdarzeń gospodarczych
Opisy kont
Wycenę pozycji bilansowych
Powiązania ze sprawozdaniami finansowymi i budżetowymi
Wykaz skrótów
O autorach
Wprowadzenie
Rozdział I. Koszty i przychody na przełomie roku obrotowego
(Mieczysława Cellary)
1. Wpływ nadrzędnych zasad rachunkowości przy ujmowaniu kosztów i przychodów na przełomie
roku
2. Ujmowanie faktur wystawionych z datą następnego roku
3. Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne
3.1. Czynne rozliczenia międzyokresowe
3.2. Bierne rozliczenia międzyokresowe
3.3. Ewidencja księgowa rozliczeń międzyokresowych
4. Rezerwy na zobowiązania
5. Rozliczenia międzyokresowe przychodów
6. Ograniczenia w zaciąganiu zobowiązań na przełomie roku wynikające z ustawy o
finansach publicznych i przepisów wykonawczych do tej ustawy
Rozdział II. Niewygasające wydatki w jednostkach budżetu państwa i jednostkach
samorządu terytorialnego (Mieczysława Cellary)
1. Zasady ogólne ustalania wydatków niewygasających w jednostkach budżetu państwa i
jednostkach samorządu terytorialnego
2. Zasady ustalania wydatków niewygasających w zakresie budżetu państwa
3. Zasady ustalania wydatków niewygasających w jednostkach samorządu terytorialnego
4. Środki pomocowe jako wydatki niewygasające
5. Schematy księgowań z wyjaśnieniami
6. Powiązania ze sprawozdawczością
Rozdział III. Wydzielony rachunek dochodów samorządowych jednostek oświatowych
(Lucyna Hanus, Mieczysława Cellary)
1. Wstęp
2. Zasady ewidencji
2.1. Podstawy prawne prowadzenia rachunkowości w jednostkach oświatowych
2.2. Funkcjonowanie konta 132
2.3. Przeksięgowanie nadwyżki z konta 132 na konto 820
2.4. Sposoby dokonywania zwrotu nadwyżek z wydzielonego rachunku dochodów
3. Schematy księgowań z wyjaśnieniami
4. Sposób udokumentowania/forma urządzenia księgowego
5. Powiązania ze sprawozdaniami budżetowymi i finansowymi
5.1. Zasady konstrukcji sprawozdania Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na
wydzielonym rachunku
5.2. Ujmowanie sald konta 225 oraz 820 w sprawozdaniu finansowym
Rozdział IV. Zaangażowanie wydatków w jednostkach budżetowych i samorządowych
zakładach budżetowych (Mieczysława Cellary)
1. Podstawy prawne zaangażowania wydatków
2. Zagadnienia ogólne
3. Zasady ewidencji zaangażowania w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach
budżetowych
3.1. Zasady ogólne
3.2. Przykład ewidencji zaangażowania wydatków budżetowych na kontach
998 "Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego" i 999
"Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat" w 2016 i 2017 r.
3.3. Przykłady ujęcia zaangażowania w jednostce budżetowej w ewidencji
finansowo-księgowej
3.3.1. Zakup mebli
3.3.2. Zakup energii elektrycznej
3.3.3. Zakup usług telekomunikacyjnych
3.3.4. Zakup usług szkoleniowych
3.3.5. Umowa wieloletnia dotycząca świadczenia usług dozoru
4. Sposób udokumentowania/forma urządzenia ewidencyjnego
5. Powiązania ze sprawozdaniami budżetowymi
Rozdział V. Dodatkowe wynagrodzenie roczne (Monika Kaczurak-Kozak)
1. Wprowadzenie
2. Nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego
3. Wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego i jego wypłata
4. Zasady ewidencji księgowej dodatkowego wynagrodzenia rocznego
5. Ewidencja księgowa dodatkowego wynagrodzenia rocznego
6. Sposób naliczenia i zaksięgowania dodatkowego wynagrodzenia rocznego pracownika -
przykład
7. Sposób udokumentowania/forma urządzenia ewidencyjnego
8. Powiązania ze sprawozdawczością finansową i budżetową
Rozdział VI. Kompensaty (Łukasz Sadkowski, Mieczysława Cellary)
1. Uwagi wprowadzające
2. Kompensaty w świetle Kodeksu cywilnego
2.1. Potrącenie ustawowe
2.2. Potrącenia umowne
3. Kompensaty zobowiązań podatkowych
4. Kompensaty należności publicznoprawnych w świetle regulacji ustawy
o finansach publicznych
5. Ewidencja kompensat
Rozdział VII. Refundacja wydatków w jednostkach budżetowych (Izabela
Świderek)
1. Podstawy prawne refundacji wydatków w jednostkach budżetowych
2. Schematy księgowań z wyjaśnieniami
2.1. Sposób ujęcia w ewidencji księgowej
3. Sposób udokumentowania/forma urządzenia ewidencyjnego
4. Powiązania ze sprawozdawczością budżetową i finansową
4.1. Powiązania ze sprawozdawczością budżetową
4.2. Powiązania ze sprawozdaniami finansowymi
Rozdział VIII. Dotacje udzielane ze środków publicznych (Łukasz
Sadkowski,
Mieczysława Cellary (część księgowa))
1. Definicja dotacji oraz zasady i terminy ich rozliczania
1.1. Informacje wstępne
1.2. Zwrot dotacji udzielonej z budżetu państwa
1.3. Zwrot dotacji z budżetu JST
2. Niewykorzystanie dotacji jako przesłanka do jej zwrotu
2.1. Niewykorzystanie dotacji z budżetu państwa
2.2. Niewykorzystanie dotacji z budżetu JST
2.3. Środki zrefundowane na realizację zadania dotacyjnego a terminy rozliczenia dotacji
3. Zwrot dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem
4. Zwrot dotacji pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości
5. Tryb i przesłanki wydania decyzji w przedmiocie zwrotu dotacji
6. Ewidencja dotacji udzielanych ze środków publicznych
6.1. Prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji
6.2. Zasady ogólne ewidencji dotacji udzielanych ze środków publicznych przez jednostki
przekazujące dotacje
6.3. Schematy księgowe z wyjaśnieniami
6.3.1. Ewidencja dotacji otrzymywanych przez JST
6.3.2. Ewidencja dotacji udzielanych przez JST
6.3.3. Ewidencja dotacji udzielanych z funduszy celowych
6.3.4. Ewidencja dotacji otrzymywanych przez samorządowe zakłady budżetowe
7. Sposób udokumentowania/forma urządzenia ewidencyjnego
8. Powiązanie ze sprawozdaniami finansowymi, budżetowymi i klasyfikacją budżetową
Rozdział IX. Subwencje (Izabela Świderek)
1. Uwagi ogólne
2. Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla gmin
3. Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla powiatów
4. Część wyrównawcza subwencji ogólnej dla województw
5. Część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin
6. Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów
7. Część oświatowa subwencji ogólnej
8. Ewidencja subwencji ogólnej w dochodach jednostki samorządu terytorialnego
Rozdział X. Różnice kursowe (Bogdan Gajos)
1. Zagadnienia ogólne
2. Podstawy prawne w problematyce różnic kursowych
2.1. Ustawa o rachunkowości
2.2. Ustawa o finansach publicznych
2.3. Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
2.4. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych
2.5. Ustawa o podatku od towarów i usług
2.6. Ustawa - Prawo dewizowe oraz Kodeks cywilny po zmianach
2.7. Wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i
Funduszy Spójności, a także w zakresie kwalifikowalności wydatków poszczególnych
programów operacyjnych
3. Zasady stosowania kursów walut
3.1. Dodatkowe uwagi, komentarze i wskazówki do stosowania kursów walut do wyceny
4. Schematy księgowań z wyjaśnieniami (wybrane przykłady)
4.1. Różnice kursowe przy wpływie z tytułu zapłaty należności wyrażonych w
walutach obcych
4.2. Różnice kursowe przy płatnościach zobowiązań walutowych
4.3. Rozliczenia faktur wystawionych w euro przez podmioty polskie (rezydentów)
4.4. Rozliczenie kosztów zagranicznych podróży służbowych
4.5. Kompensata (potrącenie) sald należności i zobowiązań wyrażonych w walucie obcej
4.6. Odpisywanie (przedawnienie, umorzenie) sald wyrażonych w walucie obcej
4.7. Wycena sald walutowych na dzień przekazania środków trwałych do używania
4.8. Wycena sald walutowych na koniec roku
5. Sposób dokumentowania/forma urządzenia ewidencyjnego
6. Powiązania ze sprawozdaniami finansowymi i budżetowymi
Rozdział XI. Zasady dokonywania odpisów aktualizujących za 2016 r.
(Mieczysława Cellary)
1. Ogólne zasady dokonywania odpisów aktualizujących
2. Zasady dokonywania odpisów aktualizujących rzeczowych składników majątku
obrotowego
3. Zasady dokonywania odpisów aktualizujących należności
4. Zasady ewidencji odpisów aktualizujących należności
5. Wykazywanie odpisów aktualizujących należności w sprawozdawczości finansowej
Rozdział XII. Odsetki (Łukasz Sadkowski, Sebastian Bach (część
księgowa))
1. Uwagi wprowadzające
2. Rodzaje odsetek występujących w obrocie prawnym
2.1. Odsetki ustawowe (kapitałowe) po nowelizacji z 1.1.2016 r. - ich ujęcie, zasady
naliczania i funkcje w obrocie
2.2. Odsetki ustawowe za opóźnienie po nowelizacji z 1.1.2016 r. - ich ujęcie, zasady
naliczania i funkcje w obrocie
2.3. Odsetki występujące w transakcjach handlowych - ich ujęcie, zasady naliczania i
funkcje w obrocie
2.4. Odsetki podatkowe (za zwłokę) - ich ujęcie, zasady naliczania i funkcje w obrocie,
w tym stawka odsetek podwyższona i obniżona
3. Opłata prolongacyjna jako instrument zastępujący odsetki podatkowe w okresie
prolongaty spłaty lub rozłożenia na raty
4. Zaliczanie wpłat na poczet długów cywilnoprawnych oraz publicznoprawnych
4.1. Uwagi wprowadzające
4.2. Zaliczanie wpłat na poczet długów publicznoprawnych
4.3. Zaliczanie wpłat na poczet długów cywilnoprawnych
5. Przedawnienie odsetek - tryb i skutki dla wierzyciela i dłużnika (zobowiązanego)
5.1. Odsetki za zwłokę
5.2. Odsetki ustawowe, odsetki ustawowe za opóźnienie oraz odsetki ustawowe w
transakcjach handlowych
6. Postępowanie upadłościowe i restrukturyzacyjne a możliwość naliczania
odsetek oraz odsetki dochodzone od osób trzecich
6.1. Uwagi wprowadzające
6.2. Odsetki w postępowaniu upadłościowym/likwidacyjnym
6.3. Odsetki w ramach postępowań restrukturyzacyjnych
6.4. Odsetki dochodzone od osób trzecich
7. Ewidencja odsetek za zwłokę w zapłacie - podstawy prawne
8. Odsetki za zwłokę w zapłacie należne jednostkom sektora finansów publicznych
9. Odsetki za zwłokę w zapłacie jako koszty finansowe
10. Odpisy aktualizujące należności z tytułu odsetek za zwłokę
11. Moment ujęcia odsetek za zwłokę w urządzeniach księgowych
12. Klasyfikacja budżetowa odsetek za zwłokę
13. Schematy księgowań z wyjaśnieniami
Rozdział XIII. Rozliczenia z urzędami skarbowymi (Maciej Woźniak)
1. Ustalenie okresu przyjętego do rozliczeń międzyokresowych
2. Wykonanie dochodów z tytułu udziałów w podatkach dochodowych na przełomie roku
2.1. Zasada kasowego wykonania budżetu
2.2. Odstępstwa od zasady kasowego wykonania budżetu
2.3. Rozliczenia międzyokresowe dochodów w sprawozdawczości budżetowej
3. Ewidencja udziałów w podatkach stanowiących dochód JST
3.1. Określenie kategorii dochodu w zakresie udziałów w podatkach
3.2. Relacje między ewidencją budżetu i ewidencją urzędu
3.3. Dochody wykonane i dochody otrzymane - rozliczenie na przełomie lat
4. Księgowanie zaległości netto i nadpłat oraz ujemnych dochodów wykazanych w
informacjach Ministerstwa Finansów
4.1. Charakter różnic między ewidencją budżetu i urzędu oraz ich znaczenie dla
ewidencji udziałów w podatkach
4.2. Zasady rozliczania nadpłat w zakresie dochodów przekazywanych JST
4.3. Potrącenie nadpłaty z dochodów wykonanych
4.4. Zgodność danych sprawozdawczych w zakresie dochodów z danymi ujawnionymi w
informacjach udostępnianych przez Ministerstwo Finansów
5. Przykłady i schematy księgowań udziałów w podatkach i innych podatków
realizowanych przez urzędy skarbowe na rzecz JST
5.1. Schemat księgowań dla budżetu JST
5.2. Schemat księgowań dla urzędu JST
5.3. Przykłady ewidencji udziałów w podatkach i innych podatków realizowanych przez
urzędy skarbowe
5.3.1. Udział w podatku dochodowym od osób fizycznych - zaległość netto
5.3.2. Rozliczenie udziałów w podatku dochodowym od osób prawnych
5.3.3. Rozliczenie nienależnie pobranego przez urząd skarbowy podatku od spadków i
darowizn
Rozdział XIV. Odpowiedzi na pytania
1. Koszty i przychody
1.1. Księgowanie faktur z przełomu roku budżetowego (Mieczysława Cellary)
1.2. Faktury na przełomie roku budżetowego (Mieczysława Cellary)
1.3. Faktura prognoza za gaz (Mieczysława Cellary)
1.4. Ewidencja dostaw niefakturowanych za media na koniec roku (Mieczysława Cellary)
1.5. Ewidencja dostaw niefakturowanych za przełomie roku (Mieczysława Cellary)
1.6. Koszty zastępstwa procesowego a przychody przyszłych okresów (Elżbieta Gaździk)
1.7. Rachunek kontrahenta zagranicznego - data wystawienia faktury różni się od daty
wykonania usługi (Mieczysława Cellary)
1.8. Koszty na przełomie roku w księgach rachunkowych jednostki budżetowej
(Mieczysława Cellary)
1.9. Księgowania na przełomie lat - zwrot wydatków za przekroczenie limitów telefonów
(Mieczysława Cellary)
2. Dotacje
2.1. Ewidencja rozliczenia dotacji (Mieczysława Cellary)
2.2. Księgowanie zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem wraz z
odsetkami (Mieczysława Cellary)
2.3. Zwrot nadmiernie pobranej dotacji (Mieczysława Cellary)
2.4. Ewidencja zwrotu dotacji udzielonej na rzecz przedszkola niepublicznego (Mieczysława
Cellary)
3. Dochód na przełomie roku i refundacje wydatków budżetowych
3.1. Zwrot wydatków poniesionych w poprzednim roku obrotowym w jednostce budżetowej
(Mieczysława Cellary)
3.2. Ewidencja faktury korygującej za szkolenie - zwrot nadpłaty w następnym roku
obrotowym (Mieczysława Cellary)
3.3. Dochód z tytułu renty planistycznej, opłaty prolongacyjnej i odsetek od renty
planistycznej (Wojciech Lachiewicz)
3.4. Przypisy należności z tytułu rachunków wystawianych na przełomie lat
budżetowych (Mieczysława Cellary )
3.5. Ewidencja faktur zakupu, korekty oraz kompensaty w jednostkach budżetowych
(Mieczysława Cellary)
3.6. Moment (data) ujęcia w ewidencji księgowej wpłaty alimentów i odsetek (Piotr
Walczak)
3.7. Ewidencja wpłat mieszkańców wnoszonych na raty (Piotr Walczak)
4. Pozostałe
4.1. Zaksięgowanie dodatkowego wynagrodzenia rocznego na koniec roku (Mieczysława
Cellary)
4.2. Ujęcie rachunkowe opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości
gruntowej (Urszula Winkowska-Zakrzewska)
4.3. Ewidencja zwrotu kwoty pozostającej na rachunku dochodów własnych z poprzedniego
roku budżetowego (Mieczysława Cellary)
4.4. Działalność szkoleniowa prowadzona w ramach rachunku wydzielonego (Mieczysława
Cellary)
290 stron, Format: 16.5x23.5, oprawa miękka