Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji
Monografia porusza złożoną problematykę opłat półkowych, które utrudniają
dostęp do rynku innym przedsiębiorcom.
W sposób szczegółowy analizuje ona konstrukcję prawną czynu nieuczciwej
konkurencji polegającego na utrudnianiu dostępu do rynku przez pobieranie innych niż
marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży. Wyróżniono oraz
scharakteryzowano rodzaje opłat kwalifikowanych jako opłaty za przyjęcie towaru, a
także analizie poddano przesłankę utrudnienia dostępu do rynku. Badano, czy w
przypadku deliktu nieuczciwej konkurencji polegającego na pobieraniu innych niż marża
handlowa opłat z przyjęcie towarów do sprzedaży, nie jest konieczne dodatkowo
wykazywanie, iż w jego wyniku nastąpiło utrudnienie dostępu do rynku.
Z uwagi na niejednolitość poglądów co do kwalifikacji opłat półkowych dokonano
obszernej analizy orzecznictwa sądowego, w tym najnowszego, które całkowicie zmienia
dotychczasową praktykę kwalifikowania rabatów posprzedażowych. Szczegółowej analizie
poddano rabaty posprzedażowe, a w szczególności określono kiedy mogą stać się
niedozwoloną opłatą półkową.
Analizie poddano obecny stan prawny, w tym rozwiązania zawarte w nowej
ustawie z dnia 16.12.2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi
kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, która ma wyeliminować praktyki
pobierania opłat półkowych. W szerokim zakresie wykorzystano przy tym dorobek doktryny
oraz orzecznictwa Unii Europejskiej.
Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu przedstawicieli zawodów prawniczych
(sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników UOKiK). Stanie się także cenną
pozycją dla przedsiębiorców dochodzących zwrotu opłat półkowych.
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wstęp
Rozdział I. Geneza opłat półkowych
§ 1. Opłaty półkowe w Unii Europejskiej
§ 2. Opłaty półkowe w Polsce
Rozdział II. Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji
§ 3. Opłaty półkowe jako czyn nieuczciwej konkurencji w świetle klauzuli generalnej
§ 4. Utrudnianie dostępu do rynku poprzez pobieranie innych niż marża handlowa opłat
za przyjęcie towaru do sprzedaży, czyli
tzw. opłat półkowych
I. Pojęcie utrudniania dostępu do rynku
II. Przesłanka utrudnienia dostępu do rynku w świetle orzecznictwa sądowego
III. Uzależnienie zawarcia umowy od wniesienia opłaty innej niż marża handlowa
1. Pobranie dodatkowych opłat
2. Marża handlowa
§ 5. Typy opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
I. Opłata za wprowadzenie towaru na rynek (za wejście)
II. Opłaty jako usługi dodatkowe
1. Ekwiwalentność świadczeń
III. Rabaty (premie, upusty, rabaty retroaktywne)
Rozdział III. Dochodzenie zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści z tytułu
pobrania innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży
§ 1. Uwagi wstępne
§ 2. Dochodzenie roszczeń w sprawach o zwalczanie nieuczciwej konkurencji
§ 3. Roszczenie odszkodowawcze dostawcy
§ 4. Dochodzenie zwrotu bezpodstawnie uzyskanych korzyści
Zakończenie
Indeks rzeczowy
100 stron, Format: 14.5x20.5, oprawa miękka