Zarządzanie dokumentacją
Badania i dydaktyka
Seria Biblioteka Zarządcy Dokumentacji powstała jako forma wymiany myśli naukowej na
bardzo aktualny problem, jakim jest współczesna biurowość.
W publikacjach niniejszej serii chcemy zmienić dotychczasową wąską optykę
postrzegania biurowości jako głównego „producenta” dokumentacji, sięgającą XIX
wieku, na nowoczesną, w której biurowość odgrywa inne bardzo ważne role: zarządcy
informacją urzędową, wskaźnika sprawności i skuteczności podmiotu, narzędzia
budowania jego wizerunku, także marketingowego.
Biblioteka Zarządcy Dokumentacji jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych
kwestiami funkcjonowania współczesnej biurowości, a zwłaszcza do badaczy
zgłębiających tajniki biurowości tradycyjnej i nowoczesnej, zainteresowanych
kierunkami ich zmian pod wpływem nowoczesnych technologii oraz przemian społecznych.
Chcielibyśmy, aby po książki z naszej serii sięgali archiwiści zaangażowani na
stanowiskach związanych z kształtowaniem narastającego zasobu, na których – z racji
kontrolowania i uzgadniania instrukcji kancelaryjnych, wykazów akt i instrukcji dot.
archiwów zakładowych i składnic akt – ważna i niezbędna jest wiedza o
funkcjonowaniu współczesnej biurowości. Życzylibyśmy sobie, aby do naszych publikacji
zaglądali archiwiści w instytucjach pełniących funkcję koordynatorów kancelaryjnych,
czerpiąc z nich wiedzę użyteczną na co dzień.
Mamy nadzieję, że z naszych opracowań będą też korzystać urzędnicy w poszukiwaniu
praktycznych porad, zwłaszcza ci spośród nich, którzy sprawują kontrolę nad
czynnościami kancelaryjnymi lub są zobowiązani do przygotowania instrukcji
kancelaryjnych, wykazów akt lub instrukcji o organizacji i funkcjonowaniu archiwów bieżących.
Chcielibyśmy, aby z poszczególnych tomów Biblioteki skorzystali także pracownicy firm
komputerowych specjalizujących się w opracowaniu programów do elektronicznego zarządzania
dokumentacją w instytucji i sięgali po informacje o podstawowych zadaniach biurowości
(kancelarii) w instytucji, obiegu dokumentacji nie tylko elektronicznej oraz o zadaniach i
roli archiwum zakładowego lub składnicy akt na etapie przechowywania dokumentów.
Pomysłodawca serii
Halina Robótka
Wstęp / 5
HALINA ROBÓTKA
Zarządzanie dokumentacją w podmiocie (organizacji, instytucji, u aktotwórcy).
Wprowadzenie do tematyki / 11
ROBERT DEGEN
Zarządzanie dokumentacją w polskich badaniach / 37
MAREK KONSTANKIEWICZ
Zarządzanie dokumentacją w polskim prawie / 59
MAGDALENA WIŚNIEWSKA-DREWNIAK
Badanie zarządzania dokumentacją z użyciem metod empirycznych badań jakościowych
/ 77
KRZYSZTOF SYTA
Zarządzanie dokumentacją w kancelariach magnackich – kierunki i możliwości
badawcze / 95
WANDA K. ROMAN
Zarządzanie dokumentacją jako kierunek/specjalność w szkołach wyższych w
Polsce / 113
IRENA MAMCZAK-GADKOWSKA, KRZYSZTOF STRYJKOWSKI
Zarządzanie dokumentacją na specjalności archiwistyka i zarządzanie
dokumentacją na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu / 139
KRZYSZTOF SKUPIEŃSKI
Kształcenie zarządców dokumentacji na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w
Lublinie – podstawy koncepcyjne programu kształcenia / 155
ALICJA KULECKA
Kształcenie zarządców dokumentacji w Instytucie Historycznym Uniwersytetu
Warszawskiego / 169
DOROTA DRZEWIECKA
Kształcenie zarządców dokumentacji na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji
Edukacji Narodowej w Krakowie / 189
MARLENA JABŁOŃSKA
Kształcenie zarządców dokumentacji na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w
Toruniu / 199
212 stron, Format: 14.9x21.0, oprawa miękka