Dlaczego networking nie działa i co musisz zrobić, by to zmienić
Networking jest niemal tak stary jak ludzkość. W tradycyjnym rozumieniu to
po prostu wymiana informacji i zasobów oraz wzajemne poparcie. Wszystko to jest możliwe
dzięki sieci dobrych kontaktów.
W 2006 roku w Polsce zaczęła działać BNI — największa organizacja rekomendacji
biznesowej na świecie. To właśnie jej przedstawiciele pokazali nam, jak powinien
wyglądać współczesny, nowoczesny networking, który zwiększa potencjał naszych firm
i organizacji, pomaga budować sieć kontaktów, zaś w długiej perspektywie przynosi
pokaźne zyski. Niestety, wiele firm próbujących stosować zasady networkingu nie
odnotowuje poprawy sytuacji. Dlaczego ten sposób w niektórych przypadkach nie działa?
Maciej Gnyszka, aktywny networker i badacz tego zjawiska, założyciel Towarzystw
Biznesowych, zwraca uwagę na alternatywną definicję networkingu, rozumianego jako „rzetelne
służenie i profesjonalne proszenie o pomoc”.
Podstawowy problem według autora stanowi to, że gubimy istotę i treść w naszej
sieci powiązań biznesowych, a rzez to nie potrafimy podjąć działań we właściwym
czasie i w odpowiedniej kolejności. Rodzimy networking cierpi także na inne
dolegliwości, które ujawnili internauci na stronie www.DlaczegoNetworkingNieDziala.pl.
Za pośrednictwem niniejszej książki Maciej Gnyszka odpowiada na ich pytania, rozwiewa
wątpliwości i udowadnia, że ta metoda rozwijania biznesu może być naprawdę
skuteczna, o ile poświęci się odpowiednią ilość czasu, by zrozumieć stojącą za
nią filozofię oraz opanować narzędzia.
Podziękowania (7)
Wstęp (9)
Rozdział 1. Krótka historia networkingu w Polsce (11)
Rozdział 2. Na czym polega networking i dlaczego mało kto o tym wie (15)
- 2.1. Definicja (16)
- 2.2. Ważna jest kolejność! (18)
- 2.3. Rzetelne służenie (19)
- 2.4. Profesjonalne proszenie o pomoc (20)
Rozdział 3. Dlaczego networking czasem działa? (23)
- 3.1. Trzy pouczające historie (23)
- 3.2. Dwa teoretyczne filary networkingu (29)
- 3.3. Pięć koniecznych warunków, by podróżować między chmurami społecznymi (34)
Rozdział 4. Dlaczego networking z reguły nie działa? (55)
- 4.1. Jak nie działa, jak działa? (56)
- 4.2. Stres (57)
- 4.3. Brak finalizacji kontraktów (58)
- 4.4. Delikatne komunikowanie potrzeb (59)
- 4.5. Czy rozdawanie wizytówek przynosi korzyści? (61)
- 4.6. Nie mam czasu (62)
- 4.7. Słaba autoprezentacja (65)
- 4.8. Nieufność (66)
- 4.9. Kolesiostwo (67)
- 4.10. Nierówność partnerów i onieśmielenie (69)
- 4.11. Rzetelność (71)
- 4.12. Bałagan w kontaktach (74)
- 4.13. Zbyt duża liczba kontaktów wirtualnych versus liczba rzeczywistych znajomości
(75)
- 4.14. Niezgłaszanie się z prośbą o pomoc (76)
- 4.15. Nieposzerzanie sieci kontaktów w ramach networkingu (78)
- 4.16. Traktowanie networkingu jako dodatku, a nie jako jednego z narzędzi pracy (79)
- 4.17. Nietrafione rekomendacje a intuicja (80)
- 4.18. Pokemonizm (81)
- 4.19. Introwersja (82)
- 4.20. Zmyślone prośby (84)
- 4.21. Nie stać mnie na networking (86)
- 4.22. Zakończenie rozmowy (88)
- 4.23. Nadmiar materiału (89)
- 4.24. Wampiryzm (90)
- 4.25. Podtrzymanie relacji (91)
- 4.26. Pora na networking (93)
- 4.27. Wiedza (95)
- 4.28. Fałszywe przekonania (96)
- 4.29. Wykluczenie (97)
- 4.30. Lojalni klienci (98)
- 4.31. Brak oferty networkingowej (99)
Rozdział 5. Tydzień Hardcorowego Networkera - system (101)
- 5.1. Założenia (101)
- 5.2. Centrum tygodnia (102)
- 5.3. Początek tygodnia (102)
- 5.4. Dalsza część tygodnia (103)
- 5.5. Przygotowanie do spotkania networkingowego (109)
- 5.6. Spotkanie networkingowe (110)
Rozdział 6. Przegląd różnych ofert networkingowych i ich charakterystyka
(113)
- 6.1. BNI, TB czy inne? (113)
- 6.2. Regionalne Izby Przemysłowo-Handlowe (116)
- 6.3. Międzynarodowe Izby Handlowe (116)
Rozdział 7. Jak przetrwać event - najlepsze strategie (119)
- 7.1. Wspólny problem - stres (119)
- 7.2. Kto przychodzi na eventy? (120)
- 7.3. Strategia wygrywająca (132)
Rozdział 8. Networkować można wszędzie (133)
- 8.1. Różne sytuacje networkingowe (133)
- 8.2. Strategia wygrywająca w przypadku sytuacji niespecyficznych (134)
Rozdział 9. Kultywowanie relacji (137)
- 9.1. Po co kultywować relacje? (137)
- 9.2. Zaplanowana spontaniczność? (138)
- 9.3. Parę dobrych sposobów na kultywowanie relacji (140)
Rozdział 10. Dobre nawyki networkera (145)
- 10.1. Jak mogę Ci pomóc? (145)
- 10.2. Naucz mnie sprzedawać swój biznes! (146)
- 10.3. Kto jest kontrahentem Twojego kontrahenta? (146)
Rozdział 11. Trzy etapy zaawansowania (149)
- 11.1. Etap I: reaktywny (149)
- 11.2. Etap II: proaktywny (150)
- 11.3. Etap III: synergiczny (150)
Rozdział 12. Dalsze pytania dotyczące networkingu, które inni zadali za
Ciebie (Q&A) (151)
Rozdział 13. Co dalej? (165)
Dodatek A. Scenariusze rozmów (167)
- A.1. Prośba o rekomendację (167)
- A.2. Podziękowanie za rekomendację (168)
- A.3. Follow-up (169)
- A.4. Wyrażenie niezadowolenia (170)
- A.5. Odmowa wydania rekomendacji (172)
Dodatek B. Test oceniający skłonności networkingowe (175)
174 strony, oprawa miękka