|
ZARZĄDZANIE WIEDZĄ A PRZEWAGA KONKURENCYJNA PRZEDSIĘBIORSTWA MIĘDZYNARODOWEGO UJĘCIE TEORETYCZNE I PRAKTYCZNE
SONIEWICKI M. wydawnictwo: DIFIN, 2017, wydanie Icena netto: 49.29 Twoja cena 46,83 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego
Ujęcie teoretyczne i praktyczne
We współczesnej literaturze, zarówno naukowej, jak i publicystycznej, często podkreśla
się znaczenie wiedzy w gospodarce. Powszechnie używane są terminy „gospodarka oparta
na wiedzy” czy „gospodarka wiedzy”. Co jednak w praktyce oznaczają one dla szeroko
rozumianego przedsiębiorstwa – nie tylko dla wielkich koncernów, ale także dla małych
czy średnich podmiotów gospodarczych?
Książka kompleksowo przedstawia wymienione zagadnienia i ukazuje, jak każdego
rodzaju firma, operująca w dowolnej branży, może lub nawet powinna funkcjonować w
warunkach gospodarki opartej na wiedzy. W tym kontekście szczególny nacisk został położony
na przedsiębiorstwa działające międzynarodowo, na wielu rynkach. Publikacja skupia się
na problematyce kształtowania przewagi konkurencyjnej firmy poprzez odpowiednią
organizację procesów w obszarze wiedzy, przedstawiając jej powiązanie z działaniami w
zakresie marketingu i rynku. Opisane zagadnienia teoretyczne zostały zobrazowane na przykładzie
czterech, różnej wielkości przedsiębiorstw.
Książka opiera się na badaniach naukowych i przeznaczona jest dla studentów kierunków
ekonomicznych i biznesowych, pracowników naukowych, a także dla praktyków biznesu. Może
ona stanowić źródło cennych wskazówek dla osób zarządzających każdego rodzaju
przedsiębiorstwami, nie tylko międzynarodowymi.
Wstęp
Rozdział 1. Zasób wiedzy a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
1.1. Charakterystyka pojęcia wiedza
1.1.1. Definicja
1.1.2. Rodzaje wiedzy
1.2. Gospodarczy wymiar zasobu wiedzy
1.2.1. Znaczenie zasobu wiedzy w gospodarce industrialnej
1.2.2. Zmiana roli zasobu wiedzy we współczesnych procesach gospodarczych -
transformacja w kierunku gospodarki opartej na wiedzy
1.3. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
1.4. Zasób wiedzy a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa: ujęcie statyczne oraz
dynamiczne
1.5. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 2. Istota dynamicznego podejścia do zasobu wiedzy w przedsiębiorstwie
2.1. Dynamiczne koncepcje w obszarze wiedzy i uczenia się w przedsiębiorstwie
2.1.1. Zarządzanie wiedzą
2.1.2. Organizacyjne uczenie się (organizational learning)
2.1.3. Organizacja ucząca się (learning organization)
2.1.4. Pozostałe koncepcje w zakresie wiedzy
2.1.5. Różnice i relacje pomiędzy poszczególnymi koncepcjami w zakresie wiedzy i
uczenia się
2.1.6. Dynamiczne koncepcje w zakresie wiedzy - ujęcie integracyjne
2.2. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie
2.2.1. Modele i strategie zarządzania wiedzą
2.2.2. Społeczno-kulturowe oraz organizacyjne elementy zarządzania wiedzą
2.2.3. Rola technologii informacyjnych i komunikacyjnych w zarządzaniu wiedzą
2.2.4. Kompleksowe podejście do zarządzania wiedzą
2.3. Procesy zarządzania wiedzą
2.3.1. Pozyskiwanie i kreacja wiedzy
2.3.2. Zachowywanie i rozpowszechnianie wiedzy
2.3.3. Wykorzystywanie wiedzy
2.3.4. Ochrona wiedzy
2.3.5. Podsumowanie podejścia procesowego
2.4. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 3. Orientacja na wiedzę a tworzenie przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstwa
3.1. Orientacja rynkowa przedsiębiorstwa
3.2. Charakterystyka orientacji przedsiębiorstwa na wiedzę
3.3. Modelowe ujęcie roli orientacji na wiedzę w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstwa
3.4. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 4. Orientacja na wiedzę a tworzenie międzynarodowej przewagi
konkurencyjnej przedsiębiorstwa
4.1. Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa
4.2. Modelowe ujęcie roli orientacji na wiedzę w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji
4.3. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 5. Empiryczna egzemplifikacja rozważań - studia przypadku
5.1. Airbus Defence and Space
5.2. Euroflorist
5.3. Trepko
5.4. CFG Exposition
Zakończenie
Bibliografia
186 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|