Starość między tradycją a współczesnością
Składana w ręce czytelników książka jest pokłosiem niezwykłego wydarzenia, które
miało miejsce we wrześniu 2015 r. w Lublinie. Po raz drugi w historii działalności
uniwersytetów trzeciego wieku w Polsce odbyło się tu spotkanie zarządu AIUTA –
Międzynarodowego Stowarzyszenia Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Celem prezentowanego zbioru opracowań skupionych wokół idei edukacji ustawicznej
jest ukazanie istotnego związku między refleksjami teoretycznymi, przykładami badań
empirycznych dotyczących zagadnień starości i starzenia się a praktycznymi
rozwiązaniami i podejmowanymi przez konkretne podmioty oraz instytucje działaniami na
rzecz osób starszych. Dzięki refleksji wielu znakomitych autorów z różnych środowisk
i krajów czytelnik ma możliwość zapoznania się z różnymi perspektywami
teoretycznymi, a także rozwiązaniami praktycznymi. Przyjęte przez redaktora tomu
zestawienie tekstów i ich układ z jednej strony służy wskazaniu przykładowych
innowacyjnych rozwiązań z różnych stron świata w dziedzinie aktywności edukacyjnej
osób starszych, z drugiej zaś strony przybliża niezwykle interesujący i
wielopłaszczyznowy świat refleksji teoretycznej nad starością.
Oby oddany do rąk czytelnika tom był zachętą do oglądu zmieniającej się
rzeczywistości społecznej, do spojrzenia na proces uczenia się przez całe życie z
innej niż polska perspektywy, a także do poszukiwania odpowiedzi na wciąż otwarte
pytania: Na ile znamy i rozumiemy sytuację osób starszych? W jakim stopniu społeczna i
profesjonalna odpowiedź na potrzeby edukacyjne i na inne rodzaje aktywności osób
starszych jest adekwatna i skuteczna?
Monika Dorota Adamczyk
Wprowadzenie
Część I. Starość jako potencjał
Maria Braun-Gałkowska
Ludzie starzy bywają różni
Stanisława Steuden
Mądrość jako efekt integracji doświadczeń życiowych
Część II. Edukacja w okresie późnej dorosłości – teoria i praktyka
Monika Dorota Adamczyk
Edukacja w okresie późnej dorosłości jako forma uczestnictwa społecznego osób
starszych
Małgorzata Stanowska
Rola uniwersytetów trzeciego wieku w edukacji osób starszych
Małgorzata Stanowska
Międzynarodowe Stowarzyszenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku (AIUTA)
Monika Dorota Adamczyk
Przygotowanie do emerytury w opinii uczestników badania BALL– Be Active through
Lifelong Learning
Część III. Uniwersytety trzeciego wieku na świecie
Gunhild Hammarström
Attracting New Categories of Students to Uppsala U3A
Lin Yuanhe
Understanding the Third Age Students in the New Generation
Morag Tamisari
A New Lease of Life in the U3A in the UK
Nadezda Hrapkova
Older Students in Universities. Learning Needs, Motivation,
Barriers and Requirements
Część IV. Uniwersytety trzeciego wieku – doświadczenia polskie
Wiesława Borczyk
Kierunki działalności Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego
Wieku w Polsce – nowe wyzwania
Ilona Skibińska-Fabrowska
Edukacja ekonomiczna seniorów
Noty o autorach
164 strony, Format: 16.0x23.5, oprawa miękka