Ksi±¿ka, któr± trzymasz w d³oni, jest drugim wydaniem kultowego bestselleru o
sekretach pracy w trybie LAB. Autor gruntownie przejrza³ i opracowa³ materia³ od
podstaw, ale zachowa³ charakterystyczn± strukturê pierwszego wydania, dziêki czemu z
publikacji tej skorzystaj± osoby o ró¿nym poziomie zaawansowania. Mimo ¿e ksi±¿ka ma
stanowiæ ¼ród³o wiedzy technicznej dla profesjonalistów, jest napisana w sposób u³atwiaj±cy
zrozumienie i zapamiêtanie nawet do¶æ trudnych zagadnieñ, takich jak praca na
warto¶ciach kana³u L, mieszanie kana³ów, zaawansowane techniki maskowania czy
stosowanie LAB do korekty klipów wideo.
W tej ksi±¿ce w¶ród zagadnieñ dotycz±cych retuszu zdjêæ:
Wstêp (ix)
1. ZAGADKA KANIONU. Wstêp do podstawowych krzywych, skutecznie i naturalnie
podkre¶laj±cych kolory, na przyk³adach zdjêæ z kategorii, która ¶wietnie do takich
technik pasuje.
- Lista zalet (4)
- Przestrzeñ LAB w 30 sekund (5)
- O Czytelniku, ksi±¿ce i jej strukturze (6)
- £±czenie sk³adników (7)
- Korekcja zdjêcia kanionu krok po kroku (9)
- Skok na trochê g³êbsz± wodê (10)
- Czytelno¶æ i przesada (10)
- Nauka nie posz³a w las (13)
- Dekada zmian (15)
- Czternasty beta-czytelnik (19)
- Jednoczesny kontrast w praktyce (21)
- Co to znaczy lepiej? (22)
- Sprzyjaj±ce czynniki (22)
- Metoda "na Marsjanina" (24)
- Na naukê nigdy nie jest za pó¼no (26)
2. PRZESTRZEÑ LAB W LICZBACH. Ogólny opis modelu LAB z uwzglêdnieniem kana³ów
kolorów przeciwstawnych, kolorów nierzeczywistych oraz ujemnych i dodatnich warto¶ci
barw.
- Trzy zestawy kana³ów (32)
- Role poszczególnych kana³ów (34)
- Model liczbowy (36)
- Obs³uga czerwieni (38)
- Naj³atwiejszy z ca³ej trójki (38)
- Podró¿ z o¶mioma przystankami (44)
- Ograniczenia prób ekranowych (46)
- Przestrzeñ bez ograniczeñ (48)
- Wp³yw dostêpnego zakresu barw na jasno¶æ (50)
3. WOLNO¦Æ I ODPOWIEDZIALNO¦Æ. Jak silne wzmocnienie kolorów w LAB jeste¶
sk³onny zaakceptowaæ? To zale¿y, do jakiego stopnia pogodzisz siê ze zmianami w ich
charakterze.
- Spójrzmy na k±ty pod innym k±tem (54)
- Cztery wariacje na temat zachodu s³oñca (56)
- Badanie gruntu (60)
- Zwiêkszanie ró¿norodno¶ci barw (61)
- Co za du¿o (koloru), to niezdrowo (62)
- Wprowadzenie do akcji (65)
- Akcje i panel PPW (69)
- Zaleta i niedogodno¶æ (71)
- Wyj±tek: filmy (71)
- Najlepsze rozwi±zanie (72)
- Szybko znaczy dobrze (75)
- Tryby Color (Kolor) i Luminosity (Jasno¶æ) (76)
- Optymalne wykorzystanie czasu (78)
4. ZA DU¯O, CZYLI W SAM RAZ. Zamiast od razu d±¿yæ do przyjemnego
uatrakcyjnienia barw na md³ym zdjêciu, id¼ na ca³o¶æ. Przesad¼, a potem siê
zreflektuj. Ten proces ³atwo zautomatyzowaæ.
- Metoda tradycyjna i metoda lepsza (79)
- £y¿ka dziegciu w beczce miodu (80)
- Najbardziej prawdopodobny kandydat (82)
- Na podstawie liczb czy na oko? (84)
- Opcja dla akcji (87)
- Struktura akcji (88)
- Jak przesadziæ z kolorem? (89)
- "Krzywienie" masek (95)
- Niedowidz±cy na tropie (98)
- Czasem wrêcz brakuje s³ów (100)
- A je¶li Stwórca nie rozró¿nia barw? (104)
5. ODRÓ¯NIÆ DOBRE OD Z£EGO. LAB oferuje praktyczne, opcjonalne metody
korygowania przebarwieñ i jest najlepszym narzêdziem do "ocieplania" zdjêæ.
- Zawê¿anie krêgu podejrzanych (106)
- Sposób egzekucji (107)
- Opinia przysiêg³ych (108)
- Postêpowanie dowodowe (109)
- Racjonalna alternatywa (109)
- Wra¿enie ciep³a (112)
- Kwestia koloru dope³niaj±cego (113)
- Zalety maskowania (115)
- A oto werdykt (118)
- Brakuj±cy punkt bieli (124)
- Jak naprawiæ kwiaty? (126)
- Najczystsze mo¿liwe barwy (127)
- Tworzenie wariantu tylko na potrzeby ³±czenia (129)
- Kiedy nie ma nic do stracenia (130)
- Ostatnia kombinacja (131)
6. WYOSTRZANIE DLA IMPRESJONISTÓW. Kiedy¶ mieli¶my tylko filtr Unsharp Mask
(Maska wyostrzaj±ca), ale dzi¶ wyostrzanie typu "produwanie" sta³o siê
form± sztuki.
- Definicja wyostrzania (137)
- Stare metody, nowe cele (138)
- Kompletna akcja wyostrzaj±ca (139)
- Definicja produwania w kolorze (140)
- Kolory dope³niaj±ce w s³oneczn± niedzielê (142)
- Szaleñstwo i dyscyplina (143)
- Trio z prze³omu stuleci (146)
- Kana³ po kanale (151)
- Na innej kanwie (152)
- Zadanie dla produwania w kolorze (154)
- Ca³a gamma problemów (155)
- O zakresie dostêpnych barw i jego konsekwencjach (158)
- Odmiany wyostrzania (159)
- Zas³u¿y³e¶ na aureolê? (162)
7. WKRACZASZ DO LASU PE£NEGO MITÓW I NIEBEZPIECZEÑSTW. Zrozumienie
przestrzeni LAB wymaga wyzbycia siê b³êdnych uprzedzeñ i u¶wiadomienia sobie
prawdziwych zagro¿eñ.
- Nie tylko w krainie ba¶ni (164)
- Soczy¶cie kolorowa biel (175)
- Dok³adnie czy estetycznie? (176)
- Formu³a i jej konsekwencje (179)
- Rozpalone niebo (179)
- W³a¶ciwy kana³ do "krzywienia" (180)
- Intensywne kolory w przestrzeni CMYK (181)
- Uwagi na zakoñczenie (186)
8. CZYTELNICY PODSUMOWUJ¡. Beta-czytelnicy opracowali w³asny rozdzia³, aby
podsumowaæ rolê opisanych w pierwszej po³owie ksi±¿ki technik w ich metodach
postêpowania.
- Kaniony i pochodne (190)
- LAB z wizyt± na ¶lubie (191)
- Palec opatrzno¶ci (192)
- Co chcemy osi±gn±æ? (192)
- Pa³acowy ogród (196)
- Zmiany w ci±gu ostatniej dekady (196)
- Perypetie z pras± i polityka (200)
- Poza widocznym spektrum barw (204)
- W razie w±tpliwo¶ci przeczytaj instrukcjê obs³ugi (204)
- Multimedia w responsywnym ¶wiecie (205)
- Niektóre zmiany da siê przewidzieæ (207)
9. ZALETY LAB W DZIEDZINIE ZAZNACZANIA I MASKOWANIA. Obiekty, których nie da
siê wyodrêbniæ w dowolnym kanale RGB, bywaj± wyra¼ne w kana³ach A lub B.
- Blend If (Mieszaj, gdy), czyli potêga chyba ¿e... (212)
- Zastêpowanie nieba (214)
- Korzy¶ci z konstruowania masek (215)
- Koñczenie retuszu kwiatów (216)
- Maskowanie czy suwaki Blend If (Mieszaj, gdy)? (219)
- Dotyk Midasa i suwaki Blend If (Mieszaj, gdy) (222)
- Akcja, która przyciemnia niebo (223)
- Podzielony kraj, podzielone zdjêcie (225)
- LAB w s³u¿bie kryminalistyki (227)
- Piêæ metod uwyra¼niania odcisku buta (229 - 234)
- Najlepsza operacja to brak operacji (234)
10. CZERWONE CZY NIEBIESKIE, CZYLI NIEZDECYDOWANI KLIENCI. Najbardziej
przekonuj±cy sposób na radykalne zmiany w kolorystyce (albo na uzyskanie zgodno¶ci ze
specyfikacj± PMS).
- Trzy etapy zmiany koloru (238)
- Opracowywanie strategii (239)
- Wykluczanie t³a przy u¿yciu suwaków Blend If (Mieszaj, gdy) (241)
- W odpowiedzi na pro¶by retuszerów (242)
- Zmiana warto¶ci L na bli¿sz± docelowej (245)
- K jak klucz (247)
- Robocza warstwa u¶redniaj±ca (248)
- Wróæmy do dziecinnej igraszki (252)
11. NIEISTNIEJ¡CE KOLORY, NIEMO¯LIWY RETUSZ. Co siê dzieje, gdy w LAB
pojawia siê kolor nie tylko spoza dostêpnego zakresu, ale zupe³nie nierzeczywisty?
- Na scenê wkracza duch koloru (259)
- Teatr absurdu (259)
- Bêdzie z tego dysput na tydzieñ (261)
- Liczba napastników i tak wkrótce uro¶nie (262)
- Jeden skok przecie¿ wystarczy (264)
- Trafisz do piek³a za sposób, w jaki cytujesz Pismo (265)
- I tym podobne kosza³ki-opa³ki (266)
- Takim mora³em koñczy siê mój katechizm (268)
- Nierzeczywiste kolory, prawdziwe efekty (270)
12. NAJLEPSZA PRZESTRZEÑ DO RETUSZU. LAB ¶wietnie zdaje egzamin przy
tworzeniu kola¿y, usuwaniu mory, naprawianiu starych odbitek, a nawet barwieniu
czarno-bia³ych zdjêæ.
- Jeszcze raz o kolorze i kontra¶cie (273)
- Kana³y, które nie musz± siê pokrywaæ (274)
- Cztery pokolenia zdjêæ (276)
- Fotograf i tkanina (281)
- Kwartet têcz (282)
- Trzy regu³y dla retuszerów (286)
- Porównanie mo¿liwo¶ci (289)
- G±bka na sterydach (290)
- Dylemat z bichromi± (291)
- Barwienie za pomoc± warstw (294)
- Dodawanie barw i masek (295)
- Powitajmy odwrócone "U" (299)
13. MELODIA SZUMU. LAB ma wiele zalet na polu redukcji szumu. W tym rozdziale
go¶cinnie wyst±pi³ autor Marco Olivotto, który omawia nowe mo¿liwo¶ci, w tym Camera
Raw.
- She's a Rainbow (Rolling Stones) (303)
- Eight Miles High (Byrds) (303)
- Filigree and Shadow (This Mortal Coil) (309)
- The Whole of the Moon (The Waterboys) (309)
- Film Noir (The Gaslight Anthem) (313)
- Surface Blur (Rozmycie powierzchniowe) kontra Dust & Scratches (Kurz i rysy) (313)
- The Great Gig in the Sky (Pink Floyd) (314)
- Bringing It All Back Home (Bob Dylan) (316)
- Signal To Noise (Peter Gabriel) (319)
14. CTRL, KLIK I WSZYSTKO POD KONTROL¡. Za pomoc± zaawansowanych krzywych LAB
mo¿na zdumiewaj±co skutecznie izolowaæ obiekty bez konieczno¶ci stosowania zaznaczeñ.
- Ctrl plus klikniêcie (322)
- Kszta³towanie krzywych AB (323)
- Na co warto uwa¿aæ? (324)
- Czytanie w my¶lach klienta (325)
- Cztery strza³y w krzyw± kana³u A (327)
- W poszukiwaniu koz³a ofiarnego (328)
- Kiedy zadanie jest nieoczywiste (332)
- S³ownictwo drukarzy (334)
- Dziesiêæ lat ró¿nicy w metodach terapeutycznych (337)
- Ziemia mówi sama za siebie (341)
15. PRZESTRZEÑ LAB I WIDEO. W Photoshopie jest obecnie mo¿liwa zaawansowana
obróbka wideo. Na najlepsze efekty mog± liczyæ znawcy krzywych MM, umiej±cy obej¶æ
siê bez masek.
- Film rz±dzi siê swoimi prawami (346)
- Ograniczenia formatu (347)
- Punkt dla krzywych MM (351)
- Szukanie zamienników masek (351)
- Zalety i wady odstêpstw od neutralno¶ci (354)
- Skomplikowana struktura warstw (355)
- Które czerwienie wybraæ? (358)
16. UNIWERSALNY SPOSÓB WYMIANY INFORMACJI. O tym, jak (powinno siê)
wykorzystywaæ przestrzeñ LAB do wierniejszego dopasowywania kolorów... je¶li tylko
widz da siê przekonaæ.
- Przestrzenie kolorów, modele kolorów, konwersje i kalibracja (361)
- Potê¿ny problem z przestrzeni± wzorcow± (362)
- Sêdzia kalosz (363)
- W poszukiwaniu przestrzeni jednorodnej (365)
- Przeszkody w nauce (367)
- Co chcemy zobaczyæ? (370)
- Konsekwencje dla kalibracji (371)
- Dopasowywanie kolorów Pantone, których dopasowaæ siê nie da (372)
- Zachowaæ ró¿nicê (374)
- Konsekwencje ignorowania znaczników profili (375)
- Standard nie do ruszenia (377)
17. MIESZANIE Z U¯YCIEM KANA£ÓW A I B. Ostatnia technika LAB jest potê¿na,
a zarazem nielogiczna i polega na nak³adaniu niezawieraj±cych detali kana³ów A i B na
bardzo wa¿ny kana³ L.
- Tryb Overlay (Nak³adka) i jego kuzyni (381)
- Salut dla trybów Multiply (Pomnó¿) i Overlay (Nak³adka) (383)
- Quiz: nazwij pó³kana³y (385)
- Rozkwit stulecia (386)
- Maskowanie na podstawie nasycenia (387)
- Wyostrzanie i nasycenie (390)
- Brakuj±ce warianty (392)
- Rozja¶nianie twarzy technik± nak³adania kana³ów (394)
- Rzuæmy trochê ¶wiat³a na ten temat (399)
18. KANIONY, KONCEPCJE I ZMIANY. Postêpy techniczne s± dobre. Postêpy w
naszym podej¶ciu do zdjêæ s± jeszcze lepsze.
- Zarys planu B (404)
- Wp³yw automatyki (405)
- Twarz to (jednak) nie kanion (408)
- Zwyciêstwo nowoczesnych metod (410)
- Nie chodzi o to, ilu ludziom co¶ siê spodoba (411)
- Znaczenie terminu bez znaczenia (413)
- Impresjonizm i tradycjonalizm (415)
- Szum mieszka w trzech kana³ach (418)
Podziêkowania (430)
Uwagi i informacje o autorach zdjêæ (431)
Skorowidz (438)