|
EUROPEJSKIE KINO GATUNKÓW
KLETOWSKI P. RED. wydawnictwo: WYD UJ, 2016, wydanie Icena netto: 48.35 Twoja cena 45,93 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Europejskie kino gatunków
Książka zawiera pionierską na gruncie polskiego filmoznawstwa próbę opisu
fenomenu europejskiego kina gatunkowego, tworzonego w obrębie najważniejszych
kinematografii Starego Kontynentu.
Odnajdziemy tu szkice poświęcone niemieckim, skandynawskim, włoskim, hiszpańskim i
brytyjskim horrorom, reprezentantom lokalnej odmiany science fiction, sowieckiej komedii
muzycznej, polskim kryminałom, jak też gatunkom charakterystycznym dla Europy: spaghetti
westernom, giallo, filmom erotycznym czy jugosłowiańskim filmom partyzanckim.
Autorzy zamieszczonych w tomie tekstów przybliżają także sylwetki mistrzów kina
klasycznego (Jean-Pierre Melville, Sergio Leone, Mario Bava, Tinto Brass, Jesús Franco),
jak i twórców współczesnych (Jörg Buttgereit, Nicolas Winding Refn, Bruno Dumont).
Publikacja ta wypełnia lukę w badaniach kina gatunkowego w Polsce, udowadniając, że
europejskie kino gatunkowe nie świeci tylko światłem odbitym kinematografii
hollywoodzkiej, lecz stanowi nierzadko oryginalną – zarówno w warstwie estetycznej,
jak i intelektualnej – propozycję.
Piotr Kletowski
Europejskie kino gatunkowe – w stronę opisu zjawiska 13
Krzysztof Gonerski
Śmierć w sześciu odsłonach, czyli rzecz o niemieckim horrorze 27
Maciej Muszalski
Od Körkarlen do Frostbiten. Osiemdziesiąt trudnych lat w historii szwedzkiego
horroru 75
Grzegorz Dryja
Dziwne losy wytwórni Hammer 93
Bartłomiej Paszylk
Nie grzebcie trupów! O narodzinach, śmierci i zmartwychwstaniu horroru
hiszpańskiego 125
Grzegorz Fortuna Jr.
Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy 137
Anita Bielańska
Pewnego razu w Europie… – różnorodne oblicza spaghetti westernu 155
Adam Horowski
Spaghetti post-apocalypse. Kino z odzysku 175
Dorota Machniewska
Uchwycić niemożliwe, czyli o europejskim kinie science fiction 187
Jan Trzupek
W krainie Golema i robota – uwagi o czechosłowackim filmie fantastycznym 209
Małgorzata Flig
Śmiejąca się ideologia – fenomen sowieckiej komedii muzycznej lat 30. XX
wieku 225
Patrycjusz Pająk
Jugosłowiański film partyzancki – geneza i przemiany gatunku 239
Łukasz Maciejewski
Kogo kręci historia? Polskie kino historyczne 255
Katarzyna Wajda
PRL w kryminale, czyli zbrodnia (nie)doskonała. Peerelowskie filmy kryminalne
275
Rafał Chwała
Gangster alla polacca, czyli polski film gangsterski 295
Patrycja Włodek
Jean-Pierre Melville – auteur maudit i gatunki 309
Paweł Hapka
Franco – Sade 327
Diana Dąbrowska
Erotyczne kino Tinto Brassa, czyli ekranowa praktyka nieskrępowanego libido
341
Maciej Barwacz
Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego 357
Marek Sfugier
Podróż w ciemność czy ucieczka w stronę światła? Autorskie kino gatunków
Nicolasa Windinga Refna 375
Piotr Kletowski
Amerykańskie kino gatunkowe jako „palimpsest” europejskiego kina
arthouse’owego – O hipertekstualnej strategii twórców Nowego Hollywoodu 393
Bibliografia 413
Noty autorskie 427
448 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|