Jednolity Plik Kontrolny
Publikacja przedstawia praktyczne wskazówki odnoszące się do przygotowania
Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) zgodnie z wymogami Ministerstwa Finansów, zarówno od
strony prawnopodatkowej jak i technicznej.
Zawarto w niej informacje i wyjaśnienia na temat wybranych struktur JPK
poświęconych ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku od towarów i usług, faktur,
ksiąg rachunkowych, magazynów oraz wyciągów bankowych. Ponadto opisano obowiązki
podatników związane z nowym modelem raportowania danych podatkowych w formie
elektronicznej, uwzględniając aspekty procedury podatkowej - w tym nową procedurę
kontroli celno-skarbowej, a także wskazano na potencjalne sankcje z tytułu
niedostosowania się do nowych wymagań. W opracowaniu zaprezentowano również zarys
budowy wybranych struktur JPK oraz czytelne zestawienia przedstawiające, które
informacje, w jakim formacie i z jakimi ograniczeniami wymagane są przez kluczowe
struktury JPK.
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla adwokatów, radców prawnych, sędziów,
notariuszy, komorników, prokuratorów oraz doradców podatkowych. Będzie cennym źródłem
wiedzy dla pracowników administracji rządowej i samorządowej, ekonomistów, księgowych
oraz menedżerów i przedsiębiorców zobowiązanych do raportowania JPK. Zainteresuje
także przedstawicieli nauki prawa, ekonomii i rachunkowości.
Wykaz skrótów | str. 13
Słowo wstępne | str. 17
Rozdział 1
Jak wyglądała e-kontrola bez Jednolitego Pliku Kontrolnego | str. 19
1.1. Wprowadzenie | str. 19
1.2. Regulacje prawa podatkowego w zakresie kontroli elektronicznej przed wprowadzeniem
Jednolitego Pliku Kontrolnego | str. 21
1.2.1. Uwagi ogólne | str. 21
1.2.2. E-kontrola przeprowadzana przez naczelników US przed wprowadzeniem Jednolitego
Pliku Kontrolnego | str. 22
1.2.3. E-kontrola przeprowadzana przez dyrektorów UKS przed wprowadzeniem Jednolitego
Pliku Kontrolnego | str. 26
Rozdział 2
Wprowadzenie obowiązku przekazywania Jednolitego Pliku Kontrolnego na żądanie w
trakcie e-kontroli | str. 30
2.1. Wprowadzenie | str. 30
2.2. Kto i kiedy ma obowiązek raportowania Jednolitego Pliku Kontrolnego na żądanie |
str. 37
2.3. Dane za okresy sprzed wejścia w życie przepisów dotyczących Jednolitego Pliku
Kontrolnego | str. 50
2.4. Jak można przekazać Jednolity Plik Kontrolny na żądanie | str. 51
2.5. Jednolity Plik Kontrolny w trakcie czynności kontrolnych organów podatkowych i
kontroli skarbowej | str. 52
2.5.1. Uwagi ogólne | str. 52
2.5.2. Jednolity Plik Kontrolny a czynności sprawdzające uregulowane w ordynacji
podatkowej | str. 53
2.5.3. Jednolity Plik Kontrolny a kontrola podatkowa | str. 55
2.5.4. Jednolity Plik Kontrolny a postępowania podatkowe | str. 56
2.5.5. Jednolity Plik Kontrolny a postępowania kontrolne | str. 57
2.5.6. Jednolity Plik Kontrolny a czynności sprawdzające uregulowane w ustawie o
kontroli skarbowej | str. 58
2.5.7. Jednolity Plik Kontrolny a Krajowa Administracja Skarbowa | str. 59
2.5.7.1. Nowa administracja podatkowa, czyli kilka słów o Krajowej Administracji
Skarbowej | str. 59
2.5.7.2. Nowa procedura kontroli celno-skarbowej - zarys podstaw | str. 63
2.5.7.3. Przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego w ramach kontroli celno-skarbowej |
str. 65
Rozdział 3
Obowiązek raportowania comiesięcznego Jednolitego Pliku Kontrolnego dla
ewidencji VAT | str. 68
3.1. Wprowadzenie | str. 68
3.2. Jednolity Plik Kontrolny na żądanie a nowy obowiązek comiesięcznego Jednolitego
Pliku Kontrolnego dla VAT | str. 69
3.3. Jak i komu przekazywać dane w przypadku comiesięcznego raportowania Jednolitego
Pliku Kontrolnego dla VAT | str. 71
3.4. Rozliczenia kwartalne VAT a obowiązek comiesięcznego raportowania Jednolitego Pliku
Kontrolnego dla VAT | str. 74
3.4.1. Uwagi ogólne | str. 74
3.4.2. Nowelizacja ustawy VAT a podatnicy składający deklaracje VAT kwartalne | str. 76
3.5. Obowiązek comiesięcznego raportowania Jednolitego Pliku Kontrolnego dla VAT a
jednostki samorządu terytorialnego | str. 78
3.6. Obowiązek korekty JPK_VAT | str. 85
3.7. JPK_VAT a pełnomocnik | str. 88
Rozdział 4
Wymogi techniczne w zakresie przekazania Jednolitego Pliku Kontrolnego fiskusowi |
str. 90
4.1. Wprowadzenie | str. 90
4.2. Przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego drogą elektroniczną - specyfikacja
interfejsów usług Jednolitego Pliku Kontrolnego | str. 92
4.3. Przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego drogą elektroniczną - środowisko
testowe i produkcyjne | str. 95
4.4. Przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego drogą elektroniczną - aplikacja
kliencka Ministerstwa Finansów | str. 96
4.5. Przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego drogą elektroniczną - urzędowe
poświadczenie odbioru (UPO) | str. 99
4.6. Przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego drogą elektroniczną - najczęstsze
problemy | str. 102
Rozdział 5
Potencjalne sankcje za nieprzekazanie danych w formie Jednolitego Pliku
Kontrolnego | str. 104
5.1. Potencjalne sankcje za nieprzekazanie danych w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego
na żądanie | str. 104
5.2. Potencjalne sankcje za brak JPK dla ewidencji VAT bez żądania (JPK_VAT) | str. 107
Rozdział 6
Struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego - zarys architektury wybranych struktur
| str. 112
6.1. Wprowadzenie | str. 112
6.2. Architektura struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego | str. 113
6.3. Zmiany struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego od 2017 r. | str. 119
Rozdział 7
Zestawienie zakresu danych wymaganych przez wybrane struktury Jednolitego Pliku
Kontrolnego | str. 121
7.1. Struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego - szczegółowe zestawienie wymaganych danych
| str. 121
7.2. Struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego w wersji (1) obowiązujące od 1 lipca 2016
r. | str. 123
7.2.1. Uwagi ogólne | str. 123
7.2.2. Części wspólne - Nagłówek JPK | str. 124
7.2.3. Części wspólne - Identyfikacja Podmiotu | str. 126
7.2.4. Ewidencja zakupów i sprzedaży VAT - JPK_VAT (1) - dla okresów rozliczeniowych
przypadających przed 2017 r. | str. 128
7.2.5. Faktury - JPK_FA (1) | str. 139
7.2.6. Księgi rachunkowe - JPK_KR (1) | str. 156
7.2.7. Magazyn - JPK_MAG (1) | str. 165
7.2.8. Wyciągi bankowe - JPK_WB (1) | str. 174
7.3. Wybrane struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego obowiązujące od 1 stycznia 2017 r.
Ewidencja zakupów i sprzedaży VAT - JPK_VAT (2) | str. 177
Rozdział 8
Podstawowe problemy podatników związane z przygotowaniem się do raportowania
wybranych struktur Jednolitego Pliku Kontrolnego | str. 194
8.1. Uwagi ogólne | str. 194
8.2. Struktura 1 - księgi rachunkowe | str. 195
8.2.1. Uwagi ogólne | str. 195
8.2.2. Zależności pomiędzy poszczególnymi częściami JPK_KR | str. 197
8.2.3. Sposób raportowania w ramach JPK_KR | str. 198
8.2.4. Główne problemy przy wypełnianiu struktury JPK_KR | str. 202
8.2.4.1. Identyfikacja zespołu, kategorii oraz podkategorii kont | str. 203
8.2.4.2. Identyfikacja informacji łączącej zapis ujęty w Dzienniku z odzwierciedleniem
zapisu na koncie księgi głównej lub ksiąg pomocniczych | str. 204
8.2.4.3. Wskazywanie kodu operatora | str. 204
8.2.4.4. Sposób prezentowania wartości w polach "DziennikKwotaOperacji" oraz
"SumaKwotOperacji" | str. 205
8.2.4.5. Identyfikacja "łącznika" systemowego pomiędzy kontami
przeciwstawnymi | str. 206
8.3. Struktura 2 - wyciąg bankowy | str. 207
8.3.1. Uwagi ogólne | str. 207
8.3.2. Zakres raportowania w ramach JPK_WB | str. 209
8.3.3. Raportowanie klienckich rachunków bankowych przez banki | str. 211
8.3.4. Raportowanie własnych rachunków bankowych przez banki | str. 216
8.3.5. Raportowanie rachunków płatniczych wskazanych w ustawie o usługach płatniczych
| str. 217
8.3.6. Główne problemy przy uzupełnianiu struktury JPK_WB | str. 219
8.3.6.1. Uprawnienie organów podatkowych do przetwarzania danych osobowych | str. 220
8.3.6.2. Uprawnienie organów kontroli skarbowej do przetwarzania danych osobowych | str.
221
8.3.6.3. Wskazywanie salda dla poszczególnych operacji | str. 223
8.4. Struktura 3 - magazyn | str. 224
8.4.1. Uwagi ogólne | str. 224
8.4.2. Zależności pomiędzy poszczególnymi częściami JPK_MAG | str. 226
8.4.3. Zakres raportowania | str. 227
8.4.4. Sposób raportowania danych w strukturze JPK_MAG | str. 228
8.4.5. Główne problemy | str. 229
8.4.5.1. Definicja magazynu | str. 229
8.4.5.2. Podział magazynów i jego szczegółowość | str. 230
8.4.5.3. Rodzaje raportowanych dokumentów magazynowych | str. 230
8.4.5.4. Związek z księgami rachunkowymi | str. 232
8.4.5.5. Związek z polityką rachunkowości | str. 232
8.4.5.6. Wartości ruchów magazynowych | str. 233
8.4.5.7. Przesunięcia międzymagazynowe | str. 233
8.4.5.8. Daty | str. 233
8.4.5.9. Dane kontrahentów | str. 234
8.4.5.10. Powiązanie z fakturami | str. 234
8.4.5.11. Wolumen danych | str. 235
8.5. Struktura 4 - ewidencja zakupów i sprzedaży VAT | str. 235
8.5.1. Struktura JPK_VAT | str. 235
8.5.2. Zmiany w strukturze JPK_VAT dla rozliczeń VAT od 2017 r. | str. 238
8.5.3. Zmiany w ewidencjach VAT a JPK_VAT dla rozliczeń od 2017 r. | str. 241
8.5.4. Cel JPK_VAT i zgodność struktury z deklaracją VAT | str. 246
8.5.5. Raportowane dane w sytuacji zmiany wzorów deklaracji VAT | str. 248
8.5.6. Korekty danych w sytuacji zmiany wersji schem JPK_VAT | str. 249
8.5.7. "Zerowe" JPK_VAT | str. 250
8.5.8. Główne problemy przy wypełnianiu struktury JPK_VAT | str. 250
8.5.8.1. Dane adresowe podatników zagranicznych | str. 251
8.5.8.2. Waluta danych | str. 253
8.5.8.3. Zaokrąglenia | str. 254
8.5.8.4. Numeracja wpisów | str. 256
8.5.8.5. NIP wystawcy w transakcji z krajem trzecim | str. 257
8.5.8.6. Data sprzedaży | str. 257
8.5.8.7. Numer dokumentu | str. 258
8.5.8.8. Szczegółowość danych sprzedaży i zakupu | str. 259
8.6. Struktura 5 - faktury | str. 260
8.6.1. Struktura JPK_FA | str. 260
8.6.2. Cel JPK_FA | str. 262
8.6.3. Faktury zakupowe poza JPK_FA | str. 262
8.6.4. Główne problemy przy wypełnianiu struktury JPK_FA | str. 265
8.6.4.1. Parametr sterujący JPK_FA | str. 265
8.6.4.2. Raportowanie faktur walutowych | str. 268
8.6.4.3. Numer faktury | str. 270
8.6.4.4. Raportowanie numeru VAT | str. 271
8.6.4.5. Typy faktur | str. 275
8.6.4.6. Faktury korygujące i zbiorcze faktury korygujące | str. 276
8.6.4.7. Przypisywanie atrybutów | str. 276
8.6.4.8. Więcej niż jedno zwolnienie na fakturze | str. 277
8.6.4.9. Stawki | str. 278
8.6.4.10. Odwrotne obciążenie i sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu | str. 279
8.6.4.11. Data sprzedaży | str. 280
8.6.4.12. Kto wskazuje na samofakturowanie? | str. 281
8.6.4.13. Nietypowe jednostki miary | str. 282
8.6.4.14. "P_10" nie zawsze z rabatem | str. 282
8.6.4.15. Cena jednostkowa netto, brutto, a może obie? | str. 283
8.6.4.16. Wartość netto czy wartość brutto? A może obie? | str. 284
Rozdział 9
Przyszłość Jednolitego Pliku Kontrolnego | str. 285
9.1. Uwagi ogólne | str. 285
9.2. Spółka celowa do celów informatyzacji służb skarbowych a Jednolity Plik
Kontrolny | str. 286
9.3. Centralny Rejestr Faktur a Jednolity Plik Kontrolny | str. 288
Autorzy | str. 291
296 stron, Format: 14.5x20.3, oprawa miękka