|
OD ROMANSU DO POWIEŚCI STUDIA O POLSKIEJ LITERATURZE NARRACYJNEJ DRUGA POŁOWA XVII WIEKU-PIERWSZA POŁOWA XIX WIEKU
BOHUSZEWICZ P. wydawnictwo: WYD UMK, 2017, wydanie Icena netto: 57.59 Twoja cena 54,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Od "romansu" do powieści.
Studia o polskiej literaturze narracyjnej (druga połowa XVII wieku-pierwsza połowa
XIX wieku)
Materia książki Pawła Bohuszewicza, zarówno w sensie teoretyczno-, jak i
historycznoliterackim, jest złożona i bogata. Mierzy się on w niej nie z kilkoma, ale z
wieloma problemami, co sprawia, że jego wykład jest czasem niełatwy. Jednak czytelnik
może zawsze liczyć na wsparcie Autora, który ucieka się do częstych przypomnień i
rekapitulacji. Poszczególne rozdziały są wprawdzie odrębnymi studiami, ale z drugiej
strony każdy z nich ma kompozycję podporządkowaną tytułowej formule. Każe to
spojrzeć na rozprawę jako na całość właściwie skomponowaną, przemyślaną i
zwartą. Od „romansu” do powieści to książka w pełni dojrzała i, nie zawaham się
powiedzieć, wybitna, nie tylko uczona, ale także po prostu mądra. Do jej zalet należy
także wysoki poziom świadomości metodologicznej.
Fragment recenzji wydawniczej Mariusza Kazańczuka
Podziękowania / 11
Wstęp / 13
Rozdział I
Relacje „osobowe” w komunikacji „romansowej” i powieściowej (w kontekście
Bachtinowskiej filozofii słowa powieściowego)
A. Wstęp. Języki teoretyczne / 36
1. Relacje osobowe? / 40
2. Problemy z Bachtinem / 45
3. Krótki przewodnik po Bachtinowskich konceptach / 48
B. „Dwie linie stylistyczne w powieści europejskiej” / 51
1. Relacje komunikacyjne w powieści z pierwszej linii stylistycznej / 57
2. Relacje komunikacyjne w powieści z drugiej linii stylistycznej / 74
Rozdział II
„A więc to zakochany zabiera głos i mowi”. Podmiot, miłość i wypowiedź w
barokowej powieści heroiczno-miłosnej i oświeceniowej powieści sentymentalnej
A. Zindywidualizowana formalizacja: podmiot, miłość i wypowiedź w barokowej
powieści heroiczno-miłosnej / 108
1. „Miłość dworna” / 108
2. Podmiot, miłość i wypowiedź w barokowej powieści heroiczno-miłosnej / 130
3. Między dwornością a sentymentalnością, czyli Historyja książęcia Aryjamena
Marii Beaty Zawiszanki i Kleomira albo igrzysko Fortuny Tomasza Witolda Aleksandrowicza /
139
B. Zindywidualizowana deformalizacja: podmiot, miłość i wypowiedź w oświeceniowej
powieści sentymentalnej / 155
1. „Stare” i „nowe”. Model negocjacji / 155
2. „Identyczne burze przetaczają się nad ich nieszczęsnymi głowami” / 161
3. „Wieczny powrót”? Przemieszczenie / 166
4. Miłość sentymentalna / 171
C. Julia i Adolf Ludwika Kropińskiego, czyli tekst jako laboratorium tożsamości / 176
1. Powieść Kropińskiego wobec powieści sentymentalnej w Polsce / 176
2. Podmiot podzielony i jego artykulacje / 181
D. Zakończenie / 214
Rozdział III
„Romansowe” i powieściowe eksperymenty narracyjne (z postmodernizmem w tle)
A. Preposteryjna historia literatury / 218
B. O dwóch rodzajach dygresji / 228
C. Archikonwencje wypowiedzi narracyjnej / 235
1. Neutralność opowiadania w stosunku do sytuacji komunikacyjnej i jej uczestników jako
warunek gry w prawdziwość fikcjonalnej opowieści / 237
2. Prymat izotopii nad „rozsunięciem” i „rozszerzeniem” / 239
3. Władza autora nad tekstem i nad sobą samym / 242
4. Spójność / 243
5. Próba doprecyzowania pojęcia archikonwencji / 245
D. „Romansowe” i powieściowe gry z archikonwencjami wypowiedzi narracyjnej / 248
1. Wizerunk złocistej przyjaźnią zdrady Adama Korczyńskiego / 248
2. Pan Antoni Fryderyka Skarbka / 270
E. Zakończenie / 304
Rozdział IV
Od „romansu” do powieści
A. „Romans” i powieść: dwa gatunki, dwa terminy czy dwie strategie
narracyjne? / 312
B. Definiowanie „romansu” i powieści / 327
1. Model warunków koniecznych i wystarczających / 327
2. Model prototypowy / 352
C. Wnioski / 372
Rozdział V
Romansowość: romans jako strategia narracyjna
A. O romansie jako strategii narracyjnej / 381
1. Dialektyka opóźniania / przyspieszania 386
2. Przyjemność / 389
B. Romansowość powieści polskiego oświecenia / 395
1. Pan Unterlejtnant Wojciech / 395
2. Pan Podstoli / 398
3. Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki / 402
4. Od powieści gotyckiej do powieści sentymentalnej / 415
5. Od Kolloandra do Ludomira, czyli o melancholii w powieści miłosnej / 420
Zakończenie / 437
Bibliografia / 441
Nota bibliograficzna / 475
Summary / 477
Indeks osobowy / 481
496 stron, Format: 14.5x22.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|