|
GRUPY REKONSTRUKCJI HISTORYCZNEJ EDUKACJA I KONSUMOWANIE PRZESZŁOŚCI
OLECHNICKI K. SZLENDAK T. KARWACKI A. wydawnictwo: WYD UMK, 2017, wydanie Icena netto: 74.00 Twoja cena 70,30 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Grupy rekonstrukcji historycznej
Edukacja i konsumowanie przeszłości
Grupy rekonstrukcji historyczne. Edukacja i konsumowanie przeszłości to zarazem
kontynuacja badań nad grupami rekonstrukcji historycznej, o których pisaliśmy już w
monografii Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestnictwa w
kulturze. \
W prezentowanej książce pragniemy skupić się na dwóch kwestiach.
Pierwsza to możliwie „panoramiczne” i wielogłosowe pokazanie tego zjawiska z
perspektywy samych zainteresowanych, badaczy i publiczności: naszą intencją było
oddanie głosu rekonstruktorom, zobrazowanie ich motywacji, pasji, subiektywnych
interpretacji różnych aspektów podejmowanej aktywności.
Druga to dyskusja nad wartością wychowawczą rozmaitych działań grup rekonstrukcji
historycznej. Zastanawiamy się nad tym, czy możliwe jest pogodzenie wierności
historycznej z wymogami komercyjnych widowisk, pasji z dążeniem do zysku, nauki z
zabawą. Kultura konsumpcyjna daje nam możliwość zanurzenia się w wybranej epoce
historycznej w stopniu umożliwiającym budowę „alternatywnej” tożsamości, ale
otwarte pozostaje pytanie o to, czy możliwe jest odrzucenie skomercjalizowanej współczesności,
kiedy jest się uwikłanym w charakterystyczne dla niej zależności.
Wstęp (Krzysztof Olechnicki, Tomasz Szlendak, Arkadiusz Karwacki) / 7
„Ludzie biorą to na poważnie!”. Wielogłosowość i wieloobrazowość
rekonstrukcji historycznej (Krzysztof Olechnicki) / 13
Imersja: publiczność / 17
Imersja: aktorzy / 25
Pochwała eskapizmu / 35
Gdanisko / 37
Odpust / 44
Gdzie ty Gajuszu / 54
Wojna dzieci / 61
Co kto lubi / 69
Panem et circenses / 80
Lekcja historii / 90
Jak się zmienia ruch rekonstrukcyjny? / 103
Skuteczni performerzy, połowiczni rebelianci, nieefektywni edukatorzy? (Tomasz
Szlendak) / 109
Połowiczni rebelianci (albo jak być nierozpoznawalną gwiazdą) / 109
Skuteczni performerzy, nieefektywni edukatorzy (albo jak nauczać i animować tylko
siebie) / 131
Czy można być „rozmemłanym rycerzem”? Funkcje wychowawcze grup
rekonstrukcyjnych (Arkadiusz Karwacki) / 155
Wychowanie jako „rozglądanie się w kulturze, takie obcowanie i bycie” / 155
„Przychodzą bo jest show… i zaczynają kombinować…”.
Potencjał wychowawczy grup rekonstrukcyjnych / 160
„Jeśli jest im przedstawiona pełna oferta, to mamy bardzo mądrą młodzież”* –
szkice o wychowaniu w grupach rekonstrukcyjnych / 164
Podsumowanie / 187
Literatura / 189
192 strony, Format: 16.0x22.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|