|
SZTUKA DZIECIĘCA I MŁODZIEŻOWA A NOWE MEDIA
WRÓBLEWSKI M. KRUSZYŃSKA E. SZWAGRZYK A. RED. wydawnictwo: WYD UMK, 2015, wydanie Icena netto: 43.20 Twoja cena 41,04 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media
Książka Sztuka dziecięca i młodzieżowa a nowe media wyrosła z przekonania jej
autorów i redaktorów, że przemiany cywilizacyjne i kulturowe w zakresie technik
komunikowania mają istotny wpływ na model czy wzorzec sztuki, w tym również sztuki dla
dzieci i młodzieży.
Rewolucja informatyczna i dominacja multimediów z jednej strony, z drugiej zaś
mniejsza aktywność czytelnicza dorosłych i dzieci skłaniają do refleksji nad tym, co
jest naprawdę ważne dla tych i kolejnych pokoleń młodych ludzi. Autorzy niniejszej
publikacji zgodnie wychodzą z założenia, że sztuka – literatura, film, muzyka –
mają zasadniczy wpływ na postawę i zachowanie dziecka, które dorasta w globalizującym
się świecie. Nic zatem nie zwalnia artystów z konieczności dbania o artystyczny i
intelektualny poziom tworzonych artefaktów; dotyczy to także zjawisk kultury czy sztuki
popularnej, reprezentowanej przez gry komputerowe, przez portale internetowe dedykowane
dzieciom. Ocena tego wszystkiego to zadanie nie tylko krytyków sztuki, ale także naukowców,
zajmujących się na co dzień wybranymi zjawiskami kultury dziecięcej, w tym przede
wszystkim sztuki.
Nowe media w niniejszej książce nie są traktowane jako (jedyne) źródło
przyczyniające się do spadku czytelnictwa i obniżenia poziomu wielu artefaktów
adresowanych do dziecięcego odbiorcy. Niewątpliwie język nowych mediów przekształca
język sztuki i poddaje go swoistej „obróbce” technologicznej. Pewne subtelne treści,
związane choćby ze sferą duchową, moralną, imaginacyjną, trochę inaczej
funkcjonują w przekazie multimedialnym niż w literaturze czy teatrze. Nie znaczy to
jednak, że przekaz artystyczny w formie elektronicznej musi być gorszy czy nawet
szkodliwy dla dziecka. Na pewno tak nie jest i wiele zależy od artystycznego poziomu,
pomysłowości twórców współczesnej sztuki dla dzieci i młodzieży. Język nowych
mediów jedynie ułatwia tworzenie oraz dystrybuowanie treści, czyni je atrakcyjniejszymi
wizualnie. Sprzyja również rozwiązaniom prostym czy nawet prostackim w zakresie choćby
fabuły i użytych środków artystycznych.
Znikanie dziecięcego czytelnika? W stronę „nowomedialnego dzieciństwa” (Maciej
Wroblewski) / 7
Dziecko w kulturze słowa elektronicznego
Miłosz Kłobukowski, Wtajemniczenie w kulturę. Literatura dziecięca i młodzieżowa
wobec szans, wyzwań i zagrożeń nowych mediów / 17
Aleksandra Szwagrzyk, Stare (vs.) nowe: literatura dla młodych odbiorców a dyskurs
nowych mediów / 31
Weronika Kostecka, Bohaterowie polskiej prozy dla dzieci i młodzieży jako użytkownicy
nowych mediów. Rekonesans / 39
Agnieszka Kulig, Pokolenie social media – między codziennością a fikcją literacką
(na przykładzie Wszystkich lajkow Marczuka Pawła Beręsewicza) / 53
Dominik Borowski, Jak w nowych mediach promuje się czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży?
Wybrane przykłady / 63
Elżbieta Kruszyńska, Literatura dla dzieci i młodzieży w nowej rzeczywistości, nowa
rzeczywistość w literaturze dla dzieci i młodzieży / 75
Katarzyna Kotaba, Interaktywne książki dla dzieci na urządzenia mobilne / 89
Lidia Urbańczyk, Intermedialność horrorów dla niedorosłych odbiorców / 101
Małgorzata Rauch, „Inter” i „hiper” na lekcjach języka polskiego – teoretyczne
i pragmatyczne aspekty zagadnienia z perspektywy polonisty / 117
Maciej Wroblewski, E-book jako czytelnicze doświadczenie młodzieży / 127
Dziecko w kulturze obrazu
Marta Baszewska, Tradycyjne i nowoczesne ilustracje a psychologia odbioru literatury
dziecięcej/ 139
Marta Woszczak, Książka, e-book, aplikacja; papier, czytnik, tablet – przemiany dziecięcej
książki obrazkowej/ 153
Beata Gromadzka, Rola książki obrazkowej i książki ilustrowanej w przygotowaniu do
odbioru narracji intermedialnej/ 167
Jolanta Karwowska, Hanna Milewska Inicjacja w kulturę czytania. Multimedialne publikacje
Fundacji Festina Lente/ 181
Dziecko w kulturze gry komputerowej
Emilya Ohar, Dorota Michułka, Dziecko i gry we współczesnym świecie digital resources
(sposoby percepcji) / 193
Artur Skweres, Marketingowy pragmatyzm w hybrydycznej adaptacji Igrzysk Śmierci Suzanne
Collins/ 213
Łukasz Grajewski, Uwagi o fabularności cyklu powieści i filmów o Harrym Potterze/ 227
Dziecko w kulturze dźwięku
Ewa Fabiańska-Jelińska, Twórczość dla dzieci polskich kompozytorów muzyki współczesnej/
245
Sonia Mrzygłocka, Płyta analogowa i audiobook. Dźwiękowe realizacje Kopciuszka / 253
Biogramy / 261
268 stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|