|
TOŻSAMOŚĆ ZAWODOWA KSIĘGOWYCH WYMIAR HISTORYCZNY ORGANIZACYJNY MENEDŻERSKI ETYCZNY I PSYCHOLOGICZNY
ŻURAW P. wydawnictwo: d, 2018, wydanie Icena netto: 73.10 Twoja cena 69,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Tożsamość zawodowa księgowych
Wymiar historyczny, organizacyjny, menedżerski, etyczny i psychologiczny
Celem książki jest przedstawienie problematyki działalności, sylwetki oraz profilu
zawodowego księgowych we współczesnych organizacjach biznesowych. Książka odpowiada
na pytanie, jaki powinien być księgowy, co kształtuje jego tożsamość, dlaczego
można nazwać go menedżerem rachunkowości, a także z jakimi spotyka się w swojej
pracy zawodowej problemami natury psychologicznej i etycznej.
Książka pokazuje, że w środowisku osób zajmujących się rachunkowością pojawia
się wiele patologicznych zachowań, będących efektem działania niezgodnego z prawem,
czynionego niekiedy świadomie, z premedytacją, a także ze względu na problemy jego
zawiłości i interpretacji. Kwestia nieuczciwości i nierzetelności w sferze
rachunkowości nie leży jednak wyłącznie po stronie księgowych, ale w dużej mierze po
stronie ich pracodawców, właściciel i przedsiębiorstw, klientów biur rachunkowych,
ogólnie ujmując - różnych relacji personalnych. Wobec powyższego, księgowi z jednej
strony, ze względu na wykonywanie zawodu zaufania publicznego, powinni w swoim zachowaniu
być transparentni, uczciwi, rzetelni, z drugiej zaś, są ograniczeni zależnościami
personalnymi, okolicznościami zawodowymi, w tym lojalnością wobec swoich przełożonych
oraz specyfiką obowiązującego prawa.
Wstęp
Rozdział 1. Człowiek w środowisku zawodowym
1.1. Istota i znaczenie tożsamości
1.2. Pojęcie tożsamości społecznej i zawodowej
1.3. Znaczenie wykonywanego zawodu
1.4. Rola aktywności zawodowej
1.5. Aksjologiczny wymiar ludzkiej pracy
1.6. Specyfika warunków pracy człowieka
1.7. Podsumowanie
Rozdział 2. Ewolucja tożsamości zawodowej księgowych
2.1. Rachunkowość jako przedmiot pracy księgowych
2.2. Początki światowej rachunkowości i zawodu księgowego
2.3. Wykonywanie czynności księgowych w okresie średniowiecza
2.4. Znaczenie pierwszych opracowań z zakresu rachunkowości
2.5. Era wielkich odkryć geograficznych oraz rozwoju kompanii handlowych
2.6. Czasy rewolucji przemysłowej i wielkiego kryzysu gospodarczego
2.7. Okres po II wojnie światowej - harmonizacja i standaryzacja rachunkowości
2.8. Podsumowanie
Rozdział 3. Polskie uwarunkowania rozwoju zawodu księgowego
3.1. Okres do pierwszych rozbiorów Polski
3.2. Czasy zaborów oraz formowanie się organizacji zawodowych księgowych
3.3. Okres dwudziestolecia międzywojennego
3.4. Polska rachunkowość w okresie II wojny światowej
3.5. Czasy gospodarki centralnie planowanej
3.6. Kształtowanie się tożsamości zawodowej księgowych od 1989 roku
3.7. Rozwój zawodu księgowego po roku 2000
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4. Współczesne wymagania dla wykonywania zawodu księgowego w Polsce
4.1. Różne oblicza wykonywania zawodów związanych z rachunkowością
4.2. Sylwetka zawodowa księgowych XXI wieku
4.3. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych
4.4. Certyfikacja zawodowa prowadzona przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
4.5. Główny księgowy w jednostce sektora finansów publicznych
4.6. Uprawnienia biegłego rewidenta
4.7. Uprawnienia doradcy podatkowego
4.8. Wybrane kwalifikacje międzynarodowe
4.9. Podsumowanie
Rozdział 5. Menedżerski i organizacyjny aspekt tożsamości zawodowej
księgowych
5.1. Istota zarządzania oraz miejsce rachunkowości w tym procesie
5.2. Pionierska myśl organizatorska jako możliwa inspiracja dla pracy księgowych
5.3. Kształtowanie się wybranych koncepcji zarządzania i ich aktualność w czasach
współczesnych
5.4. Jakościowy i prakseologiczny wymiar zarządzania
5.5. Funkcja menedżera w organizacji
5.6. Kompetencje menedżerskie księgowych
5.7. Kultura a tożsamość organizacyjna środowiska zawodowego księgowych
5.8. Podsumowanie
Rozdział 6. Etyczne oraz psychologiczne determinanty tożsamości zawodowej osób
zajmujących się rachunkowością
6.1. Idea etyki w przestrzeni biznesowej - założenia teoretyczne
6.2. Zachowania patologiczne jako przejaw nierespektowania zasad etycznych
6.3. Wieloaspektowe motywy zachowań patologicznych
6.4. Etyka zawodowa księgowych w praktyce zarządzania
6.5. Przykłady nieetycznych zachowań w obszarze rachunkowości i finansów
6.6. Dylematy etyczne księgowych - studium przypadków
6.7. Zależność między psychologią, zarządzaniem, behawioryzmem i rachunkowością
6.8. Kompetencje emocjonalne niezbędne w wykonywaniu zawodu księgowego
6.9. Wybrane psychologiczne aspekty pracy księgowych
6.10. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Netografia
Akty prawne
Spis rysunków
Spis tabel
354 strony, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|