Dylematy bezpieczeństwa militarnego państw azjatyckich
Wewnętrzne uwarunkowania sekurytyzacji
Celem książki jest próba wyjaśnienia dynamiki wewnętrznych uwarunkowań
bezpieczeństwa militarnego w Azji poprzez analizę studiów przypadku czterech krajów:
Indonezji, Iranu, Jordanii i Singapuru. Przedmiotem badań jest bezpieczeństwo tych
państw, rozpatrywane przy wykorzystaniu teorii sekurytyzacji i próbie jej przełożenia
na realia wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa militarnego. Hipoteza Autorów zakłada,
że to percepcja wewnętrznych zagrożeń i własnych słabości w największym stopniu
determinuje podejście do bezpieczeństwa militarnego.
Wybór Iranu, Indonezji, Jordanii i Singapuru jako studiów przypadku uwarunkowany jest
ich potencjałem porównawczym oraz istotnymi podobieństwami w zakresie problematyki
bezpieczeństwa. We wszystkich tych krajach percepcja zagrożeń o charakterze militarnym
uwarunkowana jest specyfiką wewnętrznych sporów politycznych i jest silnie osadzona w
kontekście społecznym. W efekcie wszędzie tam występuje bądź występowało do
niedawna zjawisko sekurytyzowania zagadnień bezpieczeństwa, które powinny być raczej
elementem rutynowej polityki państwa. Praktyka sekurytyzacji zostaje niejako
zinstytucjonalizowana poprzez stałe podkreślanie konieczności zastosowania
nadzwyczajnych środków i wdrażania specjalnych procedur w celu neutralizacji
zagrożeń, tworzy to sprzyjające warunki do instrumentalnego wykorzystania
sekurytyzacji. Jednocześnie owa instytucjonalizacja specjalnych środków i procedur nie
prowadzi zazwyczaj do ich przekształcenia w element rutynowej polityki państwa,
ponieważ decydenci polityczni stale podkreślają nadzwyczajny charakter środków,
które wdrażają.
Podziękowania
9
Wstęp
11
ROZDZIAŁ 1
Ramy teoretyczne
17
1.1. Założenia teorii sekurytyzacji
18
1.2. Rozumienie bezpieczeństwa
.
24
1.3. Specyfika bezpieczeństwa w kontekście pozaeuropejskim . 28
ROZDZIAŁ 2
Indonezja – słabnący potencjał sekurytyzujący armii
33
2.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących
. 33
2.1.1. System polityczny
36
2.1.2. Siły zbrojne
.
40
2.1.3. Relacje cywilno-wojskowe
. 45
2.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący
54
2.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących
.
56
2.2.1. Katalog wartości chronionych
58
2.2.2. Postrzegane zagrożenia
.
62
2.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfi ka uwarunkowań społecznych)
64
2.3. Przebieg procesu sekurytyzacji
67
2.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfi kacji) 70
2.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji)
73
2.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, polityczny) 78
ROZDZIAŁ 3
Singapur – administrowanie sekurytyzacją
81
3.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących
81
3.1.1. System polityczny
.
82
3.1.2. Siły zbrojne
85
3.1.3. Relacje cywilno-wojskowe
90
3.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący
. 93
3.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących
93
3.2.1. Katalog wartości chronionych
. 94
3.2.2. Postrzegane zagrożenia
95
3.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfi ka uwarunkowań społecznych)
.
98
3.3. Przebieg procesu sekurytyzacji
99
3.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfikacji) i rzeczywiste działania
(faza mobilizacji) . 100
ROZDZIAŁ 4
Iran – selektywna sekurytyzacja
110
4.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących
110
4.1.1. System polityczny
.
111
4.1.2. Siły zbrojne
114
4.1.3. Relacje cywilno-wojskowe
123
4.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący
. 126
4.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących
128
4.2.1. Katalog wartości chronionych
. 128
4.2.2. Postrzegane zagrożenia
130
4.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfika uwarunkowań społecznych)
.
140
4.3. Przebieg procesu sekurytyzacji
143
4.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfi kacji) 144
4.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji)
150
4.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, polityczny) 157
ROZDZIAŁ 5
Jordania – sekurytyzacja w obliczu realnych wyzwań
. 161
5.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących
161
5.1.1. System polityczny
.
162
5.1.2. Siły zbrojne
165
5.1.3. Relacje cywilno-wojskowe
170
5.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący
. 173
5.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących
175
5.2.1. Katalog wartości chronionych
. 175
5.2.2. Postrzegane zagrożenia
176
5.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfi ka uwarunkowań społecznych)
.
181
5.3. Przebieg procesu sekurytyzacji
184
5.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfikacji) 184
5.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji)
188
5.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, polityczny) 196
Zakończenie
198
Abstract
.
202
Wykaz skrótów
.
203
Bibliografia
204
222 strony, Format: 17.4x15.9, oprawa miękka