wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 31.65 30,07   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DYLEMATY BEZPIECZEŃSTWA MILITARNEGO PAŃSTW AZJATYCKICH WEWNĘTRZNE UWARUNKOWANIA SEKURYTYZACJI


FIJAŁKOWSKI Ł. JARZĄBEK J.

wydawnictwo: WYD UW, 2018, wydanie I

cena netto: 31.65 Twoja cena  30,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dylematy bezpieczeństwa militarnego państw azjatyckich

Wewnętrzne uwarunkowania sekurytyzacji


Celem książki jest próba wyjaśnienia dynamiki wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa militarnego w Azji poprzez analizę studiów przypadku czterech krajów: Indonezji, Iranu, Jordanii i Singapuru. Przedmiotem badań jest bezpieczeństwo tych państw, rozpatrywane przy wykorzystaniu teorii sekurytyzacji i próbie jej przełożenia na realia wewnętrznych uwarunkowań bezpieczeństwa militarnego. Hipoteza Autorów zakłada, że to percepcja wewnętrznych zagrożeń i własnych słabości w największym stopniu determinuje podejście do bezpieczeństwa militarnego.

Wybór Iranu, Indonezji, Jordanii i Singapuru jako studiów przypadku uwarunkowany jest ich potencjałem porównawczym oraz istotnymi podobieństwami w zakresie problematyki bezpieczeństwa. We wszystkich tych krajach percepcja zagrożeń o charakterze militarnym uwarunkowana jest specyfiką wewnętrznych sporów politycznych i jest silnie osadzona w kontekście społecznym. W efekcie wszędzie tam występuje bądź występowało do niedawna zjawisko sekurytyzowania zagadnień bezpieczeństwa, które powinny być raczej elementem rutynowej polityki państwa. Praktyka sekurytyzacji zostaje niejako zinstytucjonalizowana poprzez stałe podkreślanie konieczności zastosowania nadzwyczajnych środków i wdrażania specjalnych procedur w celu neutralizacji zagrożeń, tworzy to sprzyjające warunki do instrumentalnego wykorzystania sekurytyzacji. Jednocześnie owa instytucjonalizacja specjalnych środków i procedur nie prowadzi zazwyczaj do ich przekształcenia w element rutynowej polityki państwa, ponieważ decydenci polityczni stale podkreślają nadzwyczajny charakter środków, które wdrażają.


Podziękowania                         9
Wstęp                             11

ROZDZIAŁ 1
Ramy teoretyczne                       17
1.1. Założenia teorii sekurytyzacji                  18
1.2. Rozumienie bezpieczeństwa                  . 24
1.3. Specyfika bezpieczeństwa w kontekście pozaeuropejskim     . 28

ROZDZIAŁ 2
Indonezja – słabnący potencjał sekurytyzujący armii       33
2.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących           . 33
2.1.1. System polityczny                    36
2.1.2. Siły zbrojne                      . 40
2.1.3. Relacje cywilno-wojskowe                . 45
2.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący            54
2.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących                   . 56
2.2.1. Katalog wartości chronionych               58
2.2.2. Postrzegane zagrożenia                 . 62
2.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfi ka uwarunkowań społecznych)                      64
2.3. Przebieg procesu sekurytyzacji                 67
2.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfi kacji)   70
2.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji)           73
2.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, polityczny)   78

ROZDZIAŁ 3
Singapur – administrowanie sekurytyzacją           81
3.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących           81
3.1.1. System polityczny                   . 82
3.1.2. Siły zbrojne                      85
3.1.3. Relacje cywilno-wojskowe                90
3.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący           . 93
3.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących                   93
3.2.1. Katalog wartości chronionych              . 94
3.2.2. Postrzegane zagrożenia                 95
3.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfi ka uwarunkowań społecznych)                     . 98
3.3. Przebieg procesu sekurytyzacji                 99
3.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfikacji) i rzeczywiste działania (faza mobilizacji)         . 100

ROZDZIAŁ 4
Iran – selektywna sekurytyzacja                110
4.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących           110
4.1.1. System polityczny                   . 111
4.1.2. Siły zbrojne                      114
4.1.3. Relacje cywilno-wojskowe                123
4.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący           . 126
4.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących                   128
4.2.1. Katalog wartości chronionych              . 128
4.2.2. Postrzegane zagrożenia                 130
4.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfika uwarunkowań społecznych)                     . 140
4.3. Przebieg procesu sekurytyzacji                 143
4.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfi kacji)   144
4.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji)           150
4.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, polityczny)   157

ROZDZIAŁ 5
Jordania – sekurytyzacja w obliczu realnych wyzwań      . 161
5.1. Natura i tożsamość aktorów sekurytyzujących           161
5.1.1. System polityczny                   . 162
5.1.2. Siły zbrojne                      165
5.1.3. Relacje cywilno-wojskowe                170
5.1.4. Niepaństwowi aktorzy sekurytyzujący           . 173
5.2. Koncepcje bezpieczeństwa przyjęte i wykorzystywane przez aktorów sekurytyzujących                   175
5.2.1. Katalog wartości chronionych              . 175
5.2.2. Postrzegane zagrożenia                 176
5.2.3. Charakterystyka grup odbiorców (specyfi ka uwarunkowań społecznych)                     . 181
5.3. Przebieg procesu sekurytyzacji                 184
5.3.1. Sekurytyzacja deklarowana/werbalna (faza identyfikacji)   184
5.3.2. Rzeczywiste działania (faza mobilizacji)           188
5.3.3. Odbiór dyskursu bezpieczeństwa (społeczny, polityczny)   196

Zakończenie                          198
Abstract                           . 202
Wykaz skrótów                        . 203
Bibliografia                          204


222 strony, Format: 17.4x15.9, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022