Interes polityczny w realizacji polityki oświatowej
Intencją autorów było zweryfikowanie możliwych rozwiązań
dotyczących racjonalizacji sieci szkół gminnych oraz sprawdzenie, na ile faktycznie
przekładają się one na spadek poparcia społecznego udzielanego organom wykonawczym.
Weryfikując zróżnicowane przypadki gmin i sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych
wynikających z przyjętego modelu realizacji polityki oświatowej, autorzy chcieli „odczarować”
powszechne wśród władz gmin (ale i innych interesariuszy lokalnej polityki oświatowej)
przekonanie, że likwidacja szkół jest jednoznaczna z utratą poparcia i faktycznie
zamyka możliwość dalszej kariery politycznej wójtów podejmujących tak radykalne
decyzje.
Ze Wstępu
Praca Anny Kołomycew i Bogusława Kotarby zasługuje na zainteresowanie ze strony
przedstawicieli nauk społecznych, samorządu terytorialnego i oświaty. Została napisana
przez właściwych ludzi we właściwym czasie, który charakteryzuje się głębokimi
zmianami politycznymi i strukturalnymi. Autorzy wykazali się instynktem twórczym i
pokazali, na czym polega rola badacza żyjącego w ,,ciekawych czasach’’.
Z recenzji wydawniczej prof. dr. hab. Andrzeja Piaseckiego
Anna Kołomycew – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o
polityce, adiunkt w Zakładzie Administracji Publicznej i Polityki Społecznej Instytutu
Nauk o Polityce Uniwersytetu Rzeszowskiego. Autorka, współautorka oraz współredaktorka
licznych publikacji z zakresu administracji publicznej, samorządu terytorialnego,
rządzenia publicznego oraz polityk publicznych. Uczestniczka programu post-doc w School
of Economics, Management and Statistics University of Bologna. Od 2018 roku członek
zespołu badawczego realizującego projekt „Od dialogu do deliberacji. Podmioty
niepubliczne jako (nie)obecny uczestnik lokalnego procesu decyzyjnego” finansowanego
przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Bogusław Kotarba – doktor nauk politycznych, adiunkt w Zakładzie
Administracji Publicznej i Polityki Społecznej Instytutu Nauk o Polityce Uniwersytetu
Rzeszowskiego. Posiada bogate doświadczenie zawodowe; pracował zarówno w sektorze
przedsiębiorstw, jak i w administracji publicznej (przez dwie kadencje pełnił funkcję
wójta). Zainteresowania naukowe koncentruje na problematyce samorządu terytorialnego,
zwłaszcza gmin, oraz na lokalnych politykach publicznych. Autor monografii Walka
polityczna na forum Rady Miasta Rzeszowa w latach 2002-2010 (2011) oraz kilkudziesięciu
innych publikacji.
Wstęp
Rozdział I. System oświaty w Polsce
1.1. Ewolucja polityki oświatowej
1.1.1. Reformy polityki oświatowej po 1989 roku
1.1.2. Reforma systemu oświaty w 1999 roku
1.2. System oświaty w Polsce po 1999 roku
1.3. Zasady i źródła finansowania oświaty w Polsce
1.3.1. Subwencja oświatowa jako źródło finansowania oświaty
1.3.2. Dotacje celowe w systemie finansowania oświaty
Rozdział II. Polityka oświatowa jako lokalna polityka publiczna
2.1. Polityka publiczna - definiowanie i modele analizy
2.2. Lokalna polityka publiczna
2.3. Lokalna polityka oświatowa
2.3.1. Programowanie lokalnej (gminnej) polityki oświatowej
2.3.2. Implementacja lokalnej polityki oświatowej
2.3.3. Ewaluacja
Rozdział III. Ramy teoretyczne analizy procesów racjonalizacji polityki oświatowej
3.1. Racjonalność realizacji zadań publicznych a interes lokalnych interesariuszy
3.2. Formy racjonalizacji sieci szkół prowadzonych przez gminy
3.3. Konflikt społeczny w procesie realizacji polityk publicznych
Rozdział IV. Charakterystyka badanych gmin - wybrane aspekty
4.1. Uwarunkowania demograficzne
4.2. Aktywność społeczna
4.3. Struktura sieci szkół prowadzonych przez gminy
4.4. Sytuacja finansowa
4.4.1. Dochody gmin
4.4.2. Wydatki
4.4.3. Zadłużenie
Rozdział V. Interes polityczny a racjonalność w realizacji polityki
oświatowej. Wyniki badań
5.1. Metodologia badań (terenowych)
5.2. Wskazywane powody racjonalizacji sieci szkół w gminach
5.3. Inicjatywa i działania poprzedzające formalną likwidację szkoły
5.4. Reakcje interesariuszy lokalnej polityki oświatowej na planowaną likwidację
szkoły
5.4.1. Mobilizacja społeczności lokalnej w związku z informacją o planowanych zmianach
w sieci szkół gminnych
5.4.2. Rola lidera w procesie mobilizacji społecznej i działaniach na rzecz utrzymania
szkół
5.5. Pozycja wójta w społeczności lokalnej
5.6. Rola szkoły w środowisku lokalnym
5.7. Przebieg konfliktów na tle likwidacji szkoły
5.8. Konsekwencje likwidacji szkół
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Spis tabel
Spis wykresów
Noty o autorach
Indeks nazwisk
382 strony, Format: 28.8x12.4, oprawa miękka