|
HANDEL I FINANSE MIĘDZYNARODOWE W ŚWIETLE WYZWAŃ XXI WIEKU
BARTOSIK-PURGAT M. HADRYŚ-NOWAK A. RED. wydawnictwo: CEDEWU, 2018, wydanie Icena netto: 66.39 Twoja cena 63,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Handel i finanse międzynarodowe w świetle wyzwań XXI wieku
Monografia "Handel i finanse międzynarodowe w świetle wyzwań XXI wieku"
stanowi próbę przedstawienia wieloaspektowości i złożoności funkcjonowania
przedsiębiorstw w "globalnej wiosce".
Jej Autorzy prezentują różnorodne zagadnienia zarówno w ujęciu teoretycznym, jak
i praktycznym, które związane są z:
-tendencjami oraz wyzwaniami w sferze międzynarodowych stosunków gospodarczych;
-oraz budowaniem międzynarodowej pozycji rynkowej przedsiębiorstwa.
Książka jest przeznaczona zarówno dla studentów uczelni ekonomicznych, badaczy
zajmujących się omawianą problematyką, jak również dla przedsiębiorstw
funkcjonujących na rynkach zagranicznych i tych, które dopiero zamierzają rozpocząć
działania tego typu.
Wstęp
Prof. zw. dr hab. Jerzy Schroeder
Prof. zw. dr hab. Henryk Mruk
Część I Uwarunkowania współpracy międzynarodowej w erze globalizacji
Rozdział 1
Wpływ filarów konkurencyjności na pozycję konkurencyjną gospodarki Polski i
krajów GW-4 w okresie poakcesyjnym - Edward Molendowski, Paweł Folfas
1.1. Istota i metody pomiaru międzynarodowej konkurencyjności gospodarki
1.2. Zmiany pozycji konkurencyjnej Polski na tle krajów GW-4
1.3. Czynniki wpływające na pozycję konkurencyjną Polski na tle krajów GW-4
1.3.1. Zmiany wartości wskaźników wg Global Competitiveness Report
1.3.2. Wpływ poszczególnych czynników - analiza statystyczna
Bibliografia
Rozdział 2
Uwagi o konkurencyjności gospodarek doganiających w dobie globalizacji -
Elżbieta Czarny, Małgorzata Żmuda
2.1. Wewnętrzne ograniczenia rozwojowe gospodarek doganiających jako przeszkoda w
budowaniu międzynarodowej pozycji konkurencyjnej
2.2. Udział gospodarek doganiających w gospodarce globalnej jako szansa
przezwyciężenia naturalnych barier rozwojowych
2.3. Liberalizacja wymiany handlowej i przepływu czynników produkcji
2.4. Rozwój globalnych łańcuchów wartości
Bibliografia
Rozdział 3
Wyzwania w relacjach handlowych Republiki Południowej Afryki z Unią Europejską
w XXI w. - Małgorzata Czermińska, Joanna Garlińska-Bielawska
3.1. Stosunki handlowe Unii Europejskiej z Republiką Południowej Afryki
3.2. Główne wyzwania w negocjacjach Umowy o Handlu, Rozwoju i Współpracy (Trade,
Development and Cooperation Agreement, TDCA)
3.3. Zmiany warunków prowadzenia handlu RPA z Unią Europejską wprowadzone przez SADC
EPA - korzystniejsze rozwiązania czy nowe trudności?
Bibliografia
Rozdział 4
Indo-Azja-Pacyfik - instytucjonalizacja współpracy - Andżelika
Kuźnar, Jerzy Menkes
4.1. Punkt wyjścia i ramy analizy
4.2. Pivot do Azji, powrót do Ameryki, odwrót od neoizolacjonizmu - czyli meandry
polityki USA
4.3. Indo-Pacyfik - region lub instytucja
4.4. Instytucjonalizacja współpracy regionalnej
4.5. Reaktywność polityki USA
Bibliografia
Rozdział 5
Interakcje i współpraca w systemie innowacyjnym - Zdzisław W.
Puślecki
5.1. System innowacyjny a proces innowacyjny
5.2. System innowacyjny w kreacji konkurencyjności
5.3. Alianse technologiczne, komplementarne i addytywne oraz konsorcja badawczo-rozwojowe
Bibliografia
Rozdział 6
Polityka innowacyjna a systemy innowacji w Unii Europejskiej - Marzenna
Anna Weresa
6.1. Systemy innowacji a polityka innowacyjna - wzajemne zależności
6.2. Polityka gospodarcza oparta na naukowych podstawach - przegląd literatury przedmiotu
6.3. Rola nauki w procesie tworzenia polityki innowacyjnej w Unii Europejskiej
Bibliografia
Rozdział 7
Udział krajów grupy BRICS i Unii Europejskiej w światowym handlu towarowym -
Tadeusz Sporek
7.1. Wpływ czynnika surowcowego na kształtowanie gospodarki wybranych krajów BRICS, UE
i USA
7.2. Znaczenie instytucji finansowych we współpracy międzynarodowej - Nowy Bank Rozwoju
i Rezerwowy Fundusz Walutowy grupy BRICS
7.3. Najważniejsze ustalenia na wybranych szczytach przywódców grupy G-20 w latach
2008-2017
7.4. Udział krajów grupy BRICS w światowym handlu towarowym
Bibliografia
Rozdział 8
Brexit a potencjał badawczo-rozwojowy Unii Europejskiej w gospodarce globalnej -
Anna Odrobina
8.1. Architektura globalnych nakładów badawczo-rozwojowych
8.2. Zmiany pozycji UE w globalnych B+R wskutek brexitu
8.3. Brexit a pozycja unijnych korporacji w B+R
Bibliografia
Rozdział 9
Problem dezintegracji we współczesnej gospodarce światowej - przypadek brexit -
Kazimierz Starzyk
9.1. Istota dezintegracji w świetle teorii
9.2. Motywy i modele dezintegracji w świetle doświadczeń historycznych
9.3. Przebieg i rezultaty negocjacji
9.4. Brexit a problem granicy brytyjsko-unijnej
Bibliografia
Rozdział 10
Dostęp do wody a sprzeczność interesów w gospodarce światowej - Adam
Budnikowski
10.1. Dostępność wody w świecie
10.2. Przyczyny konfliktów międzynarodowych dotyczących możliwości korzystania z
zasobów wody i możliwości ich rozwiązywania
10.3. Międzynarodowe konflikty dotyczące korzystania z wody powierzchniowej
10.4. Międzynarodowe różnice w intensywności użytkowania zasobów wody jako podłoże
konfliktów
10.5. Popyt na wodę a handel międzynarodowy
Bibliografia
Rozdział 11
Globalizacja 4.0 - Rafał Śliwiński
11.1. Stary model globalizacji
11.2. Nowy model globalizacji
11.2.1. Rozwój technologii cyfrowej przekształca światowy handel
11.2.2. Decentralizacja globalnego zarządzania zmienia reguły gry
11.3. Czwarta faza globalizacji
Bibliografia
Część II Zarządzanie i finanse przedsiębiorstw w warunkach globalizacji
Rozdział 12
Ekoinnowacje a konkurencyjność przedsiębiorstwa - przegląd badań z krajów
Unii Europejskiej - Tomasz Gołębiowski
12.1. Koncepcja ekoinnowacji i kategorie ekoinnowatorów
12.2. Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw-ekoinnowatorów
12.3. Ekoinnowacje w strategiach konkurowania przedsiębiorstw-ekoinnowatorów
Bibliografia
Rozdział 13
Mezzanine jako innowacyjny instrument finansowania małych i średnich
przedsiębiorstw w Europie ze szczególnym uwzględnieniem Polski - Jan Rymarczyk
13.1. Definicja i cechy mezzanine kapitału
13.2. Zastosowanie mezzanine finansowania
13.3. Instrumenty realizacji mezzanine finansowania
13.4. Przebieg procesu mezzanine finansowania
13.5. Rozwój mezzanine finansowania w Europie
13.6. Mezzanine finansowanie w Polsce
Bibliografia
Rozdział 14
Poziom rozwoju gospodarczego kraju odbiorcy jako czynnik kształtujący strategię
sprzedaży w handlu międzynarodowym na przykładzie BZPG Stomil S.A. - Paweł
Farfał
14.1. Strategie sprzedaży w eksporcie
14.2. Strategia sprzedaży eksportowej w zależności od krajowego rynku docelowego
14.3. Założenia badawcze na podstawie studium przypadku BZPG Stomil S.A.
14.4. Zmiany w strategii sprzedaży międzynarodowej
14.4.1. Marka
14.4.2. Jakość i personalizowanie produktów
14.4.3. Obsługa klienta
14.4.4. Ceny
Bibliografia
Rozdział 15
Proces sukcesji jako wyzwanie dla zarządzania talentami na przykładzie
przedsiębiorstw rodzinnych - Jerzy Schroeder, Alicja Hadryś-Nowak
15.1. Pojęcie zarządzania talentami w organizacji
15.2. Proces sukcesji na przykładzie przedsiębiorstw rodzinnych
15.3. Sukcesja jako element zarządzania talentami
Bibliografia
Rozdział 16
Globalne kariery ekspatriantów w "globalnej wiosce" - Dorota
Simpson
16.1. Dynamika zmian w mobilności ekspatriantów w latach 2013-2017
16.2. Tradycyjne kariery ekspatriantów w biznesie międzynarodowym
16.3. Współczesne formy międzynarodowej mobilności pracowników
16.4. Ścieżki kariery w "globalnej wiosce"
Bibliografia
Rozdział 17
Partnerstwa badawczo-rozwojowe (B+R) w sektorze biofarmaceutycznym -
Łukasz Puślecki
17.1. Współpraca firm w sektorze biofarmaceutycznym z uczelniami
17.2. Rozwój partnerstw B+R w sektorze biofarmaceutycznym
17.3. Przykłady konsorcjów i współpracy B+R w sektorze biofarmaceutycznym
Bibliografia
Rozdział 18
Ocena efektywności funkcjonowania parków technologicznych - problemy
dotychczasowych badań - Michał Staszków
18.1. Pojęcie efektywności
18.2. Metody pomiaru efektywności
18.3. Badania nad efektywnością parków technologicznych w literaturze światowej
Bibliografia
Rozdział 19
Reputacja medialna CEO banków w Polsce w 2016 roku - Filip Szymczak,
Sebastian Bykowski
19.1. Korzyści z obecności CEO w mediach
19.2. Zagrożenia wynikające z obecności CEO w mediach
19.3. Konieczność budowania reputacji medialnej CEO
19.4. Reputacja medialna liderów banków w Polsce w świetle badań empirycznych w 2016
roku
19.4.1. Metodyka badań
19.4.2. Wyniki badań empirycznych
19.4.3. Wnioski z badań empirycznych
Bibliografia
Rozdział 20
Rola otoczenia i jego wpływ na wykorzystanie mediów społecznościowych w
komunikacji marketingowej na rynkach zagranicznych - Małgorzata Bartosik-Purgat
20.1. Nowe media w komunikacji marketingowej
20.2. Znaczenie otoczenia w wykorzystaniu nowych mediów
20.3. Metodyka badawcza
20.4. Rezultaty
Bibliografia
269 stron, Format: 17.3x20.6, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|