Empatyczne zarządzanie w czasach kreatywności performatywnej
Problematyka szeroko rozumianego empatycznego zarządzania i mieszczącego się w nim
zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników, jest relatywnie
nowym obszarem badań w nauce o organizacji i zarządzaniu. Nawiązuje do idei humanizacji
pracy i humanistycznego zarządzania, ale jeszcze bardziej eksponuje potrzebę troski o
pracownika (jego dobrostan) oraz budowania pozytywnych organizacji.
Książkę (inspirowaną nie tylko analizami naukowymi, ale i twórczością
artystyczną) warto przeczytać, gdyż:
- zawiera pierwszą w polskiej literaturze przedmiotu tak wyczerpującą prezentację
koncepcji zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników,
obejmującą także charakterystykę instrumentów wsparcia, które mogą stosować
działy personalne różnorodnych organizacji, chcące pozyskać i zatrzymać
wartościowych pracowników, także z najmłodszych generacji;
- pokazuje zależności między empatycznym zarządzaniem (którego rdzeń stanowi
zarządzanie zorientowane na krytyczne zdarzenia w życiu pracowników) a innymi
koncepcjami zarządzania, np. z Employee Relationship Management (zarządzanie relacjami z
pracownikami);
- odnosi się do wciąż rzadko jeszcze rozpatrywanego rynku doznań;
- objaśnia dlaczego funkcjonowanie zespołów performerskich powinno być przedmiotem
analizy i oceny także z perspektywy HR (human resources);
- omawia przykłady identyfikacji performatywnej kreatywności (z takimi jej cechami, jak
m.in. tworzenie „na żywo” przy współudziale publiczności, traktowanie własnego
ciała jako „surowca” kreacji, dostarczanie wrażeń oraz sprawczość) odnoszące
się do zespołów piłkarskich oraz fotografowania;
- podejmuje wątek wyceny kapitału ludzkiego performerów i wysokiego ryzyka związanego
z ich pracą, które uzasadnia stosowanie szczególnie wobec nich zarządzania
zorientowanego na zdarzenie krytyczne;
- wnosi wkład w doskonalenie metodyki zarządzania ryzykiem personalnym;
- zawiera bogaty, odpowiednio zinterpretowany (w kontekście zarządzania zorientowanego
na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników) materiał empiryczny, pozyskany z wywiadów
z zespołami muzycznymi)
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1
Idea zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników jako
"rdzeń" empatycznego zarządzania - Anna Lipka
1.1. Przesłanki powstania i kulturowo-strategiczne warunki skutecznego stosowania
koncepcji. Definicja i rodzaje zdarzeń krytycznych
1.2. Specyfikacja instrumentów potencjalnie przydatnych w przypadku zdarzeń krytycznych
1.3. Koncepcja zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników a
inne koncepcje zarządzania
1.3.1. Koncepcja Employee Relationship Management (Zarządzania Relacjami z Pracownikami)
i controllingu personalnego oraz HR Scorecard
1.3.2. Zarządzanie różnorodnością
1.3.3. Zarządzanie przez zaufanie i wsparcie organizacyjne
1.3.4. Koncepcja zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi i wysoce efektywnych
systemów pracy
1.4. Zakres empatycznego zarządzania
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2
Zdarzenia krytyczne a wartości generowane przez kreatywne zespoły artystyczne
sztuk performatywnych - Anna Lipka
2.1. Rynek doznań jako przestrzeń funkcjonowania zespołów performerów
2.2. Istota performansu. Zakres performatyki
2.3. Różnicowanie pomiędzy performansem i nie-performansem (na przykładzie zespołów
muzycznych)
2.4. Rodzaje zespołów performerskich i ich miejsce w gospodarce kreatywnej
2.5. Kreatywność charakteru pracy performerów
2.6. Ryzyko zdarzeń krytycznych a wycena kapitału ludzkiego zespołów performatycznych
2.7. Podsumowanie
Rozdział 3
Granice elastyczności/zmienności ról w zespołach kreujących performanse w
warunkach zaistnienia zdarzeń krytycznych jako źródło ryzyka personalnego (na
przykładzie zespołów piłki nożnej) - Stanisław Waszczak
3.1. Futbol jako performans
3.2. Pozycje w zespole piłki nożnej
3.3. Ocena adekwatności specyfikacji ról zespołowych M. Belbina do opisu pozycji w
zespołach piłki nożnej
3.4. Cechy antropometryczne, motoryczne i osobowościowe pożądane w zespole piłkarskim
3.5. Stres spowodowany zdarzeniami krytycznymi w życiu i karierze zawodowej piłkarzy -
wybrane implikacje
3.6. Podsumowanie
Rozdział 4
Wybrane sposoby badania performatywnej kreatywności oraz wpływu zarządzania
zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników na ryzyko personalne zespołów
performerskich - Anna Lipka
4.1. Analiza biograficzna w badaniu fotografowania z perspektywy performatywności
4.2. Wykorzystanie wywiadu do badań relacji: zarządzanie zorientowane na zdarzenia
krytyczne w życiu wykonawców zespołów kreujących performanse - ryzyko personalne
(uwagi metodyczne)
4.3. Podsumowanie
Rozdział 5
Wykorzystanie instrumentów zorientowanych na zdarzenia krytyczne w życiu
pracowników - przykład nieperformatywnej kreatywności profesjonalnego big bandu -
Małgorzata Król
5.1. Opis przygotowania i prowadzenia wywiadu
5.2. Prezentacja respondenta i kierowanego przezeń zespołu artystycznego "Big
Silesian Band"
5.3. Rodzaje stosowanych instrumentów zorientowanych na zdarzenia krytyczne przez lidera
bandu w kontekście sytuacji na rynku pracy i work-life balance
5.4. Podsumowanie
Rozdział 6
Koncepcja zarządzania zorientowanego na zdarzenia krytyczne w życiu pracowników
versus propozycje zespołu performerskiego - Agnieszka Giszterowicz
6.1. Charakterystyka zespołu. Wyniki badań pilotażowych
6.2. Rezultaty wywiadu z zespołem "Anatomy of Mashup"
6.3. Próba interpretacji wywiadu w kontekście przydatności stosowania analizowanej
koncepcji zarządzania
6.4. Propozycja etapów zarządzania ryzykiem personalnym w przypadku wystąpienia
zdarzeń krytycznych
6.5. Zarządzanie przez intuicję jako perspektywiczny model zarządzania w zespole
"Anatomy of Mashup" (refleksje badacza)
6.6. Podsumowanie
Zakończenie
Biblio- i netografia
Spis tabel i schematów
186 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka