|
AGILE RETROSPEKTYWY W ZARZĄDZANIU STANDARDAMI
LOEFFLER M. wydawnictwo: HELION, 2018, wydanie Icena netto: 49.90 Twoja cena 47,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Agile
Retrospektywy w zarządzaniu standardami
Ostatnia z dwunastu zasad Manifestu Agile mówi o retrospektywach. W myśl tej reguły
zespół programistów odbywa regularne spotkania, na których analizuje efekty pracy nad
projektem, myśli nad możliwymi zmianami i odpowiednio dopasowuje działania.
Retrospektywa po każdej iteracji projektu pozwala na niezwykle skuteczne optymalizowanie
pracy zespołu - przeprowadzona odpowiednio gwarantuje, że zebrane wnioski i opinie
członków grupy przyczyniają się do coraz lepszych wyników. Rzecz w tym, że rzetelne
przygotowanie i przeprowadzenie retrospektywy wcale nie jest proste i oczywiste!
W tej książce znajdziesz szereg praktycznych wskazówek, sprawdzonych praktyk i
innowacji, dzięki którym sprawisz, że retrospektywy wniosą do Twojego zespołu
prawdziwą wartość. Szybko się zorientujesz, że przedstawione tu techniki można
stosować w dowolnym projekcie, w którym sukces zależy od zaangażowania i efektywności
zespołu i gdy potrzebny jest proces ciągłego doskonalenia. W książce znalazło się
sporo ciekawych informacji, dzięki którym łatwiej będzie rozpoznać i przezwyciężyć
typowe problemy. Zapoznasz się z przełomowymi koncepcjami, takimi jak eksperymentowanie
i uczenie się na bazie myślenia systemowego. Pozornie proste i oczywiste pomysły
umożliwią Ci znakomitą poprawę wyników pracy Twojego zespołu!
W tej książce:
sukcesy i porażki jako źródło cennej informacji
techniki facylitacji
techniki przygotowania retrospektyw
wykorzystywanie spostrzeżeń i opinii
typowe problemy retrospektyw
retrospektywy a wprowadzanie zmian o wielkiej skali
Przedmowa Jutty Eckstein (11)
Przedmowa (13)
Podziękowania (15)
O autorze (16)
Rozdział 1. ABC retrospektyw (17)
- 1.1. Czym jest retrospektywa? (17)
- 1.2. Retrospektywa sylwestrowa (20)
- 1.3. Model fazowy retrospektywy (22)
- 1.3.1. Faza 1. Ustawienie sceny (22)
- 1.3.2. Faza 2. Sprawdzanie hipotez (25)
- 1.3.3. Faza 3. Zbieranie danych (26)
- 1.3.4. Faza 4. Generowanie spostrzeżeń (27)
- 1.3.5. Faza 5. Definiowanie eksperymentów (28)
- 1.3.6. Faza 6. Zamknięcie (29)
- 1.4. Wybór zajęć dla każdej fazy (32)
- 1.4.1. Książka o retrospektywach Agile (33)
- 1.4.2. Retromat (33)
- 1.4.3. Wiki (34)
- 1.4.4. Tasty Cupcakes (34)
- 1.4.5. Gamestorming (34)
- 1.5. Pierwsza Dyrektywa (35)
- Podsumowanie (37)
- Bibliografia (38)
Rozdział 2. Przygotowywanie retrospektyw (39)
- 2.1. Przygotowania (39)
- 2.1.1. Jaki okres powinien być omawiany? (39)
- 2.1.2. Kto powinien wziąć udział w retrospektywie? (40)
- 2.1.3. Czy mamy temat? (41)
- 2.2. Właściwy czas, właściwe miejsce (41)
- 2.3. Odpowiednie materiały (43)
- 2.3.1. Odpowiednie markery (43)
- 2.3.2. Odpowiednie karteczki samoprzylepne (44)
- 2.3.3. Odpowiedni papier flipchart (44)
- 2.4. Jedzenie (45)
- 2.5. Agenda (46)
- Podsumowanie (48)
- Bibliografia (48)
Rozdział 3. Pierwsza retrospektywa (49)
- 3.1. Przygotowania (49)
- 3.2. Ustawienie sceny. Porównanie do samochodów (51)
- 3.3. Zbieranie danych (52)
- 3.4. Generowanie spostrzeżeń: "5 razy >>dlaczego<<" (54)
- 3.5. Zdefiniowanie kolejnych eksperymentów: burza mózgów (55)
- 3.6. Zamknięcie: ROTI (56)
- Podsumowanie (57)
Rozdział 4. Facylitator retrospektywy (59)
- 4.1. Jak zostać dobrym facylitatorem? (59)
- 4.1.1. Szanuj różne style komunikacji (61)
- 4.1.2. Parafrazowanie (62)
- 4.1.3. Wspieraj uczestników (62)
- 4.1.4. Ustal kolejkę (63)
- 4.1.5. Zachęcaj (63)
- 4.1.6. Obserwuj emocje (64)
- 4.1.7. Zamierzona cisza (64)
- 4.1.8. Słuchaj w poszukiwaniu wspólnej podstawy (64)
- 4.2. Ułatwienia wizualne (65)
- 4.2.1. Struktura wizualna 1×1 (66)
- 4.3. Retrospektywy wizualne (72)
- 4.3.1. Łódź (72)
- 4.3.2. Karty kolekcjonerskie (74)
- 4.3.3. Gra Perfection (75)
- 4.3.4. Analiza pola sił (77)
- 4.3.5. Źródła inspiracji dla wizualizacji (78)
- 4.4. Facylitator z wewnątrz czy z zewnątrz? (80)
- 4.4.1. Wskazówki dla facylitatorów wewnętrznych (81)
- 4.4.2. Facylitatorzy z zewnątrz (82)
- 4.5. Czas po retrospektywie to także czas przed retrospektywą (83)
- Podsumowanie (84)
- Bibliografia (85)
Rozdział 5. Od metafory do retrospektywy (87)
- 5.1. Retrospektywa "orkiestra" (88)
- 5.1.1. Ustawienie sceny (89)
- 5.1.2. Zbieranie danych (90)
- 5.1.3. Generowanie spostrzeżeń (91)
- 5.1.4. Definiowanie eksperymentów i hipotez (92)
- 5.1.5. Zamknięcie (92)
- 5.2. Retrospektywa piłkarska (93)
- 5.2.1. Przygotowania (93)
- 5.2.2. Ustawienie sceny (93)
- 5.2.3. Zbieranie danych (94)
- 5.2.4. Generowanie spostrzeżeń (94)
- 5.2.5. Definiowanie eksperymentów i hipotez (95)
- 5.2.6. Zamknięcie (95)
- 5.3. Retrospektywa "pociąg" (95)
- 5.3.1. Ustawienie sceny (95)
- 5.3.2. Zbieranie danych (96)
- 5.3.3. Generowanie spostrzeżeń (97)
- 5.3.4. Definiowanie eksperymentów i hipotez (97)
- 5.3.5. Zamknięcie (98)
- 5.4. Retrospektywa kuchenna (98)
- 5.4.1. Ustawienie sceny (98)
- 5.4.2. Zbieranie danych (99)
- 5.4.3. Generowanie spostrzeżeń (99)
- 5.4.4. Definiowanie eksperymentów i hipotez (101)
- 5.4.5. Zamknięcie (101)
- 5.5. Retrospektywa "piraci" (101)
- 5.5.1. Ustawienie sceny (102)
- 5.5.2. Zbieranie danych (103)
- 5.5.3. Generowanie spostrzeżeń (103)
- 5.5.4. Definiowanie eksperymentów i hipotez (104)
- 5.5.5. Zamknięcie (105)
- Podsumowanie (106)
- Bibliografia (106)
Rozdział 6. Retrospektywy systemowe (107)
- 6.1. Systemy (108)
- 6.1.1. Systemy statyczne i dynamiczne (109)
- 6.1.2. Systemy skomplikowane i złożone (109)
- 6.2. Myślenie systemowe (111)
- 6.2.1. Schematy pętli przyczynowych (111)
- 6.2.2. Drzewo obecnej rzeczywistości (121)
- 6.2.3. Ograniczenia myślenia systemowego (126)
- 6.3. Myślenie o złożoności (127)
- 6.3.1. Martie - model zarządzania 3.0 (128)
- 6.3.2. Model ABIDE (130)
- Podsumowanie (133)
- Bibliografia (134)
Rozdział 7. Retrospektywy skoncentrowane na rozwiązaniach (135)
- 7.1. Podejście ukierunkowane na rozwiązania (136)
- 7.1.1. Dyskusje o problemach stwarzają problemy, dyskusje o rozwiązaniach generują
rozwiązania (136)
- 7.1.2. Koncentracja na lepszej przyszłości (137)
- 7.1.3. Żaden problem nie występuje cały czas. Zawsze są wyjątki, które można
wykorzystać (137)
- 7.1.4. Jeśli coś się sprawdza, to rób tego więcej (137)
- 7.1.5. Jeśli coś się nie sprawdza, to zrób coś inaczej (138)
- 7.1.6. Małe kroki mogą prowadzić do dużych zmian (139)
- 7.1.7. Akcent na mocne strony i umiejętności (139)
- 7.1.8. Zrozum i zaufaj, że każda osoba jest ekspertem w swojej własnej sytuacji (140)
- 7.1.9. Zachowaj postawę braku wiedzy (140)
- 7.1.10. Bądź cierpliwy i pewny siebie (141)
- 7.1.11. Pierwsza Dyrektywa retrospektyw (141)
- 7.2. Retrospektywa skoncentrowana na rozwiązaniach w pięciu krokach (142)
- 7.2.1. Otwarcie (142)
- 7.2.2. Ustalanie celów (143)
- 7.2.3. Szukanie sensu (146)
- 7.2.4. Zainicjowanie działań (147)
- 7.2.5. Sprawdzanie wyników (149)
- 7.2.6. Krótka retrospektywa skoncentrowana na rozwiązaniach (150)
- Podsumowanie (150)
- Bibliografia (151)
Rozdział 8. Retrospektywy w zespołach rozproszonych (153)
- 8.1. Formy rozproszonych retrospektyw (153)
- 8.1.1. Wiele rozproszonych zespołów (153)
- 8.1.2. Zespoły z pojedynczymi zdalnymi pracownikami (156)
- 8.1.3. Zespoły "porozrzucane" (157)
- 8.2. Odpowiednie narzędzia (158)
- 8.2.1. Web Whiteboard (159)
- 8.2.2. Stormz Hangout (159)
- 8.2.3. Lino (160)
- 8.3. Ogólne porady dotyczące prowadzenia rozproszonych retrospektyw (161)
- 8.3.1. Zadbaj o to, aby retrospektywa trwała krótko (161)
- 8.3.2. Trzymaj się ram czasowych (161)
- 8.3.3. Ustal kolejność zabierania głosu (161)
- 8.3.4. Przygotuj uczestników (161)
- 8.3.5. Skutecznie wykorzystuj narzędzia komunikacyjne (162)
- 8.3.6. Organizuj regularne spotkania (162)
- Podsumowanie (162)
- Bibliografia (163)
Rozdział 9. Inne podejścia (165)
- 9.1. Retrospektywa pracy (165)
- 9.1.1. Ustawienie sceny (165)
- 9.1.2. Zbieranie danych (166)
- 9.1.3. Faza robocza (166)
- 9.1.4. Doświadczenia (166)
- 9.2. Retrospektywa ciasteczek z wróżbą (167)
- 9.3. Mocne pytania (168)
- Podsumowanie (170)
- Bibliografia (170)
Rozdział 10. Typowe problemy i pułapki (171)
- 10.1. Słabe przygotowanie (171)
- 10.2. Dużo dyskusji, ale bez rezultatów (172)
- 10.2.1. Sprzeczne opinie (172)
- 10.2.2. Niezdecydowanie (173)
- 10.2.3. Brak wyraźnych ram czasowych (173)
- 10.3. Za dużo wyników (174)
- 10.4. Brak zainteresowania (dalszym) doskonaleniem (175)
- 10.4.1. Ulepszenia nigdy nie zostały wdrożone (175)
- 10.4.2. Usprawnienia nie przyniosły efektu (176)
- 10.4.3. Zespół nie miał dość czasu na wprowadzenie usprawnień (176)
- 10.5. Koncentracja na negatywach (177)
- 10.6. Koncentracja na tematach "materialnych" (177)
- Podsumowanie (179)
- Bibliografia (179)
Rozdział 11. Zarządzanie zmianami (181)
- 11.1. Zwinne zarządzanie zmianami (181)
- 11.2. Rozpoczęcie procesów zmian (182)
- 11.2.1. Ustawienie sceny (182)
- 11.2.2. Zbieranie danych (184)
- 11.2.3. Generowanie spostrzeżeń (185)
- 11.2.4. Następne eksperymenty (185)
- 11.2.5. Zamknięcie (187)
- 11.3. Procesy towarzyszące zmianom (187)
- 11.3.1. Ustawienie sceny (187)
- 11.3.2. Sprawdzanie hipotez (187)
- 11.3.3. Zbieranie danych (188)
- 11.3.4. Generowanie spostrzeżeń (188)
- 11.3.5. Definiowanie kolejnych eksperymentów (188)
- 11.3.6. Zamknięcie (190)
Podsumowanie (190)
Bibliografia (191)
Skorowidz (193)
200 stron, Format: 17.4x23.3, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|