Projekty związane z tworzeniem oprogramowania bardzo się różnią od innych,
bardziej tradycyjnych przedsięwzięć. Jeśli nie weźmiesz tego pod uwagę i uznasz, że
podejście konwencjonalne wystarczy, ryzykujesz, że Twój projekt programistyczny stanie
się źródłem frustracji i pasmem niepowodzeń. Efektem źle zbudowanego planu będzie
niedotrzymywanie terminów, niedoszacowany koszt czy słaba jakość produktu. Projekt
programistyczny wymaga takiej metodyki planowania, aby częste zmiany i wysoki stopień
niepewności nie obróciły wniwecz wysiłku zespołu. Dlatego właśnie należy
zastosować Agile.
O autorze (17)
Słowo wstępne Roberta Martina (19)
Słowo wstępne Jima Highsmitha (21)
Słowo wstępne Gabrielle Bennefield (25)
Podziękowania (27)
Wprowadzenie (29)
CZĘŚĆ I. PROBLEM I CEL
Rozdział 1. Cele planowania (33)
- Po co to robić? (34)
- Co sprawia, że plan jest dobry? (37)
- Co sprawia, że planowanie jest zwinne? (38)
- Podsumowanie (39)
- Pytania do dyskusji (39)
Rozdział 2. Dlaczego planowanie zawodzi? (41)
- Planowanie dotyczy aktywności zamiast funkcjonalności (41)
- Wielozadaniowość prowadzi do dalszych opóźnień (44)
- Funkcjonalności nie są opracowywane według priorytetów (46)
- Ignorujemy niepewność (46)
- Oceny stają się zobowiązaniami (47)
- Podsumowanie (47)
- Pytania do dyskusji (48)
Rozdział 3. Zwinne podejście (49)
- Zwinne podejście do projektów (50)
- Zwinne podejście do planowania (54)
- Podsumowanie (58)
- Pytania do dyskusji (59)
CZĘŚĆ II. OCENA ROZMIARÓW
Rozdział 4. Szacowanie rozmiaru za pomocą punktów (63)
- Punktacja historyjek jest względna (63)
- Tempo (65)
- Podsumowanie (68)
- Pytania do dyskusji (68)
Rozdział 5. Szacowanie w dniach idealnych (69)
- Czas idealny a wytwarzanie oprogramowania (70)
- Dni idealne jako miara rozmiaru (71)
- Jedna ocena, a nie wiele (72)
- Podsumowanie (72)
- Pytania do dyskusji (73)
Rozdział 6. Metody oceny (75)
- Oceny są wspólne (77)
- Skala oceny (77)
- Wyznaczanie oceny (79)
- Poker planistyczny (81)
- Dlaczego poker planistyczny się sprawdza? (83)
- Podsumowanie (84)
- Pytania do dyskusji (84)
Rozdział 7. Weryfikacja ocen (85)
- Przedstawiamy witrynę SwimStats (85)
- Kiedy nie należy weryfikować ocen? (86)
- Kiedy weryfikować oceny? (87)
- Weryfikacja oceny częściowo zrealizowanych historyjek (89)
- Cel weryfikowania ocen (90)
- Podsumowanie (90)
- Pytania do dyskusji (91)
Rozdział 8. Wybór między punktami historyjek a dniami idealnymi (93)
- Powody przemawiające za metodą punktów (93)
- Powody przemawiające na rzecz dni idealnych (96)
- Zalecenia (97)
- Podsumowanie (98)
- Pytania do dyskusji (98)
CZĘŚĆ III. PLANOWANIE POD KĄTEM WARTOŚCI
Rozdział 9. Priorytety tematów (101)
- Czynniki mające znaczenie przy określaniu priorytetów (102)
- Połączenie czterech czynników (107)
- Przykłady (107)
- Podsumowanie (109)
- Pytania do dyskusji (109)
Rozdział 10. Priorytety finansowe (111)
- Źródła zwrotu (112)
- Przykład: WebPayroll (115)
- Miary finansowe (120)
- Porównywanie zwrotów (124)
- Podsumowanie (126)
- Pytania do dyskusji (126)
Rozdział 11. Priorytety atrakcyjności (127)
- Model Kano satysfakcji klientów (127)
- Inne podejście - wagi względne (132)
- Podsumowanie (134)
- Pytania do dyskusji (134)
Rozdział 12. Podział historyjek użytkownika (135)
- Kiedy należy podzielić historyjkę użytkownika? (135)
- Podział według granic danych (136)
- Podział według granic operacyjnych (137)
- Usuwanie problemów funkcjonalności przekrojowych (138)
- Nie staraj się spełniać wymagań wydajności (139)
- Podział historyjek o mieszanych priorytetach (140)
- Nie należy dzielić historyjki na zadania (140)
- Unikaj pokusy zmian powiązanych (141)
- Łączenie historyjek (141)
- Podsumowanie (141)
- Pytania do dyskusji (142)
CZĘŚĆ IV. TWORZENIE HARMONOGRAMÓW
Rozdział 13. Podstawy planowania wydań (145)
- Plan wydania (146)
- Aktualizacja planu wydania (150)
- Przykład (150)
- Podsumowanie (152)
- Pytania do dyskusji (153)
Rozdział 14. Planowanie iteracji (155)
- Podczas planowania iteracji nie są przydzielane zadania (157)
- Różnice między planowaniem iteracji a planowaniem wydania (158)
- Planowanie iteracji sterowane tempem (159)
- Planowanie iteracji sterowane zobowiązaniami (167)
- Moja rekomendacja (170)
- Związek ocen zadań z punktacją historyjek (171)
- Podsumowanie (173)
- Pytania do dyskusji (173)
Rozdział 15. Wybór długości iteracji (175)
- Czynniki przy wyborze długości iteracji (175)
- Podejmowanie decyzji (179)
- Studia dwóch przypadków (180)
- Podsumowanie (182)
- Pytania do dyskusji (182)
Rozdział 16. Szacowanie tempa (183)
- Wykorzystanie danych historycznych (183)
- Przeprowadzenie iteracji (184)
- Prognozowanie (186)
- Jakiego sposobu należy użyć? (190)
- Podsumowanie (190)
- Pytania do dyskusji (191)
Rozdział 17. Plany z buforami w celu uwzględnienia niepewności (193)
- Bufory funkcjonalności (194)
- Bufory harmonogramu (195)
- Łączenie buforów (202)
- Bufor harmonogramu to nie wypełnienie (203)
- Ostrzeżenia (203)
- Podsumowanie (204)
- Pytania do dyskusji (204)
Rozdział 18. Planowanie projektu z udziałem wielu zespołów (205)
- Ustalenie wspólnej podstawy do ocen (206)
- Wcześniejsze wprowadzanie szczegółów do historyjek użytkownika (206)
- Planowanie wyprzedzające (207)
- Wykorzystywanie w planie buforów zasilających (209)
- Ale to tyle pracy... (211)
- Podsumowanie (211)
- Pytania do dyskusji (212)
CZĘŚĆ V. ŚLEDZENIE I KOMUNIKACJA
Rozdział 19. Monitorowanie planu wydania (215)
- Śledzenie wydania (216)
- Wykresy wypalania wydania (218)
- Wykres parkingowy (223)
- Podsumowanie (223)
- Pytania do dyskusji (224)
Rozdział 20. Monitorowanie planu iteracji (225)
- Tablica zadań (225)
- Wykresy wypalania iteracji (228)
- Śledzenie poświęconego wysiłku (228)
- Indywidualne tempo (229)
- Podsumowanie (229)
- Pytania do dyskusji (230)
Rozdział 21. Ogłaszanie planów (231)
- Ogłaszanie planu (232)
- Informowanie o postępach (234)
- Podsumowanie na końcu iteracji (235)
- Podsumowanie (239)
- Pytania do dyskusji (240)
CZĘŚĆ VI. DLACZEGO PLANOWANIE AGILE JEST SKUTECZNE?
Rozdział 22. Dlaczego planowanie Agile się sprawdza? (243)
- Zmiany planów zdarzają się często (243)
- Oceny rozmiaru i czasu trwania są oddzielne (244)
- Plany sporządza się na różnych poziomach (244)
- Podstawą planów są funkcjonalności, a nie zadania (245)
- Dzięki niewielkim historyjkom prace postępują (245)
- W każdej iteracji eliminujemy pracę w toku (246)
- Śledzenie odbywa się na poziomie zespołu (246)
- Niepewność jest potwierdzona i zaplanowana (247)
- Wytyczne dla procesu szacowania i planowania Agile (247)
- Podsumowanie (249)
- Pytania do dyskusji (249)
CZĘŚĆ VII. STUDIUM PRZYPADKU
Rozdział 23. Studium przypadku: Bomb Shelter Studios (253)
- Dzień 1. - poniedziałek rano (254)
- Szacowanie historyjek użytkownika (261)
- Przygotowanie do badania produktu (270)
- Planowanie iteracji i wydania. Runda 1. (273)
- Dwa tygodnie później (288)
- Planowanie drugiej iteracji (289)
- Kolejne dwa tygodnie później (291)
- Przegląd planu wydania (291)
- Zaprezentowanie Filipowi skorygowanego planu (294)
- Osiemnaście tygodni później (297)
Bibliografia (299)
Skorowidz (303)