|
PAŃSTWO SZKOŁA KLASY
SADURA P. wydawnictwo: WYD KRYTYKI POLIT, 2018, wydanie Icena netto: 39.89 Twoja cena 37,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Państwo, szkoła, klasy
Szkoła przekazuje następnym pokoleniom kulturę i tym samym wzmacnia lub osłabia
nierówności społeczne.
Polityka edukacyjna staje się więc polem ścierania się interesów klasowych.
Jednocześnie relacje klasowe nierzadko przesądzają o sukcesie bądź porażce reform
oświatowych.
System edukacyjny odgrywa kluczową rolę w procesie odtwarzania struktur władzy i
społeczeństwa.
Za sprawą symboliki, którą nasycony jest program nauczania, państwo przestaje być
zbiorem instytucji i staje się wyobrażoną całością.
Szkoły, przedszkola i świetlice stanowią „naczynia włosowate” państwa i mogą
(re)definiować wspólnotę.
Odwołując się do koncepcji zarządzania publicznego, etnografii państwa i
socjologii Pierre'a Bourdieu, Przemysław Sadura śledzi związki między państwem,
szkołą i strukturą klasową.
Na podstawie analiz teoretycznych i wyników własnych badań, opisuje kolejne próby
reformowania oświaty, traktowanej jako mechanizm reprodukcji społecznej.
WPROWADZENIE
Nota bibliograficzna
Podziękowania
Badania stanowiące źródło danych użytych w tekście
ROZDZIAŁ 1. SIŁA I SŁABOŚĆ PAŃSTWA. W POSZUKIWANIU PERSPEKTYWY
Wprowadzenie
Tradycje teoretyczne
Państwa mocne i słabe. Koncepcja Joela Migdała
Program badawczy: propozycje
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. MODEL PAŃSTWA A FUNKCJONOWANIE SYSTEMU EDUKACYJNEGO
Wprowadzenie
Przemiany administracji publicznej w Polsce po 1989 roku
Między państwem a rynkiem. System edukacyjny w Polsce
Klasowy wymiar procesu przekazywania szkół. Studia przypadku
Model instytucjonalny systemu edukacji
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. DWA SPOJRZENIA NA NIERÓWNOŚCI W SYSTEMIE EDUKACJI
Wprowadzenie
Nierówności społeczne w systemie edukacyjnym: zagadnienia wstępne
Przyczyny, przejawy i konsekwencje nierówności na poszczególnych szczeblach systemu
edukacyjnego
Klasowe style edukacyjne we współczesnej Polsce
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4. UNIWERSYTET I KLASOWE STYLE STUDIOWANIA
Wprowadzenie
Banany i "brudni"
Les miracules i kapitał emocjonalny
Swoboda wyboru i wybór swobody
Pokolenie E versus stracona generacja
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5. NIECHCIANE REFORMY. KONFLIKTY WOKÓŁ ZMIAN W SYSTEMIE EDUKACJI W
POLSCE
Wprowadzenie
Punkty za pochodzenie
Jak powstały gimnazja. Reforma 1999 roku
Rząd kontra rodzice. Reforma sześciolatków
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6. KLASY LUDOWE WOBEC SZKOŁY I SYSTEMU EDUKACJI W POLSCE
Wprowadzenie
Od fordyzmu do postfordyzmu
Młode pokolenie chłopów i robotników w II Rzeczypospolitej i Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej
Młode pokolenie klasy ludowej w III Rzeczypospolitej
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 7. EMIGRACJA DO WIELKIEJ BRYTANII JAKO NATURALNY EKSPERYŞMENT
EDUKACYJNY
Wprowadzenie
Migracje jako laboratorium społeczne
Brytyjskie szkoły w epoce przemian
Doświadczenia szkolne Polaków z Lewisham
Klasy społeczne i wybory szkolne
Szkoły, jednostki i sieci społeczne
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8. REFORMA EDUKACYJNA PRAWA I SPRAWIEDLIWOŚCI. SILNE PAŃSTWO W BUDOWIE
Wprowadzenie
Ukryty program reformy. Ewaluacja ex ante
Populizm 2.0. Jak być konserwatywno-narodowym socjalistą?
Podsumowanie. Silne państwo i przyszłość systemu edukacji
308 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|