Marka Luter
Dnia 31 października 1517 roku Marcin Luter, augustiański mnich i wykładowca
teologii na Uniwersytecie w Wittenberdze, przybił do drzwi kościoła zamkowego swoje 95
tez o odpustach. Pamiętny gest rozpoczął reformację, jedno z najważniejszych
wydarzeń w historii Europy. Reformacja oczywiście nie wydarzyłaby się bez
wściekłości Lutra na Kościół katolicki. Gdy jako młody zakonnik udał się w podróż
do Rzymu, zniesmaczyły go zblazowanie i cynizm stanu duchownego. Choć sam kupił odpust
dla dziadka - po to, by skrócić okres pobytu jego duszy w czyśćcu - sprzeciwiał się
masowemu kupczeniu łaską, które uważał nie tylko za teologicznie nieskuteczne, ale
też niewłaściwe politycznie.
Jednak reformacja wzięła się nie tylko ze wściekłości.
Andrew Pettegree, historyk prasy drukowanej, przekonuje że wiatru w żagle dał jej
zmysł Lutra do słowa pisanego i jego dystrybucji. Luter pisał przystępnie i zwięźle,
co odróżniało jego broszury od rozwlekłych kazań, ponadto po niemiecku, a nie
niezrozumiałej łacinie. Sprzyjało to popularności jego prac i rozwojowi branży
drukarskiej.
Dzięki Lutrowi książki się uwspółcześniły, a jego przyjaciele drukarze
wymyślili na jego potrzeby na przykład strony tytułowe, seryjne wykorzystanie
ilustracji odbijanych dzięki drzeworytom czy wreszcie wyraźne oznaczenie autorstwa. W
ten sposób Luter i jego drukarze zrobił z siebie tytułową markę, choć nie w celach
komercyjnych, tylko ideowych.
400 stron, Format: 15.0x21.5, oprawa twarda z obwolutą