Akredytacja w niemieckim szkolnictwie wyższym
Zarys zagadnienia
Szanowny Czytelniku, w książce tej – w niemieckim
kontekście – zawarte są pytania i próby odpowiedzi odnoszące się do: 
• jakości kształcenia, ewaluacji i akredytacji w
szkolnictwie wyższym; 
• agencji akredytacyjnych oraz rynku akredytacyjnego w kontekście europejskiego obszaru
szkolnictwa wyższego i procesów globalnych; 
• związku między narodowym systemem akredytacji a strukturą państwa i modelem
polityki szkolnictwa wyższego; 
• ładu akredytacyjnego, celów polityki i praktyki akredytacyjnej w powiązaniu z
modelem szkolnictwa wyższego i statusem szkół wyższych; 
• zadań, kompetencji i instrumentów działania podmiotów akredytacyjnych; 
• zdolności instytucji akredytacyjnych przyczyniania się do rozwoju kultury i systemów
zapewniania jakości w szkołach wyższych, a także przyczyniania się do trwałego
zapewniania i rozwoju nauczania o „dobrej jakości”. 
"Jako osiągnięcia badawcze ujęte przez Autora w monografii warto wskazać: 
• szczegółową diagnozę procesu akredytacji w
systemie szkolnictwa niemieckiego z całą jej złożonością struktury »landowej« i
różnorodnością agencji akredytacyjnych; 
• przybliżenie w szczegółowej i usystematyzowanej warstwie zasad oceny jakości
kształcenia czy też akredytacji w systemie szkolnictwa niemieckiego na poziomie uczelni
wyższych; 
• znaczące wzbogacenie dorobku naukowego procesu akredytacyjnego, w tym oceny jakości
kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego; 
• wypełnienie luki w dorobku polskiej myśli akredytacyjnej czy też oceny jakości
kształcenia, identyfikacji związku procesów akredytacyjnych w szkolnictwie wyższym z
dyscypliną nauki o polityce publicznej, która to dyscyplina w zakresie polityki naukowej
i kształcenia w Polsce ma również dorobek początkujący; 
• otwarcie wielu pól badawczych przede wszystkim w analizach porównawczych systemu
akredytacji w uczelniach niemieckich z państwami europejskimi czy też unijnym ogólnym
modelem ewaluacyjnym jakości kształcenia; 
• otworzenie dla praktyki akredytacyjnej wielu możliwości kreatywnego modelowania
procedur dla pożytku publicznego”. 
prof. zw. dr hab. Danuta Strahl, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu 
Wstęp 
Introduction
1. Geneza sytemu zapewnienia jakości w niemieckim szkolnictwie wyższym 
1.1. Uwarunkowania reform w RFN 
1.2. Proces boloński 
1.3. Jakość kształcenia 
1.4. Ewaluacja 
1.5. Akredytacja
2. Wyznaczniki rozwoju i funkcjonowania zewnętrznego systemu zapewnienia jakości
w stanowiskach Konferencji Ministrów Kultury i Konferencji Rektorów Szkól Wyższych 
3. Podstawy prawne i wytyczne akredytacji w sektorze szkolnictwa państwowego 
4. Fundacja ds. Akredytacji Toku Studiów 
4.1. Misja i zadania Fundacji 
4.2. Organy i porządek wewnętrzny Fundacji 
4.2.1. Rada i Zarząd Fundacji 
4.2.2. Rada Akredytacji 
Zasady postępowania członków Rady Akredytacji 
4.3. Współdziałanie Fundacji i agencji akredytacyjnych 
4.4. Akredytacja agencji akredytacyjnych 
5. Wytyczne ogólnokrajowe dla akredytacji programowej i systemowej
5.1. Akredytacja programowa 
5.2. Akredytacja systemowa 
6. Agencje akredytacyjne uprawnione do nadawania "znaku jakości" Rady
Akredytacji
6.1. AAQ - Schweizerische Agentur fur Akkreditierung und Qualitatssicherung 
6.2. ACQUIN-Akkreditierungs-, Certifizierungs- und Qualitatssicherungs-Institut
6.3. AHPGS - Akkreditierungsagentur im Bereich Gesundheit und Soziales 
6.4. AKAST - Agentur fur Qualitatssicherung und Akkreditierung kanonischer Studiengange 
6.5. AQ-Austria - Agentur fur Qualitatssicherung und Akkreditierung Austria
6.6. AQAS - Agentur fur Qualitatssicherung durch Akkreditierung von Studiengangen 
6.7. ASIIN - Akkreditierungsagentur fur Studiengange der Ingenieurwissenschaften, der
Informatik, der Naturwissenschaften und der Mathematik
6.8. evalag - Evaluationsagentur Baden-Wurttemberg 
6.9. FIBAA - Foundation for International Business Administration Accreditation 
6.10. ZEvA- Zentrale Evaluations- und Akkreditierungsagentur Hannover 
7. Procedury postępowania i kryteria ocen agencji akredytacyjnych 
7.1. Akredytacja programowa 
7.1.1. Schemat procedowania 
7.1.2. Kryteria akredytacji programowej 
Cele instytucji, uwarunkowania oraz ograniczenia działania i rozwoju
Założenia koncepcyjne kierunku studiów 
Cele kształcenia zawarte w koncepcji studiów 
Wymagania wobec programu kształcenia 
Wymagania wobec programu studiów
Studiowalność 
Opis modułów kształcenia 
Proces kształcenia i dydaktyka 
Rekrutacja i dopuszczenie do studiowania 
Doskonalenie programu i procesu kształcenia 
Zasoby personalne 
Zasoby rzeczowe 
Procesy decyzyjne i zarządzanie kierunkiem 
Kooperacja i partnerstwo powiązane z kierunkiem 
System egzaminowania 
Transparentność i dokumentacja 
Sprawiedliwość płci i równość szans 
Zarządzanie jakością 
Kierunki studiów ze szczególną ścieżką kształcenia 
Umiędzynarodowienie 
Informacja, doradztwo i opieka 
Przenoszenie osiągnięć 
7.2. Akredytacja systemowa 
7.2.1. Schemat i procedura postępowania 
7.2.2. Kryteria oceny systemowej 
Charakterystyka uczelni /jednostki 
Polityka jakości 
System zarządzania w uczelni/jednostce 
Cele kwalifikacji 
Struktura, zasoby oraz procesy systemu zapewnienia jakości 
Przepisy, procedury, realizowane działania jakościowe w sferze nauczania i studiów oraz
ich powiązanie ze strukturą i procesami w organizacji 
Procesy zapewnienia jakości wykorzystywane w uruchamianiu nowych kierunków studiów oraz
ścieżek kształcenia 
Procesy zapewnienia jakości wykorzystywane w prowadzeniu kierunków studiów oraz
ścieżek kształcenia 
Doradztwo i opieka nad studentami 
Dokumentowanie badania metodą próbek losowych 
Transparentność wewnętrzna i zewnętrzna 
Informacja, komunikacja i sprawozdawczość 
Skuteczność i trwałe doskonalenie w myśl paradygmatu "kręgu jakości" 
8. System akredytacji w świetle działań ewaluacyjnych i sprawozdawczości Rady
Akredytacji 
8.1. "Raporty Jakości" 
8.2. Raportowanie działalności 
9. "Nowe otwarcie" systemu akredytacji w 2018 r. 
9.1. Staatsvertrag 
9.2. Musterrechtsverordnung 
10. Rada Nauki w roli agencji akredytującej instytucjonalnie uczelnie
niepaństwowe 
10.1. Zadania i misja akredytacyjna Rady Nauki 
10.2. Formy i kryteria akredytacji instytucjonalnej 
Podsumowanie 
Summary 
Wykaz tabel i rysunków 
Aneks 1 
Aneks 2 
Wykorzystana literatura i materiały źródłowe 
384 strony, Format: 15.0x23.0cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.