Znaczenie fotografii w turystyce
„Trudno wyobrazić sobie współczesnego turystę bez aparatu
fotograficznego. Fotografowanie stało się praktyką społeczną, określa zachowania
turystów jest wyraźnym wyrazem dominacji obrazu w kulturze popularnej. Warto zastanowić
się czym jest akt fotografowania, czy szerzej zjawisko fotografii i jak określa ono
charakter współczesnej turystyki. Pytanie to podejmuje w swojej pracy Marta Lewenstein.
Autorka skupia uwagę na „przejawach turystycznego fotoamatorstwa”, jako pewnego
rodzaju praktyce społecznej, opisuje swoiste zachowania turystów, ich oddziaływanie na
lokalną społeczność. Porusza też zjawisko wykorzystania fotografii komercyjnej do celów
marketingowych w turystyce. Praca „Znaczenie fotografii w turystyce” jest rzetelnym
wprowadzeniem do problematyki związków fotografii z turystyką. Moim zdaniem trudno
znaleźć podobną na naszym rynku wydawniczym.”
Prof. Dr hab. Marek Maciejczak
„Przedstawiony do recenzji manuskrypt jest interesującą i
nowatorską wizją fotografii, fotoamatorstwa i fotografii turystycznej. Istotnym jej
elementem jest spojrzenie na fotografię turystyczną nie tylko jako swoistego rodzaju
pamiątkę z wakacji, czy nawet artystyczny akt, ale pewien złożony proces, w który
zaangażowany jest turysta, fotografowany krajobraz, przestrzeń, a także lokalna społeczność.
Fotografowanie przyrównuje autorka do artystycznego działania jakim jest performance,
zaznaczając jednocześnie złożoność tego działania przez włączenie doń licznych
„komponentów”. Autorka zapoczątkowuje także nowe spojrzenie na fotografię jako nośne
medium w przemyśle turystycznym i możliwość wykorzystania go w marketingu
turystycznym.”
Dr hab. Anna Różańska - Mazurkiewicz
Marta Lewenstein - absolwentka Wydziału Nauk Ekonomicznych kierunku
Turystyka i Rekreacja Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, także
Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W czasie studiów zrealizowała również
program Europejskiej Akademii Fotografii. Posiada urozmaicone doświadczenia zawodowe z
zakresu organizacji imprez turystycznych, korporacyjnych, realizacji projektów
kulturalnych, a także fotoreportażu, czy dziennikarstwa. Dodatkowo z zamiłowania
zajmuje się fotografią artystyczną oraz tzw. Street Photography. Jej prace publikowane
były na wielu portalach internetowych, a także brały udział w wystawach zbiorowych.
Obecnie stawia pierwsze kroki w Public Relations.
Wstęp
1. Specyfika medium fotograficznego oraz jego związki z turystyką
1.1 Obraz fotograficzny – dokumentacja, czy kreacja?
1.2 Wspólne znamiona turystyki i fotografii
2. Fotoamatorstwo jako zjawisko powszechne w wyjazdach turystycznych
2.1 Wizerunek fotoamatora w społeczeństwie
2.2 Rola fotografii w doświadczeniu turystycznym
2.3 Zmiany w zachowaniu społeczeństw pod wpływem podejmowania podróży z aparatem
fotograficznym
2.3.1 Wpływ podróży z aparatem fotograficznym na postawy i zachowania turystów
2.3.2 Performatywność podróży z aparatem fotograficznym
2.3.3 Wpływ podróży z aparatem fotograficznym na lokalną społeczność
3. Fotografia komercyjna jako medium wykorzystywane w marketingu branży turystycznej
4. Badania empiryczne przeprowadzone w ramach metodologii ilościowej
4.1 Wprowadzenie
4.2 Analiza badań kwestionariuszowych
4.3 Analiza interpretacji materiału wizualnego
5. Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
102 strony, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka