|
CHARAKTER PRAWNY MAPY CYFROWEJ
JANKOWSKA M. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2017, wydanie Icena netto: 167.60 Twoja cena 159,22 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Charakter prawny mapy cyfrowej
Monografia stanowi pierwsze w Polsce tak szczegółowe omówienie ochrony
autorskoprawnej map cyfrowych i jej składowych.
Przedmiotem rozprawy jest krytyczna analiza istniejącej regulacji prawa autorskiego
oraz ukazanie wad ram konstrukcyjnych wybranych instytucji, których usunięcie mogłoby
się przyczynić do szerszej, pewniejszej ochrony tych dóbr.
W publikacji autorka wyjaśnia:
czy elementy składowe mapy, takie jak: dane rastrowe, dane wektorowe, nazwy
geograficzne, czcionka, są objęte ochroną prawa autorskiego,
jaki jest status mapy jako materiału urzędowego,
czy mapa cyfrowa to nowa kategoria autorskoprawna.
Książka przeznaczona jest dla praktyków prawa oraz pracowników: administracji rządowej
oraz samorządowej odpowiedzialnych za prowadzenie i udostępnianie map, przedsiębiorstw
produkujących mapy, produkty mapowe, nawigacje i geodane, a także branży geodezyjnej i
szeroko pojętego przemysłu kosmicznego.
Wykaz skrótów
Wstęp - przedmiot opracowania i przyjęta metodologia
Rozdział I
Geneza i istota kartografii - rozwój form informacji przestrzennej w aspekcie
prawnym
1. Rys historyczny rozwoju informacji przestrzennej
2. Uwarunkowania technologiczne - kartografia i prawo
3. Podstawowe pojęcia - wyjaśnienie pojęć relewantnych dla rozważań prawnych
3.1. Geoinformacja i systemy GI
3.2. Od społeczeństwa geoinformacyjnego do geospołeczeństwa
3.3. Pojęcie mapy i jej rodzaje. Od mapy analogowej do mapy cyfrowej
3.4. Cyberkartografia
3.5. Infrastruktura informacyjna państwa - państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny
3.6. Dane przestrzenne, informacja przestrzenna i systemy informacji przestrzennej
3.6.1. Dane - informacja - interpretacja w świetle teorii holonów
3.6.1.1. Wprowadzenie
3.6.1.2. Dane, informacja, wiedza, mądrość - wyjaśnienie pojęć
3.6.1.3. Teoria holonów w cyberkartografii i naukach prawnych
4. Ramy prawne: europejskie i międzynarodowe podstawy prawne funkcjonowania systemów
informacji przestrzennych
4.1. Od pierwszych standardów do "wbudowanej wiedzy prawniczej"
4.1.1. Interoperacyjność jako nowe pojęcie prawne
4.2. Od projektu GIPSIE do projektu INSPIRE
4.2.1. INSPIRE a sektor informacji przestrzennej w Polsce
4.3. Polityka kosmiczna a prawo własności intelektualnej
4.4. Ramy prawne projektu Galileo
4.5. Umowy międzynarodowe dotyczące Galileo i GPS
4.6. Projekt konwencji międzynarodowej dotyczącej geoinformacji
5. Podsumowanie
Rozdział II
Rozwój myśli prawnoautorskiej względem mapy geograficznej
1. Wprowadzenie w tematykę przejścia od mapy analogowej do mapy cyfrowej
2. Mapa analogowa jako osobna kategoria dzieła w regulacjach prawa autorskiego
2.1. Mapa w konwencji berneńskiej
2.2. Mapa jako utwór w systematyce systemów common law - utwór literacki czy
artystyczny?
2.3. Mapa jako utwór piśmienniczy w systematyce polskich ustaw
2.4. Podsumowanie
3. Indywidualna i twórcza forma wyrażenia w przypadku mapy analogowej - orzecznictwo
systemów prawa anglosaskiego oraz kontynentalnego, w tym polskiego
3.1. Od przesłanki sweat ofthe brow do przesłanki piętna osobistego twórcy w
orzecznictwie anglosaskim - rys historyczny
3.2. Przesłanka oryginalności w orzecznictwie krajów systemu kontynentalnego dotyczącym
map
3.3. Przesłanki twórczości i indywidualności w polskim orzecznictwie dotyczącym map
3.4. Podsumowanie
4. Kartograficzna forma wyrażenia
4.1. Tak zwana gramatyka kartograficzna a zakres swobód twórczej w procesie tworzenia
mapy analogowej
4.2. Redakcja mapy i generalizacja a piętno osobiste twórcy
4.3. Podsumowanie
5. Mapa jako dokument lub materiał urzędowy
5.1. System prawa amerykańskiego
5.2. Wybrane systemy kontynentalnego prawa europejskiego
5.3. Mapa w świetle art. 4 u.p.a.p.p. i art. 2 u.d.i.p
5.4. Przekazywanie materiałów i opracowań geodezyjno-kartograficznych do PZGiK a prawa
autorskie
5.4.1. Wprowadzenie do rozważań
5.4.2. Zasób jako przedmiot ochrony prawa autorskiego
5.4.3. Instytucja prawna przekazania materiałów do zasobu
5.4.4. Konstrukcje prawne instytucji przekazania materiałów
5.5. Podsumowanie
6. Podsumowanie
Rozdział III
Proces tworzenia mapy cyfrowej i ochrona autorskoprawna jej wybranych elementów
1. Wprowadzenie w tematykę tworzenia map cyfrowych
2. Konstrukcja mapy cyfrowej
2.1. Gramatyka kartografii cyfrowej
2.2. Elementy składowe mapy cyfrowej
2.2.1. Dane obserwacyjne pozyskane z ręcznych pomiarów i obserwacji - dane wektorowe,
dane rastrowe, dane dodatkowe
2.2.2. Zdjęcia lotnicze i satelitarne jako elementy warstwy rastrowej
2.2.3. Obiekty przedstawione na mapie jako elementy warstwy wektorowej
2.2.4. Warstwa elementów dodatkowych (fotografie, pliki muzyczne itp.)
2.2.5. Oprogramowanie
2.2.6. Legenda
3. Ograniczenia procesu tworzenia mapy cyfrowej
3.1. Ograniczenia wynikające z próby dokładnego odwzorowania rzeczywistości
3.2. Ograniczenia wynikające ze standaryzacji kolorystyki i legendy mapy
3.3. Ograniczenia wynikające z posługiwania się normami ISO
3.4. Ograniczenia wynikające z ustaw, rozporządzeń i instrukcji
3.5. Ograniczenia wynikające z procesu automatyzacji tworzenia map
4. Tworzenie map cyfrowych na przykładach Geoportal.gov.pl, OpenStreetMap i Mapa
ExpertGIS oraz warstwy wektorowej w QGIS
4.1. Geoportal.gov.pl
4.2. OpenStreetMap
4.3. Interaktywna Mapa Rozwoju Zabudowy Miasta Lublin ExpertGis i Mapa Inwestycji Miasta
Lublin ExpertGis
4.4. Tworzenie warstwy wektorowej
4.5. Próba klasyfikacji autorskoprawnej map cyfrowych
4.6. Podsumowanie
5. Zdolność ochronna wybranych elementów mapy cyfrowej
5.1. Wprowadzenie w tematykę potrzeby ochrony utworów wkładowych i danych
5.2. Zdolność ochronna prostych danych i faktów
5.3. Zdolność ochronna danych wektorowych
5.4. Zdolność ochronna danych teledetekcyjnych (rastrowych) pochodzących z przestrzeni
kosmicznej i powietrza
5.4.1. Pojęcie danych w rozumieniu prawa kosmicznego a prawo autorskie
5.4.2. Zdjęcie satelitarne jako utwór fotograficzny
5.4.3. Zdolność ochronna zdjęć lotniczych
5.4.4. Inne poza autorskoprawnym reżimy prawne ochrony danych
5.5. Zdolność ochronna nazwy geograficznej i czcionki
5.6. Zdolność ochronna legendy
5.7. Zdolność ochronna tzw. mapowych pułapek i elementów steganograficznych
5.8. Zdolność ochronna sygnału
5.9. Podsumowanie i propozycje zmiany paradygmatów prawa autorskiego
5.9.1. Proponowane zmiany paradygmatów w odniesieniu do dzieła generowanego komputerowo
5.9.2. Prawo pokrewne do nadań sygnałów - propozycja de legę ferenda
6. Podsumowanie
Rozdział IV
Mapa cyfrowa jako nowa kategoria autorskoprawna?
1. Wprowadzenie do tematu
2. Mapa cyfrowa jako utwór samoistny lub zależny
3. Mapa cyfrowa jako program komputerowy
4. Mapa cyfrowa jako utwór audiowizualny
5. Mapa cyfrowa jako elektroniczna baza danych
5.1. Kryterium zgromadzenia materiałów według określonej systematyki lub metody
5.2. Kryterium indywidualnej dostępności niezależnych elementów
5.2.1. Pojęcie niezależności - próby definicyjne
5.2.2. Próba rozwiązania problemu
5.2.3. Freistaat Bayern v. Verlag Esterbauer GmbH - krytyka stanowiska Trybunału
Sprawiedliwości
5.3. Kryterium istotnych nakładów
5.4. Możliwość subsumpcji
6. Mapa cyfrowa jako utwór współautorski
7. Mapa cyfrowa jako dzieło połączone
8. Mapa cyfrowa jako rzecz zbiorowa lub zbiór rzeczy - rozważania na przykładzie
Geoportal.gov.pl
9. Mapa cyfrowa jako zbiór
10. Mapa cyfrowa jako utwór zbiorowy
11. Jak istnienie kategorii dzieła otwartego wpływa na kwalifikacje autorskoprawne
12. Czy kategoria utworu multimedialnego stanowi alternatywę dla kwalifikacji prawnej
mapy cyfrowej?
13. Podsumowanie
Rozdział V
"Money, money, money", czyli udostępnianie i korzystanie z map
cyfrowych
1. Wprowadzenie w tematykę tzw. polityki danych
2. Modele udostępniania danych przestrzennych i danych kosmicznych
2.1. Model udostępniania danych przestrzennych: model otwarty (open access), cost
recovery model, model biznesowy "Hollywood"
2.2. Klasyfikacja wybranych krajowych modeli udostępniania danych
2.3. Standaryzacja geolicencji
2.4. Modele udostępniania danych kosmicznych
3. Otwarte zbiory informacji przestrzennych i licencje otwarte - przykłady zastosowań
wraz z omówieniem
3.1. Koncepcja danych otwartych
3.2. Model licencji Creative Commons jako prototyp Geolicencji
3.3. Przykłady zmodyfikowanych modeli licencyjnych opartych na modelu Creative Commons -
Australia, Holandia, Niemcy
3.4. GEOSS - model otwartej wymiany danych
3.5. Model licencyjny ODbL na przykładzie OSM
3.5.1. Ogólny opis modelu licencji ODbL
3.5.2. Warunki uczestnictwa OSM 1.2.4
3.5.3. Autorstwo i prawo do autorstwa OSM w świetle licencji ODbL
3.5.4. Bazy danych tworzone na podstawie OSM a warunki licencjonowania
3.5.5. Geokodowanie, odwrócone geokodowanie i doktryna Fairhursta w OSM
3.5.6. Kompatybilność licencji
3.5.7. Interpretacja OSM dotycząca metadanych
4. Model licencyjny INSPIRE
4.1. Charakter prawny dokumentów UE dotyczących praw własności intelektualnej danych
udostępnianych na szczeblu rządowym
4.2. Zasady udostępniania danych i ograniczenia
4.3. Licencja podstawowa i licencja szczególna
4.4. Wytyczne w sprawie zalecanych licencji standardowych, zbiorów i opłat za ponowne
wykorzystanie dokumentów
4.5. Dozwolony użytek i inne prawne podstawy korzystania z map - implementacja dyrektyw
INSPIRE i re-use w Polsce
5. Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozpowszechniania w celach
komercyjnych danych satelitarnych pochodzących z obserwacji Ziemi
6. Zasady udostępniania danych pochodzących z systemu Galileo
7. Dostęp do danych satelitarnych
8. Dostęp do danych geolokalizacyjnych wchodzących w skład big data a ograniczenia
wynikające z prawa do prywatności
8.1. Bigdata, data miningiprivacypreserving data mining
8.2. Przegląd nowych technologii umożliwiających lokalizację użytkownika
8.3. Środki ochrony prywatności przedsięwzięte na poziomie europejskim
8.4. Zgoda użytkownika
9. Podsumowanie
Podsumowanie
1. Interoperacyjność i pojęcie mapy cyfrowej
2. Geospołeczeństwo, cyberkartografia, neogeografia
3. Pojęcie utworu kartograficznego a mapa cyfrowa
4. Mapa jako dzieło niefikcyjne i dzieło informacyjne
5. Od mapy analogowej do mapy cyfrowej - przesłanki ochrony autorskoprawnej
6. Pojęcie danych na gruncie prawa kosmicznego a prawo autorskie
7. Mapa jako materiał urzędowy
8. Mapa cyfrowa jako nowa kategoria dzieła?
9. Prawo pokrewne do nadań sygnałów - propozycja de legeferenda
10. Ujednolicanie polityk danych
Bibliografia
Wykaz tabel i rysunków
736 stron, Format: 15.1x21.0, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|