|
ERNEST HEMINGWAY
ŁUCZAK B.E. RED. wydawnictwo: WYD UW, 2017, wydanie Icena netto: 36.00 Twoja cena 34,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ernest Hemingway
Zbiór esejów przedstawiających współczesny stan badań nad prozą Hemingwaya,
reprezentujących różne metodologie badawcze oraz sposoby jej odbioru.
Przedkładając interpretacyjne bogactwo nad krytyczny konsensus, autorzy pokazują różnorodność
twórczości mistrza z Key West i starają się przekonać czytelników, że do jego
dzieł warto wracać.
W pierwszej połowie XX wieku twórczość Hemingwaya była utożsamiana z mitem
amerykańskiej wolności intelektualnej, a przyznana w 1952 roku Nagroda Nobla została
odebrana jako potwierdzenie wyjątkowego charakteru jego prozy, eksponującej godność i
humanizm zwykłego człowieka. Śledząc z upływem czasu odbiór dzieł Hemingwaya,
można dostrzec radykalny spadek zainteresowania nimi, zapoczątkowany w latach 70.
• Dlaczego Hemingway – kultowy pisarz w latach 40. i 50. – został odsunięty na
literacki margines przez następne generacje czytelników?
• Dlaczego proza Hemingwaya przestała pobudzać literacką wyobraźnię odbiorców?
• Czy relegowanie Hemingwaya z głównego nurtu literackiego to posunięcie słuszne?
• Czy dzieła Hemingwaya wciąż są w stanie nawiązać kontakt ze współczesnym
czytelnikiem, czy też stanowią jedynie muzealny dokument swoich czasów?
Ewa Barbara Łuczak
Wstęp
Ernest Hemingway: ostatni z wielkich modernistów 7
Lucyna Aleksandrowicz-Pędich
Śmierć w opowiadaniach Hemingwaya Obóz indiański, Krótkie szczęśliwe życie
Franciszka Macombera i Rogi byka 21
Ewa Barbara Łuczak
Czyja Ameryka? Wiosenne potoki jako krytyka dyskursu eugenicznego
37
Paweł Jędrzejko
Zagubione pokolenia: Auschwitz, Guernica i wyczerpany język. Wokół powieści Słońce
też wschodzi Ernesta Hemingwaya . 57
Anna Pochmara
Bohaterowie w bezruchu. Przedstawienia męskości w zbiorze Mężczyźni bez
kobiet a zmiany w ideologiach genderowych na początku XX wieku . 75
Marek Paryż
Wojna jest prosta: Pożegnanie z bronią . 103
Justyna Włodarczyk
Zielone wzgórza Afryki: dobre zwierzę to martwe zwierzę? . 125
Alicja Piechucka
Ekranizować i nie ekranizować, czyli jak Faulkner i filmowcy czytali Hemingwaya:
Mieć i nie mieć 143
Ewa Barbara Łuczak
Czytając „obcego”: poszukiwanie kosmopolityzmu w Komu bije dzwon
173
Mirosława Buchholtz
Hem y „Cuba libre”: Stary człowiek i morze 195
Zbigniew Maszewski
O głodzie i dyscyplinie w Ruchomym święcie Ernesta Hemingwaya . 233
Zuzanna Ładyga
„Kto jest typem destrukcyjnym?” - Rajski ogród . 255
Zbigniew Maszewski
O tym, co realne i nierealne w Pod Kilimandżaro Ernesta Hemingwaya . 267
Kamil Chrzczonowicz
Nie taki Hemingway poważny, jak go malują. Humor w Listach młodego Hemingwaya
281
302 strony, Format: 13.6x20.8, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|