Warszawa rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Samochód FSO Warszawa to szczególny pojazd w naszej historii gospodarczej i społecznej.
To od jej produkcji – rozpoczętej jesienią 1951 roku – zaczęła się powojenna
historia polskiego przemysłu samochodowego. Nie chodzi tu tylko o 22 lata wytwarzania
Warszaw (1951–1973) i ponad 250 000 zbudowanych egzemplarzy tego pojazdu. To również
dziesiątki tysięcy dostawczych Żuków i Nys, którym poczciwa Warszawa użyczyła
podwozia i układu napędowego.
W życiu społecznym Polaków w latach 50. i 60. Warszawy odgrywały również ogromną
rolę. Te auta z żerańskiej fabryki zdominowały na dwie dekady kilka dziedzin życia
społecznego związanego z samochodami, na przykład taksówki, transport sanitarny,
firmowe floty przedsiębiorstw państwowych, milicyjne radiowozy, naukę jazdy. Warszawy
po prostu były wszędzie – w miastach i na prowincji, na wschodzie i na zachodzie
kraju. W 1965 roku stanowiły 58% wszystkich samochodów zarejestrowanych wówczas w
Polsce.
Dla młodych Czytelników to dziś zabytkowy polski samochód. Dla osób w wieku 50+ to
auto pełne wspomnień. Jednym i drugim chcieliśmy tą książką opowiedzieć lub
przypomnieć starą poczciwą Warszawę. Może niezbyt nowoczesną, ciężką i
paliwożerną, ale naszą, z Żerania. Może to jest najlepszy powód, żeby ją kochać?
304 strony, Format: 21.7x21.7, oprawa twarda