|
INFORMACJA PRZEDKONTRAKTOWA W UMOWACH KONSUMENCKICH
BADURA E. wydawnictwo: C.H. BECK, 2017, wydanie Icena netto: 130.80 Twoja cena 124,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Informacja przedkontraktowa w umowach konsumenckich
Od kilku lat europejskie prawo konsumenckie jest na etapie zmian zmierzających do
zupełnej harmonizacji jego wybranych sfer. Aby realizacja praw konsumentów była
efektywna w praktyce powinna być ona jednakowa na terenie całej UE. Efektywne
funkcjonowanie rynku i zaufanie konsumenta do rynku to elementy nieodłączne, ponieważ
bez zaufania konsumenta rynek nie będzie funkcjonował, a sposobem na pozyskanie tego
zaufania jest stworzenie wspólnych dla całej UE minimalnych standardów ochrony prawnej.
Dostęp konsumenta do informacji w odpowiednim czasie przed podjęciem decyzji o zawarciu
umowy ma zasadnicze znaczenie dla dokonywanych przez niego wyborów rynkowych. Unijna
koncepcja ochrony konsumenta oparta jest na prawidłowo sformułowanej informacji.
Niezbędne jest ujednolicenie pewnych rozwiązań ogólnych dotyczących informacji
przedkontraktowych z odstępstwem na rzecz prawa konsumenckiego. Rozwiązania specyficzne
dla obrotu konsumenckiego nie powinny być przenoszone do regulacji odnoszących się do
obrotów, powszechnego i profesjonalnego.
Przedmowa
Wykaz skrótów
Wykaz literatury
Wykaz orzecznictwa
Wykaz aktów normatywnych
Wprowadzenie
Rozdział I. Znaczenie etapu i oświadczeń przedkontraktowych oraz informacji w
regulacji umów konsumenckich w prawie polskim
§1. Uwagi wstępne
§2. Informacja jako instrument ochrony praw konsumenta
§3. Etap przedkontraktowy i składane w nim oświadczenia
§4. Pojęcia oświadczenia woli oraz innych oświadczeń relewantnych prawnie
§5. Porozumienie przedkontraktowe oraz jego rodzaje
§6. Pojęcie informacji i jej charakter prawny
§7. Relacja między oświadczeniami przedkontraktowymi a informacją
§8. Pojęcie umowy konsumenckiej
§9. Znaczenie etapu przedkontraktowego w regulacji umów konsumenckich
Rozdział II. Informacje w reklamie oraz we wzorcach umów
§1. Uwagi wstępne
§2. Znaczenie reklam w obrocie konsumenckim
§3. Reklama wprowadzająca w błąd
§4. Reklama porównawcza
§5. Pozostałe rodzaje reklam
§6. Niedozwolone postanowienia umowne związane z informacją we wzorcach umów
Rozdział III. Przedkontraktowe obowiązki informacyjne w regulacjach umów
konsumenckich objętych zakresem harmonizacji
§1. Uwagi wstępne
§2. Przepisy harmonizujące przedkontraktowe obowiązki informacyjne w umowach, innych
niż umowy zawierane na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa
§3. Informacje przedkontraktowe w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy lub na
odległość
§4. Informacje przedkontraktowe w umowie sprzedaży konsumenckiej
§5. Informacje przedkontraktowe w umowach dotyczących usług finansowych zawieranych na
odległość
§6. Informacje przedkontraktowe w umowach o kredyt konsumencki
§7. Informacje przedkontraktowe w regulacji umowy o imprezę turystyczną
§8. Informacje przedkontraktowe w umowach typu timeshare
§9. Informacje przedkontraktowe w regulacji umów ubezpieczenia
§10. Znaczenie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawy o
ochronie konkurencji i konsumentów dla problematyki przedkontraktowych obowiązków
informacyjnych - wzmianka
Rozdział IV. Znaczenie przedkontraktowych oświadczeń przedsiębiorcy dla
treści umowy konsumenckiej
§1. Uwagi wstępne
§2. Wpływ informacji przedkontraktowych na treść umowy konsumenckiej oraz na inne
instytucje prawne
§3. Ocena korzyści związanych z informacją przedkontraktową
§4. Tendencje w zakresie regulacji informacji przedkontraktowych
Rozdział V. Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych na etapie
przedkontraktowym w regulacji umów konsumenckich
§1. Uwagi wstępne
§2. Odpowiedzialność za naruszenie obowiązków informacyjnych na etapie
przedkontraktowym
§3. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych w umowach zawieranych poza
lokalem przedsiębiorcy lub na odległość
§4. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych w umowach dotyczących usług
finansowych zawieranych na odległość
§5. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych w umowach o kredyt konsumencki
§6. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych w umowach o imprezę
turystyczną
§7. Sankcje za niedochowanie obowiązków informacyjnych w umowach sprzedaży
konsumenckiej
§8. Sankcje za niedochowanie przedkontraktowych obowiązków informacyjnych w umowach
typu timeshare
§9. Specyfika sankcji za naruszenie obowiązków informacyjnych w umowach ubezpieczenia
§10. Sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych w innych ustawach dotyczących
ochrony konsumenta
Rozdział VI. Problem informacji przedkontraktowych w projekcie części ogólnej
Kodeksu cywilnego a inne projekty dotyczące tych kwestii
§1. Uwagi wstępne
§2. Analiza obowiązujących rozwiązań w zakresie informacji przedkontraktowej
§3. Pozostawanie w błędzie a obowiązek informacyjny według projektu KC
I. Merger clause a ogólny obowiązek udzielania informacji według projektu KC
II. Brak regulacji umożliwiającej powołanie się na culpa in contrahendo w projekcie KC
§4. Obowiązek informacyjny jako wykonanie zobowiązania umownego
§5. Zasady Acąuis, prawo modelowe (UNDROIT, UNCITRAL, PECL, DCFR) oraz instrument
opcjonalny (CESL) w zakresie informacji przedkontraktowej
Zakończenie
Indeks rzeczowy
404 strony, Format: 14.6x20.4, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|